Inlägg från: veh |Visa alla inlägg
  • veh

Om skolan är för lätt...?

Mitt tips: Kolla om det går att flytta upp barnet en klass!

Detta utifrån min egen skolgång, jag var ett sådant barn som ditt son. Kunde allt det som andra lärde sig i ettan, och önskar att någon redan då tagit tag i saken och flyttat upp mig. Mina föräldrar tänkte inte på det som ett alternativ, det var inget de hört talas om. Jag stötte inte på det förrän i högstadiet, och då var det i senaste laget. Jag önskar att det hade gjorts i lågstadiet, medan "alla kunde leka med alla". Senare var jag för "feg" för att våga lämna mina kompisar.

Mina föräldrar har i efterhand (mina småsyskon hade samma lärare) fått höra att min lärare inte föreslog det just för att jag skulle få vara med mina jämnåriga (jag var liten till växten, vilket gjorde att jag lätt uppfattades som yngre än jag var). Med hjälp av extrauppgifter så funkade lågstadiet dock ganska bra, men det blev tråkigt när jag började mellanstadiet eftersom jag då fick läsa om över hälften av de böcker jag läst i trean...

• veh

För min del hade det nog varit bra. Särskilt som jag gick 1:an och 2:an i en liten skola, och hade många kompisar som var ett år äldre just de åren. Hade varit lätt att flytta upp  mig en klass då, eller låta mig följa med den andra klassen (och mina kompisar där) upp till trean. Istället blev jag kvar i min klass, och även om det på sitt sätt var en trygghet så blev jag några år senare mobbad i klassen pga att jag var duktig i skolan. När jag frågade vad jag skulle göra (för att jag gjort klart) så blev jag nedtryckt, anklagad för att "skryta" eller ljuga - för jag kunde omöjligt vara klar. Ett tag "fejkade" jag att jag hade svårt för vissa saker, bara för slippa det.

Inte förrän på gymnasiet, när jag hamnade i en helt ny klass började det kännas ok att vara duktig i skolan, då var det något som var imponerande - inte fel.

TS gör det val som de anser är bäst för deras barn, men jag ville ge min historia, och peka litet på en möjlighet som skulle kunna fungera? Kanske finns det möjlighet att vara någon dag i veckan med en äldre klass, och så kan barnet senare välja om det ska gå upp dit eller vara kvar i sin klass. Få känna sig för litet.

Jag vet inte hur jag hade valt om jag fått en valmöjlighet, men såhär i efterhand så skulle jag gärna fått möjlighet att välja. För då hade jag ju i alla fall vetat att jag en gång valt, även om det senare visat sig att valet kanske inte blev så bra...

Svar på tråden Om skolan är för lätt...?