Inlägg från: Modgun |Visa alla inlägg
  • Modgun

Minns ni skolmaten?

Jag kommer ihåg den MYCKET väl. JAg fullkomligt älskade skolmaten.
    Min favorit var kokt höna i currysås och kokt ris. Gör samma rätt här hemma, och den går hem hos barnen. 

• Modgun
    Polly S skrev 2011-09-06 19:39:31 följande:
    det receptet skulle jag också vilja åt!
    Jag gör en vitsås, har i skinka och ost.
    saltar och pepprar omd et behövs.
    Det brukar bli kusligt lik dne som man fick i skolan. Iaf den jag fick.
  • Modgun
    Polly S skrev 2011-09-06 19:45:16 följande:
    jag har svårt att få till det, antingen är skinkan för salt eller smakls, antingen smakar osten ingenting eller blir för stark (det sistnämnda är iofs gott men inte skolsås!).
    kolla min senaste länk.
     Där finns det mååånga godbitar =)
  • Modgun
    upp yours skrev 2011-09-06 19:46:39 följande:
    Då är det bara frågan vad för skinka du använder och vilken ost.
    Dom sorter jag har provat på levererade viserligen god sås men det var inte "det".

Skinkan har varit vanlig kokt skinka eller rökt. Prästost eller gouda har jag använt mig av.
  • Modgun
    Kajee skrev 2011-09-06 19:46:56 följande:
    Minn? Jag upplever den varje dag!
    Kan någon förklara varför man serverar texmexröra (köttfärs med bönor och ris) och nachochips till lunch på en skola? Och hur kan somliga av mina kollegor acceptera att en del barn idag åt chips och gurka till lunch? Vansinne.
    fråga den som är ansvarig för maten, så får du nog svar.
  • Modgun
    Kajee skrev 2011-09-06 20:05:40 följande:
    Jag tycker faktiskt att barn ska äta lite av allt. Brukar aldrig misslyckas med det, även om föräldrar hävdar att h*n bara äter det ena eller det andra. Många gånger känns det som att föräldrar lägger sig platta för barnens krav utan större krångel. För hur kan man tex tycka att en matsäck ska bestå utav grillad kyckling, chips, läsk och en japp när vi ska på utflykt?
    Och är man hungrig så är det bättre att man tar en smörgås till än ytterligare en näve chips.

Jag har tagit upp diskussionen på vår skola med rektor som kommer att vidarebefordra till de vi köper in maten av. Dessutom kommer jag att prata skolmat och matsäck på föräldramöte.

Vår mat är oftast bättre än förr i vår skola. Särskilt om jag tänker ur ett grönsaksperspektiv. Aldrig att jag fick fem olika sorters grönsaker till maten när jag gick till skolan. Mat som barn sällan äter som tex fiskbullar och lever finns inte kvar på menyn. Ofta klagar ungarna på sånt de aldrig ätit eller aldrig vågat prova. Ibland undrar jag om man bara äter spaggetti och köttbullar hemma. Barn äter vanlig mat (inklusive skolmat) och även grönsaker om man som vuxen ser det som en självklarhet.

Sen finns det undantag. Men efter att ha träffat väldigt mycket barn som påstås vara "kinkiga" med maten hemma som äter bara man förväntar sig det av dom så tror jag inte att de är så många undantag. 
    eller hur? Drömmer
  • Modgun
    Kajee skrev 2011-09-06 20:20:22 följande:
    I det fallet är det mest ekonomin som gäller med ett antal publikfriande rätter som barnen ska ha valt själva. Det här är tydligen alternativet för tacos. Tungan ute
    Men så kan jag undra hur man som vuxen pedagog kan stå bredvid och se hur ungarna äter sig "mätta" på gurka och chips. 
    Men jisses. Om barnen själva har valt detta, LÅT dom få ha det där då.
    Jag kan inte förstå hur en pedagog stå bredvid och  gnälla om det på fl sen.

Svar på tråden Minns ni skolmaten?