Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

    Om skolan är för lätt...?

    det verkar overkligt.
    Min dotter ar 4 ar, gar pa kindergarten i bangkok och de verkar gora samma sak som i ettan i Sverige!

    Detta ar ett jattestort problem for mig eftersom vi kommer att flytta tillbaka om 1 ar........

    Kanns helt meningslost da med skolan overhuvudtaget! 

  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-05 14:09:35 följande:

    Läs den nya kursplanen som jag och alla andra lärare är skyldiga att följa och kräv det ditt barn har rätt till. Det här ska utgöra centralt innehåll i år 1-3 svenska. Finns inget barn som inte skulle kunna bli utmanad:


    Centralt innehåll


    I årskurs 1–3


    Läsa och skriva

    • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.


    • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.


    • Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.


    • Handstil och att skriva på dator.


    • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.


    • Alfabetet och alfabetisk ordning.


    • Sambandet mellan ljud och bokstav.


     


    Tala, lyssna och samtala


    • Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.


    • Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.


    • Berättande i olika kulturer, under olika tider och för skilda syften.


    Berättande texter och sakprosatexter


    • Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.


    • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära personbeskrivningar.


    • Några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer.


    • Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.


    • Instruerande texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar, och hur de kan organiseras med logisk ordning och punktuppställning i flera led.


    • Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och webbtexter.


     


    Språkbruk


    • Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel att skriva ned något man talat om.


    • Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.


    • Hur ord och yttranden uppfattas av omgivningen beroende på tonfall och ords nyanser.


    • Skillnader mellan tal


     


    -och skriftspråk, till exempel att talet kan förstärkas genom röstläge och kroppsspråk.


     


    Informationssökning och källkritik


    • Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbsidor för barn.


    • Källkritik, hur texters avsändare påverkar innehållet.


    hej!
    det later bra, men allt detta ingar min dotters curriculum, och hon ar bara 4 ar!!

    Hur ska vi klara oss nar hon ar tillbaka undrar jag...
  • caliningrad
    Malena C skrev 2011-09-06 05:56:56 följande:
    Flytta inte tillbaka till Sverige "Caliningrad". Nästan vilket annat västeuropeiskt land som helst ligger cirka tre år före Sverige hela vägen genom grundskolan eftersom man börjar så mycket tidigare. Det finns många saker i Sverige som är fantastiskt men just skolan håller väldigt låg nivå kunskapsmässigt. andra saker i skolan är bättre i den Svenska skolan men de är dåliga på att fånga upp begåvade barn och de börjar väldigt sent.
    Det är ett av huvudskälen till att jag tvekar att flytta hem. Vår son börjar skolan i Januari. Då är han drygt 2.5 år och även om jag varit orolig känner jag att han börjar bli klar för det.
    Åren mellan 2-7 suger barn i sig kunskap som svampar. Framförallt språkligt och i Sverige kastar man bort den den tiden.
    Det man gör i förskoleklass i Sverige började vårt dagis med för ett år sedan och vår son älskar att klippa, klistra och måla och skapa olika saker från allt från toarullar till det man hittar i naturen. Nu övar han intensivt på att räkna alldeles av sig själv. Han är två år och fyra månader. Jag tror inte han är exeptionell på något sätt. Jag tror att de flesta barn har mycket större kapacitet än vi förstår och en hunger efter kunskap. Om man ska behöva sitta och ha tråkigt i skolan dödar man ju den hungern.
    Hej
    jo efter jag har hort fran mina svenska vanner som har skolat in sina barn har jag tagit beslutet att lata min dotter slutfora hennes kindergarten i Asien iallafall. Sen far vi se. Beror lite grand pa vilken grundskola hon kan komma in pa.
    Min dotter ar inte heller exceptionnell, men hon kan sa mycket mer an svenska barn som ar  2 ar aldre! detta ar orovackande faktiskt.
    I Asien har de forstatt att barnen har faktisk en hjarna....
  • caliningrad
    Rix skrev 2011-09-06 20:40:27 följande:
    Måste bara få säga det: I Sverige får barnen vara just barn och det är även det en resurs. Frågan är ju om de Asiatiska barnen även i 19-23 års åldern är duktigare än de svenska.
    Hej
    faktumet ar att jag ocksa jobbar har, och nivan ar indeed mycket hogre an den jag upplevde nar jag jobbade pa motsvarande organisationer i Europa.

    Och titta lite pa forskningslabb i USA. Asiater ar overrepresenterade pa alla basta universitet.

    Jag tror personligen pa Amy Chuas uppfostrings metoder. At det halet iallafall.

    Det ar mycket som ar for sent att lara sig nar man ar for gammal.
    I Sverige tror folk att det gar att bli proffs pa piano om man borjar nar man ar 12 ar till exempel.... bara for att svenska barn inte lyckas sitta stilla och lyssna pa en larare och ova dagligen innan den alder....

    katastrof... 
  • caliningrad
    Firstblood skrev 2011-09-06 23:03:31 följande:
    För mig handlar det inte om att varken mina egna barn eller andra barn ska "kunna" mycket i så tidig ålder som möjligt. Det jag är ute efter är att barn som börjar i skolan måste mötas på sin nivå. Tyvärr så kör man alla över en kam på min sons skola. Ett barn som kan och vet mycket ska ju tidigt tas tillvara och utmanas så intresset växer. Precis som ett barn som har det svårt ska uppmärksammas tidigt och stödjas för att kunna utvecklas. Det sistnämnda är vi bra på, men de "duktiga"?
    Hej
    men hela svenska ideologin bygger just pa detta. I Sverige ar det fel att vara battre, att forsoka vara bast osv.

