Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

    Om skolan är för lätt...?

    JeckaH skrev 2011-09-08 06:28:02 följande:
    Blir som lärare ordentligt upprörd över vad du skriver. I förskoleklassen finns inga uppnåendemål, dvs att förskoleklassen inte är till för att lära sig att läsa osv. Det är väldigt många just 6åringar som har det svårt med koncentration, motorik och det känslomässiga (utvecklingspsykologi). Därför ska man inte ställa de kraven på en 6åring, risken är då för stor att allt för många 6åringar får dåligt självförtroende och börjar tycka illa om skolan redan från början.

    Däremot ska man möta varje elevs behov efter just varje elevs behov, dvs att man ger utmaningar där de behövs och är önskade av barnet själv. Det ska finnas möjligheter till övningar i både språk och matematik som passar alla! Det kan man kräva!
    Hej!
    Ja du bekraftar det jag redan har forklarat. Pga brist i uppfostran + den svenska ideologin har inte de svenska barnen som ar 6 ar formagan att sitta stilla, koncentrera sig och lyssna pa en larare.

    Till skillnad fran barnen i nastan alla andra lander som lar sig lasa vid 5-6 ars alder flytande, och ibland i 2 eller 3 olika skrivsystem som det ar i Asien.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-08 06:28:40 följande:
    Det finns massor i den svenska skolan som skulle behöva förbättras, liksom i de flesta skolsystem. Om man tror att problemet i Sverige är likabehandlingsplaner och brist på skolluciaval så tar jag mig för pannan. Inget svenskt barn ska behöva känna att det inte blir utmanat. Alla barn har rätt att få undervisning på den nivå de befinner sig och det står i skol- och kursplaner. Att bli utmanad intellektuellt hindras inte av att vuxenvärlden tar ställning för frågor som rör allas lika värde. 
    Tror du att min dotters skola i Asien inte behandlar alla lika?
    I min dotters skola finns de flesta religionerna representerade, i hennes klass finns dom som har thailandska, japanska, franska, engelska, koreanska, marathi, hindi, punjabi och bahasa som modersmal.

    Alla behandlas och mots lika! Det ar en sjalvklarhet det har, varfor ska man behova en likabehandlingsplan?

    Jag tycker att den svenska skolan borde fundera istf varfor det INTE gar att undervisa att lasa 6-aringar, trots att det svenska spaket ar mycket enkelt att skriva/lasa (fonetiskt), till skillnad fran alla andra lander i varlden!!! 
  • caliningrad
    Rix skrev 2011-09-08 07:57:25 följande:
    Caliningrad, måste bara fråga hur du kan ens överväga att ta med dig ditt barn till detta U-land. Förlåt TS brukar inte byta fokus i en tråd men ...
    Jag alskar manga aspekter av Sverige. Naturen bl a. Den stockholmska skargarden. Barnlitteraturen. Skonlitteraturen. 
    Jag tycker bara att det ar synd att det finns en sosso ideologi som har forstort sa mycket i de senaste decennierna.
    Men jag tanker forsoka andra pa det nar vi ar tillbaka.
     
  • caliningrad
    JeckaH skrev 2011-09-08 08:09:53 följande:
    Vad beträffande utveckingspsykologin så gäller den för alla människor, även de som bor i Asien.

    Vad beträffande barnsynen så är den i Asien generellt olik den i Sverige. Sverige har under de sista 50 åren förändrat sin barnsyn till det absolut bättre och skolan hänger med på det tåget. Hur barnsynen är just i det asiatiska land som du bor i har jag ingen kunskap om, men jag vet att Sverige ligger i framkant och följer den forskning som finns om barn och barns behov. Och det ska vi i Sverige vara otroligt stolta över!

    Att utvecklas till en hel människa innefattar inte bara att kunna läsa och skriva. Vi i Sverige vet dessutom att det inte har någon som helst betydelse rent kunskapsmässigt om man börjar tex lära sig läsa när man är 4 eller om man lär sig när man är 7 år. Men det man vet är att de barn som får lära sig i sin egen takt och med hjälp av sin lust istället för tvång, lär sig också att ta egna initativ och kunskapssöka aktivt i samspel med vuxna.
    Jag har hort det sa manga ganger...  att svenskarna ska var sa stolta over sitt underbara system dar barnen lar sig lasa nar de ar 8 ar... 

