• pipon

Minns ni skolmaten?

Jag gick i en privatskola så vi fick värsta lyxmaten med efterrätt till och färskt bröd, men ändå klagades det i högan sky! Vi gnällde så mycket att vi till slut fick till att det alltid fanns spagetti till hands om man "inte klarade av att äta" det som serverades. Jag levde således på pasta med sjuka mängder parmesanost under hela gymnasiet. Lite lite pasta, fem sex skedar parmesan så att det liksom torkade in och sen lite lite pizzasallad till det. 
    Varför jag inte åt av den vanliga maten minns jag inte, jag tror bara att jag var dum. 

• pipon
    E466 skrev 2011-09-06 21:41:34 följande:
    När jag gick i ettan fick vi ibland något som jag numera har lärt mig heter Puck-stång.
    En Puckstång för mig är en glass. Jag misstänker att det är något annat du menar, eller hade ni mattanter som skämde bort ungarna? Skrattande
  • pipon

Näää, jag var tvungen att googla var barnen på min gamla skola får äta nu för tiden. Undrar om det var lika bra för oss när vi var små...

Måndag: Ungsbakad kyckling filé med quinoa, färska grönsaker och baguette
    Tisdag: Laxfilé med kokt potatis och äkta dansk remouladsås, haricots verts och rågbröd
    Onsdag: Marockansk couscous med lamm, kyckling och korv, färska grönsaker och fullkornsbaguette

and so on and so on...  eller så är det bättre på pappret än i verkligheten... men jag misstänker starkt att det ligger grupptryck bakom gnället på skolmaten.

• pipon
    Bridie skrev 2011-09-06 22:02:28 följande:
    Min gamla skola har den har veckan ungefar en liknande matsedel som den jag kommer ihag fran 80-talet...
    Måndag
    Blodpudding alt. potatisbullar, keso, lingonsylt
    Tisdag
    Spagetti, köttfärssås
    Onsdag
    Ugnsbakad sweetchillifisk, ris/potatismos, kravhällbröd
    Torsdag
    Krämig tomatsoppa med pasta, fullkornsbulle, ost
    Fredag
    Kycklingsnitsel, klyftpotatis, Sås
    Later anda ganska smarrigt tycker jag!!
    Åh potatisbullar!! Åh vad gott! Det har jag inte ätit sen dagis typ. Det ska jag handla i morgon!
    Jag tyckte båda menyerna lät goda, jag funderade mest på mig själv och min vägran att äta av skolmaten och undrar nu i efterhand vad fan jag tänkte med. Sen tror jag också att det är lättare att få barnen att äta potatisbullar än quinoa, men ska det vara fjompigt så ska det väl...
  • pipon
    Lenora skrev 2011-09-06 22:18:34 följande:
    Det visade sig senare att jag förstås är laktosintolerant.
    Det är du inte alls det, du sjåpar dig bara, mattanten vet alltid bäst! Se så drick upp nu!
  • pipon
    Lenora skrev 2011-09-06 22:09:14 följande:
    Den menyn låter riktigt god.

Då vi gick i skolan blev vi serverade flottig falukorv med halv-cm stora broskbitar i, pulvermos var vanligt och precis all mat var smaklös och överkokt. Nästan alla såser hade ett tjockt skinn över dem och det serverades knappt grönsaker, aldrig någonsin frukt. Jag är i och för sig väldigt kräsen men jag tycker nog att vi hade rätt att klaga.

Det är inte många rätter jag blev serverad under skoltiden som jag inte skickat tillbaka på en restaurang idag.
    Frukt nä, haha det hade vi, men efter massivt gnäll byttes det ut mot efterrättspuddingar och andra mutor för att vi inte skulle klaga så förbaskat och skicka arga föräldrar på skolledningen. Ena jädra skitungar var vi!
Svar på tråden Minns ni skolmaten?