Kajee skrev 2011-09-06 20:05:40 följande:
Jag tycker faktiskt att barn ska äta lite av allt. Brukar aldrig misslyckas med det, även om föräldrar hävdar att h*n bara äter det ena eller det andra. Många gånger känns det som att föräldrar lägger sig platta för barnens krav utan större krångel. För hur kan man tex tycka att en matsäck ska bestå utav grillad kyckling, chips, läsk och en japp när vi ska på utflykt?
Och är man hungrig så är det bättre att man tar en smörgås till än ytterligare en näve chips.
Jag har tagit upp diskussionen på vår skola med rektor som kommer att vidarebefordra till de vi köper in maten av. Dessutom kommer jag att prata skolmat och matsäck på föräldramöte.
Vår mat är oftast bättre än förr i vår skola. Särskilt om jag tänker ur ett grönsaksperspektiv. Aldrig att jag fick fem olika sorters grönsaker till maten när jag gick till skolan. Mat som barn sällan äter som tex fiskbullar och lever finns inte kvar på menyn. Ofta klagar ungarna på sånt de aldrig ätit eller aldrig vågat prova. Ibland undrar jag om man bara äter spaggetti och köttbullar hemma.
Barn äter vanlig mat (inklusive skolmat) och även grönsaker om man som vuxen ser det som en självklarhet.
Sen finns det undantag. Men efter att ha träffat väldigt mycket barn som påstås vara "kinkiga" med maten hemma som äter bara man förväntar sig det av dom så tror jag inte att de är så många undantag.
eller hur?