    Kom hit och du ska se att barnen har kan sitta still i 45 minuter nar de har pianolektion trots att de ar bara 4 ar och att de klarar hemlaxor alldeles utmarkt.

    Klart att det har en betydelse i vilken alder man lar sig lasa.

    1) Hjarna utvecklas mycket mer i de tidigare aren, finns valdigt mycket neurologisk forskning om det... 
    2) Hur hinner man med skonlitteraturen nar man ar 9 ar och inte kan lasa flytande an
    3) Allt tyder pa att nivan i Sverige forsamras ar efter ar (PISA osv)
    4) I Asien maste alla barn hinna lara sig minst 2 olika skrivsystem, hur hinner man det nar man borjar som 7-aring 
  • caliningrad
    JeckaH skrev 2011-09-08 08:09:53 följande:
    Vad beträffande utveckingspsykologin så gäller den för alla människor, även de som bor i Asien.

    Vad beträffande barnsynen så är den i Asien generellt olik den i Sverige. Sverige har under de sista 50 åren förändrat sin barnsyn till det absolut bättre och skolan hänger med på det tåget. Hur barnsynen är just i det asiatiska land som du bor i har jag ingen kunskap om, men jag vet att Sverige ligger i framkant och följer den forskning som finns om barn och barns behov. Och det ska vi i Sverige vara otroligt stolta över!

    Att utvecklas till en hel människa innefattar inte bara att kunna läsa och skriva. Vi i Sverige vet dessutom att det inte har någon som helst betydelse rent kunskapsmässigt om man börjar tex lära sig läsa när man är 4 eller om man lär sig när man är 7 år. Men det man vet är att de barn som får lära sig i sin egen takt och med hjälp av sin lust istället för tvång, lär sig också att ta egna initativ och kunskapssöka aktivt i samspel med vuxna.
    Dessutom ar inte utvecklingspsykologi nan exakt vetenskap.

    Hade t ex fatt lara mig att det var en fas i utvecklingen att vara trotsig och att det vara bara bra det.

    Eller att alla barn behovde napp eller snuttefilt.

    Nej detta galler inte barnen har. Det ar bara trams, inte vetenskap. 
  • caliningrad
    JeckaH skrev 2011-09-08 06:28:02 följande:
    Blir som lärare ordentligt upprörd över vad du skriver. I förskoleklassen finns inga uppnåendemål, dvs att förskoleklassen inte är till för att lära sig att läsa osv. Det är väldigt många just 6åringar som har det svårt med koncentration, motorik och det känslomässiga (utvecklingspsykologi). Därför ska man inte ställa de kraven på en 6åring, risken är då för stor att allt för många 6åringar får dåligt självförtroende och börjar tycka illa om skolan redan från början.

    Däremot ska man möta varje elevs behov efter just varje elevs behov, dvs att man ger utmaningar där de behövs och är önskade av barnet själv. Det ska finnas möjligheter till övningar i både språk och matematik som passar alla! Det kan man kräva!
    Och du har fortfarande inte forklarat varfor just svenska barn i allmanhet inte har formaga att lara sig lasa nar de ar 6 ar, utan forst 7 ar ?!?
  • caliningrad
    Rix skrev 2011-09-08 08:48:24 följande:
    Bor i Sverige och mina döttrar lärde sig läsa när de var 5 respektive 5,5 år men det var när de själva var mogna och JAG fanns där till stöd för dem.

    Jag tror också att vi föräldrar har ett visst ansvar och inte kan lägga allt på skolan. Min dotter som börjat 4an nu har ett stort intresse för engelskan och jag hjälper henne att lära sig så mycket hon bara vill.
    Jo, skolan i Sverige har blivit sa vardelos att de enda barn som lar sig nanting ar de som har tillgang till engagerade foraldrar...
  • caliningrad
    JeckaH skrev 2011-09-08 09:15:12 följande:
    6åringen växer otroligt snabbt, alltså är just då inne i en otroligt hög tillväxtperiod. Detta resulterar ofta i fysiska svårigheter för barnet - plötsligt (och igen) svårare med kroppskontroll, dvs klumpigare och har mycket svårt att sitta stilla. Mentalt går också 6åringen in i en utvecklingsfas från litet barn till stort barn, man brukar kalla fasen för den första puberteten, barnet blir lätt oroligt och har mycket humörsvängningar.

