• Anova

Minns ni skolmaten?

Högstadiematen var helt underbar.. Min skola delade matsal (dock en stor skiljevägg) med en lunchrestaurang och vi fick alltid de två rätter som var dagens därifrån. Ofta var det husmanskost, men det kunde ibland vara riktigt lyxig mat som entrecote. Min favorit var fisk, laxpudding med skirat smör, rödspätta, fiskgratäng med skaldjur.. Mmmm. 
    Dessutom hade vi salladsbuffé och då maten inte passade fanns filmjölk med två sorters flingor och russin/torkad frukt, och dricka fick vi välja på vatten, mjölk, juice och måltidsdryck... 
    Det var riktigt lyxigt. 

Gymnasiets mat var under all kritik, speciellt för mig som då var vegan under flera terminer. Jag fick potatisbullar flera gånger i veckan, och det fanns ingen variation på maten alls.. Det enda som var bra var att jag som vegan hade fri tillgång till frukt..         

• Anova
    korfu08 skrev 2011-09-06 14:02:38 följande:
    Pizza och kebabgryta är för mig okänd skolmat, född -75

Jag hade både pizza och framför allt kebabgryta (som bytte namn ibland till t.ex. texmexgryta då de la till extra tomater, kryddor och majs). Jag är född -78
  • Anova

BrödernaBus skrev 2011-09-06 14:26:54 följande:

jag är -79:a och fick varken pizza eller kebabgryta vad jag kan minnas. kan nog bero på var i landet man bor/bodde

Det tror jag också. Jag är uppväxt i en förort till Stockholm (som idag är en typisk invandrarförort).
  • Anova
    LaFontaine skrev 2011-09-06 14:29:23 följande:
    Anova: Bästa kompisen var  demi-vegetarian och fick hela mellanstadiet broccoli på längden och tvären. Det var soppa, stuvning, grätäng, bakad, kokt, stekt och gratinerad. Hon har fortfarande lite svårt för broccoli.

Berodde det på okunskap? 

man kan ju bli "förgiftad".. Jag har inte ätit potatisbullar sedan jag gick ut gymnasiet.  
  • Anova
    YokohamaNr2 skrev 2011-09-06 14:30:52 följande:
    Också född -75 och vi hade inte kebabgryta eller pizza men något som hette Ryssröra, som var någon konstig köttgryta med ris. Detta var gymnasiet dock så en nymodighet

Annrs minns jag från lågstadiet leverbiffarna med lingonsylt och lappskojsen. Mumma, det var nästan pinsamt att erkänna att man tyckte om leverbiffarna för det skulle man ju tycka var asäckligt men det var det ju inte alls

Ryssröra hade vi också.. Var en av favoriträtterna på lågstadiet. Ryssröra i pitabröd.
  • Anova
    k girl skrev 2011-09-06 14:47:48 följande:
    Jag skulle ha mjölkfri kost. De buntade ihop mig med glutenallergikern och de två muslimerna i skolan. Jag fick köttsoppa ett par-tre gånger i veckan. Har först börjat om att äta köttsoppa nu, tjugo år senare.

Vilken okunskap i specialkost det var på den tiden. (visst är du född -77? har för mig det.. ja är ju ett år yngre).

Svar på tråden Minns ni skolmaten?