Inlägg från: Cecese |Visa alla inlägg
  • Cecese

Hovslagare och tappsko

Verkar märkligt. Min hovis tar inget extra oavsett om det sker efter 2 dagar eller 4 veckor. Enda är att jag själv får se till att hästarna kommer till hovis men det gör jag ändå vid varje skoning. Hon har inte tid att fara runt utan skor sina egna hästar, inakorderingar samt övriga som tar sig dit. Mina hästar skos med 8-9 veckors intervall och det funkar bra. Varje gång frågar jag om det gått för lång tid sen sist men det brukar se bra ut. Har hästar med väldigt bra hovkvalite som tur är. Tappskor är väldigt ovanligt på dom också.

• Cecese
    Fru X skrev 2011-09-02 20:25:55 följande:
    min ena går på 7v. skulle behöva gå på 5 men har inte tillväxt så det räcker. så det får bli en kompromiss. Han ser för jäklig ut efter 7v men har ändå prestert i alla år. Haft samma hovis i 15 år!

Unghästen verkas bara men han kommer nog kunna gå på 8-9 för han flyter inte ut. Men så länge gammelman lever får han oxå gå på 7.
    Vad jobbigt när det behöver skos oftare än det går. Enda gången på året som mina hästars hovar kan se lite hemska ut är i mitten av juli när det är varmt och torrt. Då torkar hovarna ut en del men direkt efter skoning är dom fina igen och ser som "nya" ut. Hon som skor har jag köpt hästarna av och hon hade dom i typ 5-6 år innan så hon känner dom bra och vet hur deras hovar funkar. Känns tryggt och bra :)
Svar på tråden Hovslagare och tappsko