    Därför.
    vilken trams!
  • caliningrad
    Malena C skrev 2011-09-08 12:22:52 följande:
    JeckaH skrev: Men det man vet är att de barn som får lära sig i sin egen takt och med hjälp av sin lust istället för tvång, lär sig också att ta egna initativ och kunskapssöka aktivt i samspel med vuxna.

    Men om lusten att lära börjar redan när de två och de inte får några utmaningar inna de är sex - finns inte risken att de förlorar lusten att lära då?
    Systemet i Sverige ar tankt for att de som ar daliga ska tro och kanna att de ar duktiga. Hela svenska ideologin ar byggt kring de dar sosso tankarna.

    Min teori ar att det hela gor att barnen inte lyckas anpassa sig till hogre krav, som det brukar vara i andra lander.

    Tank att i Sverige behover man ett helt ar invanjning innan man borjar ettan eftersom det inte funnits nagra krav i forskolan tidigare!

    Vilken skillnad med min dotter som ar 4 ar , tar hem laxor fran skolan och ja, tro mig eller inte, ALSKAR gora dom ! 
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-08 13:25:27 följande:
    Läro- och kursplanerna är bra. Även LPO-94 som var tidigare var bra. Implemeteringen av vissa delar har dock varit bristfällig. Som svensklärare är jag och de kollegor jag jobbar med bekymrade över hur man jobbar med läsning och framför allt läsförståelse. Den finns en gammal tradition att läsförståelse och fördjupad läsförmåga är något som kommer automatiskt bara man läser....och det är fel. För vissa gör det det, för många inte. Bänkbok är ett ord som ger mig kalla kårar. Å andra sidan så var "bänkboks-metodiken" den förhärskande även då jag gick i skolan och det var innan läsförståelsen bland svenska elever sjönk generellt så problemet är mer komplext än så. Det handlar mycket om vad barn gör utanför skolan också.....och vad föräldrarna gör med sina barn. Det är spännande att många jämför med sin egen skolgång. Jag ser tvärtom att det har hänt mycket. Jag ser ju utan tvekan att de mycket få elever jag gett betyget MVG i år 9 har enormt mycket mer omfattande och framför allt mer fördjupade kunskaper än vad jag hade i samma ålder....med betyget 5. I jämförelse sysslade jag mycket lite med att  tolka, analysera och diskutera....inte minst med någon form av systematik. Metakognition var inte heller något jag var medveten om eller reflekterade över. 

    De problem som finns i svensk skola löser man inte genom att backa 50 år vad gäller kunskap om inlärning, utveckling och hur vi möter barn.     
    det ar val klart att det inte gar automatiskt att lasa ?!?! 
    det kravs valdigt mycket arbete och ovande. Ar det nagra i Sverige som pastar alltsa att det kommer in automatiskt ??

    Undrar hur man kan tycka att barnen reflekterar battre nu an forr nar samtidigt man erkanner att de forstar vad de laser samre. Men som du sager, det ror sig om mycket fa elever som far MVG enligt dina kriterier.
  • caliningrad

    Forresten sa kan min dotter naturligtivis inte analysera Baudelaire (!) men hon kan faktiskt klaga nar jag spelar for mycket Chopin och brista ut: Jag vill lyssna pa Mozart!

  • caliningrad
    JeckaH skrev 2011-09-08 17:44:40 följande:
    Du får tycka vad du vill och det gör du ju. Så gör också massor av människor som inte vet vad de pratar om, för skola och förskola tycks vara något som alla verkar veta allt om. Från Svensson som gnäller hemma i soffan till vår egen skolminister tycks ha märkligt vetande både hit och dit.

    Vi lärare i förskola och skola med pedagogisk universitetsexamen och åratal av arbetslivserfarenhet, lektorer och doktorer i pedagogik och barnpsykologi och övriga inom universitetsvärlden och skolvärlden och all modern vetenskap har alltså fel. Och du har rätt...

