• cicci85

Riktig stol säkrare än babyskydd. Källor?

Jag har oxå letat efter varför en fast bilbarnstol skulle vara säkrare än babyskydd. Det enda svar jag fått är att det är pga lutningen. Men om man har samma lutning på babyskyddet som på den fasta stolen förstår jag inte varför en fast stol är såå mycket säkrare. Det finns flera modeller av bilbarnstolar som inte fästs med förankringsband.

Men det är såklart stor skillnad på babyskydd. Ett gammalt rock-a-tot eller en ny AG logico med bas...  

• cicci85
    FrkJenny skrev 2011-09-02 15:02:57 följande:
    Det är för att det inte är "såå mycket säkrare". Enligt NTF-informatören vi hade på BVC 2006 så är det lite säkrare (och då var det väl dessutom inte så vanligt med bas till babyskydden) och det finns ingen anledning att vänta med att byta ut skyddet. Jag tror det är vad de brukar säga men på nätet har detta fått eget liv och uppfattats som att det istället är väldigt mycket säkrare. 

Vilka bakåtvända bilstolar fästs inte med förankringsband? 
    besafe izikid x3 isofix och duologic har inga fästband.

Sa de inte varför det var säkrare? jag har pratat med flera, men ingen vet varför... Förutom lutningen, barnet ska ju sitta så rakt som möjligt!

Jag såg några gamla siffror förut och då var säkerheten på babyskydd 50% och bilbarnstol 95%, då känns ju verkligen befogat att byta så fort som möjligt. Men jag har väldigt svårt att tro att dagens babyskydd skulel vara så osäkra!
Svar på tråden Riktig stol säkrare än babyskydd. Källor?