mamma till tre busungar skrev 2011-09-10 14:48:51 följande:
Fast jag upplever att förskolan gärna så att säga tar åt sig äran för helt naturliga utvecklingssteg.
Vår äldsta var tidig med det mesta och extremt tidig språkligt. Folk förutsatte hela tiden att hon hade lärt sig på dagis när så inte var fallet.
Det är ungefär min erfarenhet också (eller ännu vanligare, att föräldrar förstorar förskolans roll för naturlig utveckling).
Själv märkte jag ingen som helst skillnad på dottern när hon började förskolan, däremot bara exploderade språket ur henne när hon var just 19-20 månader precis som för TS, så när hon började förskolan pratade hon redan mycket bra.
Vill man se kopplingar mellan utveckling och förskola så gör man självklart det precis överallt. Jag ser dock ingen koppling och vill påstå att det är sammanträffanden mellan helt normal utveckling. Jag menar, det är ju klassiskt med den språkliga spurten efter 1½ år.
Att vänja sig med att äta själva är ju inte heller så konstigt, ingen förskola har så mycket personal att de har tid att sitta och stödmata varenda barn... det fungerar liksom inte så
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Att de inte har tid med ren service är ju inte alltid något negativt, det är väl inget främmande att man brukar höra att barnen måste ges
möjlighet att träna och göra saker själv också, sitter man där med skeden i näven och fortsätter mata barnet så blir det självklart bekvämt för barnet. Jag har skrivit i trådar där 3-4 åringar fortfarande stödmatas! Precis samma sak som med att ta på kläder osv. Det finns skolbarn som inte ens "kan" ta på jackan. Här handlar det ju liksom inte om utveckling, utan om vilka möjligheter som erbjuds från omgivningen att lära sig sådant som barnet de facto faktiskt redan har förmågan att göra.