    DET låter faktiskt som riktigt trams om du frågar mig.
    hej!
    Men jag antar att du har fatt dina examen i Sverige! sa det ar klart att du har blivit hjarntvattad!
    Du har fortfarande inte forklarat varfor just 6-aringar i Sverige i allmanhet inte kan sitta stilla och darfor inte ar redo att lara sig fundamentala amnen! 
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-09 06:03:43 följande:
    Jag är jättenyfiken på hur man arbetar med lässtrategier och framför allt inferens i det system ni har. Berätta gärna, för jag är genuint intresserad. Kan ju vara så att er skola har ett fantastiskt sätt att arbeta med just det.....eller inte.
    Hej,
    egentligen tror jag att vi haller overens om en del, aven om du , som alla andra svenskar, vagrar av ideologiska skal, att anvanda ord sasom disciplin, arbete, anstrangning, lydelse osv.

    Da kan vi prata om ording och reda istallet. Det ar punkt nr 1.

    Min dotters skola ar en internationell skola i Thailand, som det finns manga andra. 30% av skolorna i Bangkok ar internationella, dvs de foljer antingen US, IPC eller brittiskt curriculum om de ar engelskprakiga.

    Sen ar de tvungna av den thailandska lagen att "thailandisera" curriculum som maste inkludera da:
    * Thai culture
    * Thai national anthem pa morgonen
    * alla thailandska  hogtider ska firas
    * barnen maste visa respekt till lararna med "wai" och den del andra traditioner
    * barnen maste visa respekt till kungen och drottningen 

    Min dotters skola foljer det kalifornianska curriculum

    De mats ofta med US skolor och faktumet ar att min dotters skola rankade nummer 1 i matte forra aret (slutet av lagstadiet) . Da jamfordes de bland 10 000 tals skolor i USA.
    De ligger ocksa i toppen nar det galler lasning TROTS ATT NASTAN INGA BARN HAR ENGELSKA SOM MODERSMAL utan japanska, hindi, punjabi, marathi, thai, koreanska for det mesta.

    Nar det galler lasning sa anvands Jolly Phonics metoden pa nastan alla internationella skolor har.
    En method som bygger pa mycket fonologi + ar alfabetisk, istf "whole language", "dolchwords" approach som leder till dislexi, stavfel, osv...

    Just nu ar min dotter 4 och hon kan det hon hon ska kunna enligt curriculum, alltsa jag pushar inte henne pa nat satt utan det hon kan kan hon fran skolan och jag skulle saga att alla andra barn i hennes klass ligger pa samma niva ungefar.

    Hon kan:
    * kanna igen alla bokstaver,  i latinskt + thai alfabet
    * skriva alla bokstaver, sma och stora i latinskt alfabet 
    * skriva valdigt manga fornamn som hon ville kunna skriva (folk hon tycker om osv)
    * forknippa ljud och bokstav
    * gissa vilket ord man laser om hon far valja mellan flera ord (typ Cat, Hat, osv)
    * gissa forsta bokstaven pa orden
    * gissa sista bokstaven pa orden
  • caliningrad
    JeckaH skrev 2011-09-09 09:04:02 följande:
    Jag antar att 6åringar i Sverige inte kan sitta så stilla just för att de tillåts att utvecklas i sin egen takt. Att de tillåts att h a en egen vilja och att de tillåts att bli lyssnade på.

    Det är tur att vi i Sverige lyssnar på våra barn och deras viktiga utveckling. En utveckling som kanske inte bara är viktig för inlärning av matematik och språk, utan också otroligt viktig för deras personliga och emotionella utveckling. Det finns fler intelligenser i en människa än bara logisk-matematisk och lingvistisk. Föreslår att du läser Howard Gardners avhandlingar eller böcker. Han är inte heller svenskt hjärntvättad som du kanske hör på namnet, utan en amerikansk pedagog och utvecklingspsykolog. Dessa olika teorier om hur utvecklingspsykologins betydelse är inte svensk utan snarare överlag västerländsk (amerikansk, tysk, engelsk osv).

