• Barababar

Vem ska straffas när en sexåring glömmer gympa-påsen?

Ur veckobrevet: " idrott på onsdagar ombyte och duschhanduk. Barn som ej är ombytta får titta på."

Is it just me, eller reagerar du också på det här? Jag mejlade rektorn och frågade om det inte är föräldern som ska sitta på bänken om gympapåsen ligger hemma eftersom barn i den här åldern knappast kan hållas ansvariga för om den är med eller ej på onsdagar.

En bra dag lyckas min femochetthalvtåring säga alla veckodagarna i rätt ordning och klä på sig tröjan utan att tvättlappen sticker upp i halsen fram. Jag tycker det är överkurs att sätta barn i förskoleklass på bänken för en sån orsak. Jag tror inte vårt barn skulle fatta varför han inte får vara med, eller hur åtgärden skulle resultera i att han aldrig glömmer gympapåsen någonsin mer.

Jag fattar att det inte är kul för nån om svettiga fjortisar inte byter om, men ärligt talat så tror jag våra kids kan bli lika svettiga på en rast som på en gympalektion och dessutom svettas dom knappast på det sättet som vuxna eller tonåringar gör.

Jag tycker mer det luktar "nu glömmer ni fan inte gympapåsen kära föräldrar, för då får barnet lida för det. Kommer nån att sitta bredvid barnet som glömt, kommer nån att förklara varför eller blir det 60 minuter förvirring för en sexåring av det hela?

• Svar på tråden Vem ska straffas när en sexåring glömmer gympa-påsen?
  • MiIou

Jag håller med om att barnen lika gärna kan vara med även om de inte fått med sig gympapåsen, nog för att jag tycker att det hör till att lära barnen hygien, dvs att man duschar efter gympa osv.

Men jag hade hellre blivit "bestraffad" genom att få sitta på bänken. När jag gick i lågstadiet så blev man skickad till "upphittarlådan" om man glömt sina gympakläder, dvs, gympaläraren ansåg att man skulle vara med oavsett vad och ombytt skulle man vara, så då var det bara att traggla på sig någon annans kvarglömda paltor. Jag vägrade, stenvägrade, och satte mig på bänken och stirrade tillbaka på läraren som stirrade argt på mig (ja hon hade skällt en bra stund också, kanske endast tack vare att barnaga är och var förbjudet som hon inte släpade mig till lådan och med våld klädde av och på mig). Fy så vidrigt! Jag vet att jag, som då var 7 år, tänkte hur dum i huvudet hon var. Jag hade verkligen svårt för att hålla reda på tider och vilka dagar vi hade vilka aktiviteter i skolan, jag skällde på mamma när jag kom hem Drömmer.

• ettplustack

Tycker inte det låter skummt för fem öre. Det är ju lite så att barnen lider för föräldrarnas misstag och barnen tycker det är trist och kommer påminna föräldrarna i fortsättningen. Och hur svårt kan det vara ? Det är ju inte som att barnen blir bänkade för alltid. Men man vill få in vanan tidigt att vig gympa har man andra kläder och duschar efteråt.

Lite som när föräldrarna glömmer regnkläder till utedagar, vi går alltid i väg och regnar det då så blir barnen som inte har regnkläder eller bra ytterkläder på sig blöta och vissa föräldrar vaknar tyvärr inte upp fören då.

Så tycker jag     

• Barababar

Upphittarlådan låter förfärligt! Jag hade nog inte heller botaniserat där.

Till Babystar>> jag är helt för hygien och rutin. Jag ser bara inte varför inte en sexåring som glömt gympapåsen kan vara med ändå. Det är ju inte så att dom svettas som en fjortonåring, precis. Min son svettas säkert precis lika mycket under en vanlig lunchrast. Han är fem år, han kan inte ställas till svars för om jag skulle glömma påsen. Det låter dock som om du tycker att vägen för att få föräldrar att skärpa till sig, skapa rutiner ska vara på bekostnad av barns ev. traumatiska upplevelse vare sig den handlar om att inte få göra det som kompisarna gör på gympan utan att förstå varför eller en smärre hälsorisk genom att vara fel klädd under en hel utedag. Jag tycker det låter för hårt och slår på nån som faktiskt inte kan ställas ansvarig för begånget fel.

• ettplustack
    Barababar skrev 2011-09-07 20:18:49 följande:
    Upphittarlådan låter förfärligt! Jag hade nog inte heller botaniserat där.

