Inlägg från: Fru X |Visa alla inlägg
  • Fru X

Hovslagare och tappsko

Var glad åt att skon rök o inte senan. OM hovis gjort ett dåligt jobb, reklamera det på en gång.
    OM hästen trampar av sig efter två dagar - Och??? Behöver skon läggas in lite eller???

Finns hovslagare som ger "tappskogarnati" . skulle jag aldrig våga mig på... Det går att sko så skon sitter som berget i 12v men då stör man hela hovmekanismen osv. Alltid en balansgång för en hovslagare.

• Fru X
    Sylten skrev 2011-08-30 22:02:55 följande:
    Men vem väntar i 12 veckor? Min går max 7 veckor...

Tro mig - det finns de som går 16v.
     Det finns folk till allt. 

Normalt skointervall är 4-12v beroende på vinklar, hornkvalitet och tillväxt. 

• Fru X
    Cecese skrev 2011-09-02 19:39:43 följande:
    Verkar märkligt. Min hovis tar inget extra oavsett om det sker efter 2 dagar eller 4 veckor. Enda är att jag själv får se till att hästarna kommer till hovis men det gör jag ändå vid varje skoning. Hon har inte tid att fara runt utan skor sina egna hästar, inakorderingar samt övriga som tar sig dit. Mina hästar skos med 8-9 veckors intervall och det funkar bra. Varje gång frågar jag om det gått för lång tid sen sist men det brukar se bra ut. Har hästar med väldigt bra hovkvalite som tur är. Tappskor är väldigt ovanligt på dom också.

min ena går på 7v. skulle behöva gå på 5 men har inte tillväxt så det räcker. så det får bli en kompromiss. Han ser för jäklig ut efter 7v men har ändå prestert i alla år. Haft samma hovis i 15 år!

Unghästen verkas bara men han kommer nog kunna gå på 8-9 för han flyter inte ut. Men så länge gammelman lever får han oxå gå på 7.
  • Fru X
    Sylten skrev 2011-09-02 19:58:31 följande:
    Har nu haft kontakt med hovslagaren och han sa att han drar av tappskon på nästa räkning. Men ska prata mer med honom gällande detta, kan vara bra att veta hans policy.

Hade tappskon varit efter ett par veckor eller dryga veckan till och med hade jag inte reagerat som sagt, de måste  ju ha betalt och man kan inte räkna med att alla skor sitter hela skoningen alltid. Har dock också turen att ha häst med bra hovar och skorna sitter oftast, är faktiskt första tappskon på denna hästen.

Men i alla fall, det löste sig. Jag var mest intresserad av om det fanns några "riktlinjer", ex. skor som tappas inom en vecka eller så... Men det verkar vara upp till varje hovslagare.

om hästen trampat av sig skon skulle jag inte begärt prisavdrag utan istället tackat min lyckliga stjärna.

Gissar att din hovlsagare lägger in skorna tightare så de ska ska sitta kvar bättre i fortsättningen. Det tjänar din plånbok på men inte din hästs hovar.

Tappskor är något man får räkna med 
  • Fru X

han fungerar och presterar som han ska men hinner se ful ut. Är 20 år, 169 cm 700kg hbl i stort sett i tävlingskondition så han har absolut inga förslitningsskador =)
    dessutom har han så tunna sulor att han blir sulöm av skoningen och får avstå från ridning första tre dagarna efter skoning. Men det handlar bara om planering, att man planerar ridandet.

Hela tiden en avvägning hur mkt som kan verkas i förhållande till hur mkt hoven "tål". Haft hästen i 18 år o som sagt hovisen i 15 

• Fru X

ok, har själv alltid självklart betalt tappsko oavsett när den åkt av.

Gissar att din häst kommer bli trängre skodd i framtiden, iaf av den hovslagaren.

Svar på tråden Hovslagare och tappsko