    Att "drilla" sitt barn hit och dit och till vad som helst går ju rent praktiskt att göra. Se på gymnasterna i öststaterna tex, svenska gymnaster kommer aldrig att hamna på deras nivå. Men det gör det samma, för det finns andra saker än just prestation som är viktigt för det enskilda barnet och människan. Och samhället i stort.
    Tack for att du gav en forklaring. Precis. Det beror helt pa vilket samhalle man vill uppna. Sverige har gjort valet av mediokritet.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-10 09:45:04 följande:
    Du får ursäkta, men jag tycker inte att det är några exceptionella kunskaper för en 4-åring. Min 3½-åring kan det din dotter kan (ja, inte thai då) plus att han ljudar och avkodar. Han skriver mer än namn och det här med att veta vilka bokstäver ord börjar och slutar på kunde han innan han var 3. Han är inte det minsta exceptionell eller ovanligt begåvad. Han har bara ett väldigt intresse av former och liknande. Lillebror kommer inte att vara i närheten av formella färdigheter som 3-åring, men han kommer med största sannolikhet inte ha sämre språkkunskaper senare i alla fall för så fungerar inte "kunskapande". 

    Sedan blir jag fascinerad av att du jämför Sverige med USA. När man tittar på de undersökningar kring barns kunskaper som alla hänvisar till = PISA, så är det ju så att Sverige och USA ligger på i stort sett samma nivå (2009, som var sista undersökningen). Sverige och USA har en mer eller mindre identisk utveckling vad gäller läsförståelse = stadigt sämre under 2000-talet och resultatmässigt på "samma" plats idag. Vad gäller likvärdighet = alla barns utbildningsmöjligheter utifrån bland annat ekonomiska och sociala faktorer så ligger Sverige långt före USA. Så vad du försöker att få sagt genom att jämföra med USA vet jag faktiskt inte.  

      
    Din son kommer att ha extremt tråkigt när jag börjar i ettan... du måste försöka bromsa honom eller så blir han säkert bromsad iallafall, så det är ingen fara... . Jag har aldrig påstått att min dotter 'är exceptionellt begåvad. Tvärtom är hon en perfekt representant av vad alla 4-åringar kan här, TACK VARE SKOLAN enbart. Jag vet mycket väl att många svenska barn kan läsa innan de börjar ettan, men det har de lärt sig UTANFÖR SKOLAN och därför tycker jag att det är skamligt att den svenska skolan är så lätt. Det är en förolämpning mot alla dessa normalt utvecklade barn, som nån annan skrev.

    Om du har förstått det jag skrev har jag inte jämför Sverige med USA. Varför skulle jag göra det ? finns inte en enda amerikan på min dotters skola som ligger i Asien. 
  • caliningrad
    Malena C skrev 2011-09-11 07:58:43 följande:
     Jag tycker dessutom att pedagogik i mångt och mycket är ett flumämne. Jag tycker detta är en förolömpning mot svenska barn. Vi borde ge dem en bättre start som håller internationellt.
    Japp!
  • caliningrad

    Hej,
    varför jag tycker att det är viktigt att börja träna literacy så tidigt som möjligt är att jag tror stenhårt att barnen tappar intresse i läsning/skolan/studierna om de befinner sig i ett utvecklingsstadium som är mycket mer avancerat än det de böckerna de läser.

    Jag kan inte riktigt se hur en 8-åring kan tycka att det är så utvecklande att läsa enkla barnböcker, när samma 8-åringen kan förstå filmer som är i förhållande mycket mer komplicerade.

    Därför många tonåringar bara sitter och tittar på TV eller spelar videospel till slut tror jag och aldrig når den nivå som krävs för att tycka att skönlitteratur är spännande.

    Samma sak med pianospelet. Min dotter kan spela enkla stycken alldeles korrekt. När jag försökte undervisa 4-åringar i Sverige var det rent sagt omöjligt, de kunde bara inte sitta stilla. Å andra hand det gick inte heller att undervisa 12-åringar som tyckte att pianonybörjarstyckena var så tråkiga - och det är de, de är ju tänkta för 4-åringar... Så jag undervisade bara asiatiska barn som hade börjat som 4-åringar och som kunde spela intressanta stycken anpassade till deras ålder till slut....
     

Svar på tråden Om skolan är för lätt...?