• xXMaLoXx

    Förskola och utveckling

    Vi har nyss skolat in våran son på 20 månader. Han har bara hunnit vara ett "dagisbarn" i ett par veckor, men vi ser redan stora skillnader på vissa plan. Antagligen så är det väl färdigheter, som legat på lur...som släppts fria nu i den nya miljön.

    Det jag vill säga är, att nu fattar jag vad folk snackar om...när de säger att barnen ofta börjar ta "stora kliv" när de kommer till te x förskolan. På bara den här korta tiden så har det lossnat på flera plan. Hans intresse för att prata, lära sig ord och namn har fullkomligt exploderat. Han äter MYCKET bättre på egen hand än innan, då vi fick stödmata ungefär hälften av måltiden. Han tar för sig av saker och ting, på ett helt annat sätt.

    Är det fler än jag som har noterat samma sak? Kul är det iaf :)


    www.hecate.se Theo 100111
  • Svar på tråden Förskola och utveckling
  • hemljuvahem
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-07 19:41:37 följande:
    De flesta barn börjar mellan 1 och 2 års ålder, en period av intensiv utveckling. Jag tror att ett utvecklingskliv då sällan har så mycket med förskolestart att göra.
    Mor min jobbar på förskola sedan 25 år och barnen utvecklas enormt av att se hur andra (och ibland) äldre barn gör :) Detta gäller självklart alla barnen som börjar, men främst de yngre...utvecklingsfas or not¨
  • hemljuvahem
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-10 14:48:51 följande:
    Fast jag upplever att förskolan gärna så att säga tar åt sig äran för helt naturliga utvecklingssteg.

    Vår äldsta var tidig med det mesta och extremt tidig språkligt. Folk förutsatte hela tiden att hon hade lärt sig på dagis när så inte var fallet. 
    Ja de är ju pedagogiskt utbildade och spenderar ofta mycket mer tid med barnen än vad föräläldrarna själva gör så.
  • xXMaLoXx
    hemljuvahem skrev 2011-09-10 23:02:11 följande:
    Mor min jobbar på förskola sedan 25 år och barnen utvecklas enormt av att se hur andra (och ibland) äldre barn gör :) Detta gäller självklart alla barnen som börjar, men främst de yngre...utvecklingsfas or not¨
    Lite samma princip som att barn med äldre syskon som inte är så jättelångt ifrån i ålder, gärna är lite snabbare. Barn gör ju som man gör, och bättre läromästare än andra barn finns nog knappt.

    Har inte hört någon förskola som menar att det är deras förtjänst att barnen kanske tar ett par kliv extra när de kommer till förskolan. Jag skulle tro att de är högst medvetna, att det är en naturlig del. Ofta är det väl färdigheter som redan ligger där och pyr, som motiveras att komma fram när de ser att andra barn gör och kan.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • mamma till tre busungar
    hemljuvahem skrev 2011-09-10 23:04:06 följande:
    Ja de är ju pedagogiskt utbildade och spenderar ofta mycket mer tid med barnen än vad föräläldrarna själva gör så.
    Fast tror du att de utvecklingskliv barn tar i den åldern är så beroende av pedagogiskt utbildad personal?

    Ja, de spenderar kanske mer tid men å andra sidan så har ju oftast inte föräldern 4-6 barn per vuxen att se efter....

     
  • mamma till tre busungar
    hemljuvahem skrev 2011-09-10 23:02:11 följande:
    Mor min jobbar på förskola sedan 25 år och barnen utvecklas enormt av att se hur andra (och ibland) äldre barn gör :) Detta gäller självklart alla barnen som börjar, men främst de yngre...utvecklingsfas or not¨
    Jag undrar fortfarande om det hade varit en så stor skillnad mot att vara hemma och gå på öppen förskola?
  • mamma till tre busungar
    xXMaLoXx skrev 2011-09-10 23:25:07 följande:
    Lite samma princip som att barn med äldre syskon som inte är så jättelångt ifrån i ålder, gärna är lite snabbare. Barn gör ju som man gör, och bättre läromästare än andra barn finns nog knappt.

    Har inte hört någon förskola som menar att det är deras förtjänst att barnen kanske tar ett par kliv extra när de kommer till förskolan. Jag skulle tro att de är högst medvetna, att det är en naturlig del. Ofta är det väl färdigheter som redan ligger där och pyr, som motiveras att komma fram när de ser att andra barn gör och kan.
    Det där tycker jag är intressant. Detta me d syskon och utveckling. Skulle vara roligt att se studier på det och se om det stämmer!
  • mamma till tre busungar
    jj81 skrev 2011-09-10 17:28:08 följande:
    Nej det har jag inte. Ingen skillnad.
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-10 14:48:51 följande:
    Fast jag upplever att förskolan gärna så att säga tar åt sig äran för helt naturliga utvecklingssteg.

