Hovslagare och tappsko
Hej!
Vill bara se och höra hur ni ser på saken innan jag ringer hovslagaren. Jag vet inte om det finns riktlinjer eller om alla hovslagare gör som de vill i denna frågan.
Den 17/8 var min hovslagare ute och skodde min häst. En av de andra hästarna hade problem med hovarna och den skoningen tog väääldigt lång tid vilket gjorde att när hovslagaren tog min häst hade han till slut lite bråttom tror jag och den sista hoven gick betydligt fortare än de andra.
Två dagar senare hade min häst tappat just denna sko och jag hörde av mig till hovslagaren som lyckligtvis kunde komma två dagar senare.
Sagt och gjort, han kom och satte på en helt ny sko trots att jag hade hittat den andra i hagen och den var inte skadad.
En vecka senare får jag en räkning till (utöver den ordinarie alltså) på 300 kr. För en tappsko som satt på i två dagar! Har aldrig varit med om att en hovslagare tar betalt för en tappsko som lossar inom så kort tid. Efter ett par veckor ja, då hade jag inte reagerat...
Har försökt ringa honom och messat men får inte kontakt.
Är detta vanligt? Har som sagt haft flera hovslagare genom åren och ALDRIG varit med om detta..
Nån som vet nåt om ifall det finns riktlinjer kring detta eller om det bara är att betala och se glad ut...