• Sylten

Hovslagare och tappsko

Hej!

Vill bara se och höra hur ni ser på saken innan jag ringer hovslagaren. Jag vet inte om det finns riktlinjer eller om alla hovslagare gör som de vill i denna frågan.

Den 17/8 var min hovslagare ute och skodde min häst. En av de andra hästarna hade problem med hovarna och den skoningen tog väääldigt lång tid vilket gjorde att när hovslagaren tog min häst hade han till slut lite bråttom tror jag och den sista hoven gick betydligt fortare än de andra.

Två dagar senare hade min häst tappat just denna sko och jag hörde av mig till hovslagaren som lyckligtvis kunde komma två dagar senare.

Sagt och gjort, han kom och satte på en helt ny sko trots att jag hade hittat den andra i hagen och den var inte skadad.

En vecka senare får jag en räkning till (utöver den ordinarie alltså) på 300 kr. För en tappsko som satt på i två dagar! Har aldrig varit med om att en hovslagare tar betalt för en tappsko som lossar inom så kort tid. Efter ett par veckor ja, då hade jag inte reagerat...

Har försökt ringa honom och messat men får inte kontakt.

Är detta vanligt? Har som sagt haft flera hovslagare genom åren och ALDRIG varit med om detta..

Nån som vet nåt om ifall det finns riktlinjer kring detta eller om det bara är att betala och se glad ut...

• Svar på tråden Hovslagare och tappsko
  • Fru X

Var glad åt att skon rök o inte senan. OM hovis gjort ett dåligt jobb, reklamera det på en gång.
    OM hästen trampar av sig efter två dagar - Och??? Behöver skon läggas in lite eller???

Finns hovslagare som ger "tappskogarnati" . skulle jag aldrig våga mig på... Det går att sko så skon sitter som berget i 12v men då stör man hela hovmekanismen osv. Alltid en balansgång för en hovslagare.

• Fru X
    Sylten skrev 2011-08-30 22:02:55 följande:
    Men vem väntar i 12 veckor? Min går max 7 veckor...

Tro mig - det finns de som går 16v.
     Det finns folk till allt. 

Normalt skointervall är 4-12v beroende på vinklar, hornkvalitet och tillväxt. 

• Cecese

Verkar märkligt. Min hovis tar inget extra oavsett om det sker efter 2 dagar eller 4 veckor. Enda är att jag själv får se till att hästarna kommer till hovis men det gör jag ändå vid varje skoning. Hon har inte tid att fara runt utan skor sina egna hästar, inakorderingar samt övriga som tar sig dit. Mina hästar skos med 8-9 veckors intervall och det funkar bra. Varje gång frågar jag om det gått för lång tid sen sist men det brukar se bra ut. Har hästar med väldigt bra hovkvalite som tur är. Tappskor är väldigt ovanligt på dom också.

• Sylten

Har nu haft kontakt med hovslagaren och han sa att han drar av tappskon på nästa räkning. Men ska prata mer med honom gällande detta, kan vara bra att veta hans policy.

Hade tappskon varit efter ett par veckor eller dryga veckan till och med hade jag inte reagerat som sagt, de måste  ju ha betalt och man kan inte räkna med att alla skor sitter hela skoningen alltid. Har dock också turen att ha häst med bra hovar och skorna sitter oftast, är faktiskt första tappskon på denna hästen.

Men i alla fall, det löste sig. Jag var mest intresserad av om det fanns några "riktlinjer", ex. skor som tappas inom en vecka eller så... Men det verkar vara upp till varje hovslagare.

• Fru X
    Cecese skrev 2011-09-02 19:39:43 följande:
    Verkar märkligt. Min hovis tar inget extra oavsett om det sker efter 2 dagar eller 4 veckor. Enda är att jag själv får se till att hästarna kommer till hovis men det gör jag ändå vid varje skoning. Hon har inte tid att fara runt utan skor sina egna hästar, inakorderingar samt övriga som tar sig dit. Mina hästar skos med 8-9 veckors intervall och det funkar bra. Varje gång frågar jag om det gått för lång tid sen sist men det brukar se bra ut. Har hästar med väldigt bra hovkvalite som tur är. Tappskor är väldigt ovanligt på dom också.

min ena går på 7v. skulle behöva gå på 5 men har inte tillväxt så det räcker. så det får bli en kompromiss. Han ser för jäklig ut efter 7v men har ändå prestert i alla år. Haft samma hovis i 15 år!