    Vår äldsta var tidig med det mesta och extremt tidig språkligt. Folk förutsatte hela tiden att hon hade lärt sig på dagis när så inte var fallet. 
     Eller hur!! Har också stött på det där.
    Vi har haft alla våra barn hemma "länge".

    Ettan och tvåan var väldigt tidiga motoriskt inkl att äta själv etc. Förskolestart vid 3 år resp 2 år och 9 mån.

    Trean har varit betydligt senare. Förskolestart vid 2 år 4 mån.
  • enlitenbitkaka

    Naturligtvis påverkar även de naturliga utvecklingsfaserna men jag är övertygad om att barn som samspelar med andra barn dagligen får en extra skjuts. Det är en klar skillnad på vad barnen kan lära sig själva och vad de lär sig utifrån stimulans från de som ligger framför dem själva i utvecklingen (ex andra barn, vuxna, pedagoger osv).


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • xXMaLoXx
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-11 15:02:50 följande:
    Det där tycker jag är intressant. Detta me d syskon och utveckling. Skulle vara roligt att se studier på det och se om det stämmer!
    Allt är ju naturligtvis individuellt, men enligt erfarenhet så är det min uppfattning. Att barn med äldre syskon som ligger relativt tätt i ålder, är benägna att ha lite mer bråttom. Sen spelar det ju självklart in vilken personlighet barnet har.

    Sen nämnde du att gå hemma och gå på öppna förskolan. Jag tror inte att det är någon större skillnad mot att börja på en vanlig förskola. Mindre barn som har regelbund kontakt med barn i närliggande ålder och äldre....har ju mer att "ta efter". För att "ta efter" är ju just en del i utvecklingen, de ser...och lär.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • vittra
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-10 14:48:51 följande:
    Fast jag upplever att förskolan gärna så att säga tar åt sig äran för helt naturliga utvecklingssteg.

    Vår äldsta var tidig med det mesta och extremt tidig språkligt. Folk förutsatte hela tiden att hon hade lärt sig på dagis när så inte var fallet. 
    Det är ungefär min erfarenhet också (eller ännu vanligare, att föräldrar förstorar förskolans roll för naturlig utveckling).

    Själv märkte jag ingen som helst skillnad på dottern när hon började förskolan, däremot bara exploderade språket ur henne när hon var just 19-20 månader precis som för TS, så när hon började förskolan pratade hon redan mycket bra.

    Vill man se kopplingar mellan utveckling och förskola så gör man självklart det precis överallt. Jag ser dock ingen koppling och vill påstå att det är sammanträffanden mellan helt normal utveckling. Jag menar, det är ju klassiskt med den språkliga spurten efter 1½ år.

    Att vänja sig med att äta själva är ju inte heller så konstigt, ingen förskola har så mycket personal att de har tid att sitta och stödmata varenda barn... det fungerar liksom inte så Att de inte har tid med ren service är ju inte alltid något negativt, det är väl inget främmande att man brukar höra att barnen måste ges möjlighet att träna och göra saker själv också, sitter man där med skeden i näven och fortsätter mata barnet så blir det självklart bekvämt för barnet. Jag har skrivit i trådar där 3-4 åringar fortfarande stödmatas! Precis samma sak som med att ta på kläder osv. Det finns skolbarn som inte ens "kan" ta på jackan. Här handlar det ju liksom inte om utveckling, utan om vilka möjligheter som erbjuds från omgivningen att lära sig sådant som barnet de facto faktiskt redan har förmågan att göra.
  • vittra
    xXMaLoXx skrev 2011-09-11 18:49:50 följande:
    Allt är ju naturligtvis individuellt, men enligt erfarenhet så är det min uppfattning. Att barn med äldre syskon som ligger relativt tätt i ålder, är benägna att ha lite mer bråttom. Sen spelar det ju självklart in vilken personlighet barnet har.

    Sen nämnde du att gå hemma och gå på öppna förskolan. Jag tror inte att det är någon större skillnad mot att börja på en vanlig förskola. Mindre barn som har regelbund kontakt med barn i närliggande ålder och äldre....har ju mer att "ta efter". För att "ta efter" är ju just en del i utvecklingen, de ser...och lär.
    Fast så här små barn tar ju i första hand efter sina föräldrar och ev andra familjemedlemmar som syskon (dvs anknytningspersoner) och inte andra barn på typ en lekplats eller dagis. Håller inte heller med om att barn med äldre syskon skulle vara snabbare i utvecklingen...
Svar på tråden Förskola och utveckling