    Alla ar lika. Likabehandlingsplan ju osv.

    Sen pastar alla att det ar bra att ha trakigt ocksa iallafall. Och sa kan han ju hjalpa de andra eleverna som kan mindre istallet! Da skulle ju lararna ha annu mindre att gora... perfekt system... 
  • caliningrad

    Hej
    jag kan lova att mina thailandska medarbetare kan definitivt losa problem.
    De har gatt pa internationella skolor i Thailand som min dotter (alltsa US eller IB curriculum men asiatisk kultur), kommit in pa postgrad pa Yale eller U Penn i USA osv.

    Det ar fantastiskt for mig att fa jobba med sa duktiga medarbetare.

    Alla skolor i Asien ar inte lika.

    Pa en skola som min dotters ser de ocksa till att detektera barn som har hog potential mycket tidigt och sen pushar dom.

    Det skulle anses som "intelikabehandling" i Sverige... 

  • caliningrad
    Ronjami skrev 2011-09-07 08:23:08 följande:
    Jag var också ett sånt där barn som redan kunde läsa och skriva när jag började skolan och jag har därför alltid tyckt att skolan är slapp etc men nu när jag har barn som inte alls har särskilt lätt för sig ser jag det lite annorlunda.
    Det har gått bra för mig med högskolestudier etc och jag undrar om det egentligen hade varit bättre om jag flyttat upp en klass? Hade jag "vunnit" på det, tveksamt...tror att allt jämnar ut sig i slutändan i alla fall. Allt handlar ju inte om skolämnena och även om man är skolmogen kanske man inte är riktigt socialt mogen att flytta upp i en högre klass.
    Vet flera vars föräldrar pushade på att sätta barnen i nästa årskurs när dom var små - ingen av dom har haft särskilt imponerande karriärer faktiskt..
    Även barn som inte kan allt i skolan kan tycka det är tråkigt.
    Hej,
    jag och min syster fick fransk baccalaureat nar vi knappt fyllde 16 ar.
    Da haller jag med om att det ar battre att forsoka stanna i sin arskurs.
    Om min dotters skola skulle nu kontakta mig for att flytta upp henne skulle jag inte tycka att det vore nan bra ide alls eftersom hon trivs sa vansinnigt bra som det ar nu.

    Men om lararna ar for lata for att anpassa sig till varje barns niva, som det var i Frankrike pa min tid antagligen, finns det val ingen annan losning...

    Det som var  bra med att flytta upp ar jag kunde skaffa 2 hoskoleutbildningar, en MBA nar jag var 20 i den basta handelshogskolan i Paris + senare en pianistutbildning pa Kungliga Musikhogskolan.
  • caliningrad
    Rae skrev 2011-09-07 08:41:35 följande:
     då blir det inte så synligt att vissa kan mer och andra mindre 
    jaja.... svensk ideologi!
  • caliningrad
    Rae skrev 2011-09-07 10:44:37 följande:
    Är det så hemskt att se till att de som verkligen kan får kunna men att man samtidigt försöker få de som inte kan att må väl? Det är oerhört jobbigt för många barn att alltid uppleva att de inte klarar sig så bra i klassrummet, många ger upp! Jag vet att till och med lärare har sagt till mina elever (som går på högstadiet) att de aldrig kommer klara betyget G, detta hände när en elev gick i 7:an, tror du hon ens försökte sen?!
    Hej!
    Det beror helt pa vilken slags uppfostran hon har fatt. Om hon aldrig upplevd frustration tidigare, har hon lart sig att ge upp, och att det inte finns nat varde i ANSTRANGNINGEN, ARBETET, har hon lart sig att hon kommer att fa en lika bra framtid oavsett vad hon gor eller inte gor i skolan sa tror jag inte att hon ens forsokte, indeed.

    Detta paminner mig om  ett samtal som jag nyligen haft med en svensk van som berattade for mig att pa hans dotterskola valjer man inte ut en skol Lucia eftersom de andra barnen sm inte blev utvalda inte klarade frustrationen....

    LIKABEHANDLING

    Jag tycker att det ar viktigare att skolan funderar pa undervisning av fundamentala amnen istf likabehandling och andra flummerier...

    Da kanske skulle ha denna flicka fatt en chans att klara sig... 
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-07 15:23:34 följande:
    Du får ursäkta men ditt resonemang skrämmer mig. Vet du överhuvudtaget vad likabehandlingsplaner handlar om? Barn är individer med rättigheter precis som vuxna. Barn har på samma sätt som vuxna rätt till sin integritet.

    Och tror du på fullaste allvar att man beslutat att inte ha skolval av lucia för att de som inte blir valda blir så frustrerade?! 
    Hej!
    Barn ar omyndiga. De har inte precis samma rattigheter. De far inte dricka alkohol, kora bil, rosta osv. Visste du inte det?
    De har rattigheter att fa omsorg, i princip bra undervisning i skolan, tyvarr respekteras inte denna rattighet i manga lander. De har skyldigheter att hedra sina foraldrar och larare.  

    Ang lucia fick jag hora det from en svensk kompis som pendlar mellan Sverige och Thailand och som har en dotter som precis borjade nollan och som ocksa har utrist som helst. Han sa till mig:"M. var sa ledsen, hon trodde att hon skulle lara sig nanting i skolan! Men de bara leker i stallet, precis som pa dagis."

    Barnen i Sverige har valdigt manga rattigheter, men inte att lara sig tyvarr. En del "pedagoger" har inte forstatt att svenska barn ocksa har en hjarna.

     
Svar på tråden Om skolan är för lätt...?