Unghästen verkas bara men han kommer nog kunna gå på 8-9 för han flyter inte ut. Men så länge gammelman lever får han oxå gå på 7.
  • Fru X
    Sylten skrev 2011-09-02 19:58:31 följande:
    Har nu haft kontakt med hovslagaren och han sa att han drar av tappskon på nästa räkning. Men ska prata mer med honom gällande detta, kan vara bra att veta hans policy.

Hade tappskon varit efter ett par veckor eller dryga veckan till och med hade jag inte reagerat som sagt, de måste  ju ha betalt och man kan inte räkna med att alla skor sitter hela skoningen alltid. Har dock också turen att ha häst med bra hovar och skorna sitter oftast, är faktiskt första tappskon på denna hästen.

Men i alla fall, det löste sig. Jag var mest intresserad av om det fanns några "riktlinjer", ex. skor som tappas inom en vecka eller så... Men det verkar vara upp till varje hovslagare.

om hästen trampat av sig skon skulle jag inte begärt prisavdrag utan istället tackat min lyckliga stjärna.

Gissar att din hovlsagare lägger in skorna tightare så de ska ska sitta kvar bättre i fortsättningen. Det tjänar din plånbok på men inte din hästs hovar.

Tappskor är något man får räkna med 
  • Cecese
    Fru X skrev 2011-09-02 20:25:55 följande:
    min ena går på 7v. skulle behöva gå på 5 men har inte tillväxt så det räcker. så det får bli en kompromiss. Han ser för jäklig ut efter 7v men har ändå prestert i alla år. Haft samma hovis i 15 år!

Unghästen verkas bara men han kommer nog kunna gå på 8-9 för han flyter inte ut. Men så länge gammelman lever får han oxå gå på 7.
    Vad jobbigt när det behöver skos oftare än det går. Enda gången på året som mina hästars hovar kan se lite hemska ut är i mitten av juli när det är varmt och torrt. Då torkar hovarna ut en del men direkt efter skoning är dom fina igen och ser som "nya" ut. Hon som skor har jag köpt hästarna av och hon hade dom i typ 5-6 år innan så hon känner dom bra och vet hur deras hovar funkar. Känns tryggt och bra :)
  • Fru X

han fungerar och presterar som han ska men hinner se ful ut. Är 20 år, 169 cm 700kg hbl i stort sett i tävlingskondition så han har absolut inga förslitningsskador =)
    dessutom har han så tunna sulor att han blir sulöm av skoningen och får avstå från ridning första tre dagarna efter skoning. Men det handlar bara om planering, att man planerar ridandet.

Hela tiden en avvägning hur mkt som kan verkas i förhållande till hur mkt hoven "tål". Haft hästen i 18 år o som sagt hovisen i 15 

• Sylten
    Fru X skrev 2011-09-02 20:47:40 följande:
    om hästen trampat av sig skon skulle jag inte begärt prisavdrag utan istället tackat min lyckliga stjärna.

Gissar att din hovlsagare lägger in skorna tightare så de ska ska sitta kvar bättre i fortsättningen. Det tjänar din plånbok på men inte din hästs hovar.

Tappskor är något man får räkna med 
    Han skor inte för trångt. Han är tvärtom väldigt duktig. Jag skrev som sagt bara min fråga eftersom jag aldrig tidigare fått en räkning för en tappsko som åkt av så tidigt. Oavsett orsak.

Jag räknar inte med att skorna alltid ska sitta kvar till varje pris.
  • Fru X

ok, har själv alltid självklart betalt tappsko oavsett när den åkt av.

Gissar att din häst kommer bli trängre skodd i framtiden, iaf av den hovslagaren.

• Sylten

Jag har inte vägrat att betala, som sagt så undrade jag!

Och jag litar även i fortsättningen på att han skor efter behov, inte efter att få tappsko eller inte. Jag har en väldigt duktig och kunnig hovslagare som jag inte tror äventyrar hovarna pga att han fått en förfrågan av mig på om jag ska betala eller inte...

• Humörmamman

MIn hovis tog inget betalt för tappsko i v 7! - Men då hade vi en tid bokad veckan efter - jag är självklart tacksam!

Svar på tråden Hovslagare och tappsko