• Annettiz

I väntan

Nu ÄNTLIGEN har vi fått en kallelse till ett första besök på Huddinge. Imorgon. Har stått i kö för äggdonation i ca 1½ år nu.
    Jag är så upp över huvudet nervös inför besöket.

Någon som vet hur det går till? En gynekologisk undersökning vet jag väntar, men vad mer? VI ska även till kuratorn både min sambo och jag imorgon. Men vad står på tur sen? Någon som kan berätta om behandlingarna som väntar och hur lång tid det sedan tar tills man sätter in ägget?

Hujedamej, jag är verkligen helt galet nervös. Orkar inte med mer motgångar.

tacksam för svar.

• Svar på tråden I väntan
  • Juliette F

Spännande Annetiz - grattis till att ha kommit så långt! Håller på med mitt första ÄD så jag är väl ingen "veteran" på området, men hoppas kunna svara lite ändå! Skriver jag nån dumhet hoppas jag nån här korrigerar det. FlörtHar gjort ett IVF 2010, och ska göra mitt första ÄD i nästa vecka i Tjeckien Solig.

Så här har det varit för mig: först östrogentabletter för att se hur slemhinnan växer, mätning av slemhinna på dag 15 med östrogen. (obs denna första östrogenkur är nog unikt för just min klinik) Sen nedregleringsspruta för att sätta äggstockarna i "viloläge", dvs falskt klimakterium. Sen inväntar man mensen, och efter några dagar börjar man med östrogentabletter igen. De flesta (dock ej jag) måste mäta slemhinnan några dagar för själva ET (embryo transfer), så att den har rätt tjocklek. Annars får man öka på medicineringen.

Under tiden medicinerar din donator med hormoner för att få fram så många ägg till dig som möjligt. ÄP-dagen, äggplock, ska din donator plockas på ägg och de ska befruktas med din partners spermier. Så samma dag som hon plockas ska han "leverera" sitt bidrag alltså. Efter 2-5 dagar i värmeskåp utvecklas embryorna, och därefter sätter man in ett eller två embryor i dig. Överblivna embryor kan frysas in om de håller bra kvalitet, för att senare tinas och sättas in för eventuella syskonförsök. Eller om ditt första färskförsök inte tar sig.    

Hoppas du blev lite klokare av detta - håller tummarna för att det ska gå bra! {#emotions_dlg.flower}

• Annettiz

tack så mycket för svaret! Vi ska göra vårt första försök vecka.45. Är sinnesjukt nervös inför detta. Men vi är på plats nr.2, så donatorn måste leverera 10 ägg eller mer, annars får bara par.1.

Håll alla tummar och tår ;)

• Juliette F
    Annettiz skrev 2011-09-20 15:34:15 följande:
    tack så mycket för svaret! Vi ska göra vårt första försök vecka.45. Är sinnesjukt nervös inför detta. Men vi är på plats nr.2, så donatorn måste leverera 10 ägg eller mer, annars får bara par.1.

Håll alla tummar och tår ;)
    Tror inte du behöver vara nervös, för behandlingen är inte särskilt krävande för dig. Lite biverkningar kan man ju få av hormonerna, men för mig så har det iaf inte varit så farligt. Och du slipper ju äggplocket t ex, det blir donatorn som får gå igenom det.. Lycka till nu och berätta gärna hur det går!
  • Poffa

Härligt när kallelsen äntligen kommer efter lång vänta. Vi är uppsatta som par nummer 2 i vecka 47 om planeringen håller!

Så Annettiz jag håller tummar för oss båda!  

• UG82

Håller tummarna för er. Vi väntar på donator men har stått i kö i 2 år

• Annettiz

Poffa: åh vad spännande, får verkligen hoppas att vi båda får fast vi är på plats nummer två!

Hade varit helt underbart nu om vi hade VETAT att vi får ägget vecka.45 som vi väntar på. Men vetaskapen om att vi är uppsatta på plats nr.2 och att risken finns att vi inte får något, är hemsk! Kan inte glädja mig åt det alls som jag hade gjort annars.

Men det är bara att tänka positivt och vänta och se :)

• Annettiz
    UG82 skrev 2011-10-04 00:32:15 följande:
    Håller tummarna för er. Vi väntar på donator men har stått i kö i 2 år
    Tack så mycket, jag håller tummarna för er att de snart hittar en donator!
  • Poffa

UG82: Hoppas att man snart hittar donator till er!

Annettiz: Jag håller med om att det är jobbigt att inte veta om äggen räcker när man är par nummer 2 men jag försöker tänka positivt och peppa mig själv att om det inte blir vi så var det nån mening med det...... Men visst suger det att inte kunna styra över det! 

Hur ser eran planering ut med mediciner osv. Jag ska ta procren depot injektion först och sen blodprov efter en vecka tror jag det var......      

• UG82

Ja jag hoppas så innerligt, ska försöka kolla upp alternativen att åka utomlands. Lät som att de kan bli tal om att vänta mellan 1-2 år till i Umeå på donator

• Annettiz
    Poffa skrev 2011-10-10 19:54:42 följande:
    UG82: Hoppas att man snart hittar donator till er!

Annettiz: Jag håller med om att det är jobbigt att inte veta om äggen räcker när man är par nummer 2 men jag försöker tänka positivt och peppa mig själv att om det inte blir vi så var det nån mening med det...... Men visst suger det att inte kunna styra över det! 

Hur ser eran planering ut med mediciner osv. Jag ska ta procren depot injektion först och sen blodprov efter en vecka tror jag det var......      
    Ja, man får försöka tänka så... och man borde ju som sagt bli par nr.1 nästa gång. Om vi inte kommer med på detta tåg..

Jag åt hormoner redan innan jag började med detta, min kropp producerar inte tillräkligt med östrogen (efter min leukemi som barn) så jag fortsatte med dom, men åt bara dom "starka" tabletterna från 2 kartor. Så nu ska jag invänta en mens om ca 10 dagar, sen börjar jag med progesteron vagitorier fram tills v.45 då vi ev. får äggen!

Så ser planeringen ut nu.
Svar på tråden I väntan