Till Babystar>> jag är helt för hygien och rutin. Jag ser bara inte varför inte en sexåring som glömt gympapåsen kan vara med ändå. Det är ju inte så att dom svettas som en fjortonåring, precis. Min son svettas säkert precis lika mycket under en vanlig lunchrast. Han är fem år, han kan inte ställas till svars för om jag skulle glömma påsen. Det låter dock som om du tycker att vägen för att få föräldrar att skärpa till sig, skapa rutiner ska vara på bekostnad av barns ev. traumatiska upplevelse vare sig den handlar om att inte få göra det som kompisarna gör på gympan utan att förstå varför eller en smärre hälsorisk genom att vara fel klädd under en hel utedag. Jag tycker det låter för hårt och slår på nån som faktiskt inte kan ställas ansvarig för begånget fel.
    En 6 åring förstår varför. Det är liksom inget allternativ på gympan. Har man inte kläder kan man inte vara med. Det är väl ingen traumatisk upplevelse att inte vara med på gympan en gång, tycker du verkligen det ?

Men då undrar jag lite, ska man aldrig gå på utedagar ? för att ett barns föräldrar inte har regnkläder med ? 

Det handlar inte heller om hur mycket barnen svettas på gympan, det är att man ska få in rutinen. Nu kan jag ju inte påstå att vi är superduperhårda alltid men precis i början är det för att barn och föräldrar ska få in rutinerna. Sen om det är ett barn som vid upprepade tillfällen inte har gympakläder så ordnar vi det med lånekläder för då är det synd om barnet! Har man påmint föräldrar och barn och det fortfarande inte kommer gympakläder veckan efter eller veckan efter det får man ju som skola hoppa in. Men häng inte läpp för ditt barns skull. Och lägg extrakläder som barnen kan ha i framtiden om det glöms bort.    
  • NiniMe

Det är väl klart en sexåring fattar... Jag hade min gympakasse själv med mig, och när jag glömde den så såg jag till att inte glömma nästa gång för det va ju så jävla kul med gympa... Men sen däremot så "glömde" jag den MÅNGA ggr när jag va 16......

Som förälder får man ju givetvis uppmärksamma att det är gympa på onsdagar (ex) osv.. Inget fel o lära sig lite ansvar i den åldern... 

• såärdet

på min sons skola får de låna kvarglömda kläder om de har glömt gy-kläderna, men dessa är alltid tvättade då gy-läraren ser till att barnet som lånat tar hem så föräldrarna tvättar och sen ska det lämnas tillbaka. Det har bara hänt min son en gång, jag hade tydligen glömt lägga i en t-shirt men det andra fanns :). Då var han jätteglad att han kunde få låna en t-shirt för han älskar gympan.

• Edah

Fick du något svar av rektorn?

Om ditt barn gått från årskurs 2 och uppåt hade det kunnat vara jag som skrivit brevet men fsk och ettan så är det mycket nog att få sig själv i ordning på morgonen och vara i skolan hela dagen!  

• HarperSeven

Får jag fråga en dum fråga. Duschar sexåringarna efter gymnastiken?

• ettplustack
    HarperSeven skrev 2011-09-08 12:03:13 följande:

Ja på min skola gör de i alla fall
  • Yosa
    HarperSeven skrev 2011-09-08 12:03:13 följande:

det gör de hos osss
  • Yosa
    Yosa skrev 2011-09-10 21:12:35 följande:

det gör de hos osss

oj belv lite fel....de gör det hos oss skulle de stå
  • enny signatur

Man glömmer kläderna och får istället sitta bredvid. tja jag ser varken att det är nödvändigt eller hemskt. Men vi duschade alltid efter gymnastiken så det hade väl inte varit världens udergång

• Momalicious

Alltså, så små barn har ju inte direkt så avancerade gympalektionerna. Det är ju som lek på rasten ungefär. Och små barn svettas ju inte som äldre barn gör.

• ettplustack
    Momalicious skrev 2011-09-10 21:20:33 följande:
    Alltså, så små barn har ju inte direkt så avancerade gympalektionerna. Det är ju som lek på rasten ungefär. Och små barn svettas ju inte som äldre barn gör.
    Det är inte det de handlar om. Det är att barnen tidigt ska lära sig att efter en gympalektion ska man duscha och få in den vanan. Alla barn har inte så bra hygien hemifrån och behöver få lära sig det i skolan.
  • Lavish

Usch jag minns att jag glömde påsen en gång under lågstadiet och blev påtvingad kläder från "kvarglömt" lådan. Dom var äckliga och fula och jag grät och grät.

Svar på tråden Vem ska straffas när en sexåring glömmer gympa-påsen?