Inlägg från: Firstblood |Visa alla inlägg
  • Firstblood

Om skolan är för lätt...?

Min 7-årige pojke har börjat i första klass. Han läser i det närmaste flytande. Han hanterar alla fyra räknesätten och är inte alls främmande för att förstå matematik som räknas på mellanstadiet. Han skriver bra och är i övrigt en rätt social och glad och lekinriktad pojke. I skolan skriver de siffror och bokstäver; räknar ental och läser lite för läraren. (I förskoleklassen målade barnen ibland, det var höjden av pedagogik). Han säger själv att det är för lätt. Inga som helst utmaningar. Jag har hintat läraren men denne tycks helt ointresserad. Finns det fler som känner igen detta? Vad ska man göra? Jag ställer inga orimliga krav. Att en 7-åring får relevanta utmaningar i skolan känns som en självklarhet. Jag började själv i skolan 1978. Har det hän nåt sedan dess? Man undrar.

• Svar på tråden Om skolan är för lätt...?
  • Firstblood

Jo, vi ska boka ett möte med läraren. Det är inte aktuellt att byta klass. Kamratskap och social träning är viktigt och det fungerar bra. Vi tycker också att det är bra att han får lära sig saker grundligt, som t.ex att skriva siffror och bokstäver. Men att barnen får sitta och vänta när de är klara med uppgifter är ju helt fel. Tack för tipset om läroplanen. Jag tänkte på det själv men det är bra att någon annan säger det med.

• Firstblood

För mig handlar det inte om att varken mina egna barn eller andra barn ska "kunna" mycket i så tidig ålder som möjligt. Det jag är ute efter är att barn som börjar i skolan måste mötas på sin nivå. Tyvärr så kör man alla över en kam på min sons skola. Ett barn som kan och vet mycket ska ju tidigt tas tillvara och utmanas så intresset växer. Precis som ett barn som har det svårt ska uppmärksammas tidigt och stödjas för att kunna utvecklas. Det sistnämnda är vi bra på, men de "duktiga"?

Svar på tråden Om skolan är för lätt...?