Inlägg från: Frödis |Visa alla inlägg
  • Frödis

Skola nära hemmet eller i stan?

Vår dotter har fått plats i en skola i stan som ska vara en, enligt rykten, mycket bra skola. 
    Vi bor i Enskede och alla vänner bor nära.

Vi ska alltså pendla från Enskede till stan för att lämna dottern och sedan ut till norrförorter för att jobba.

VI har även en dotter på 3 år som går på dagis i Enskede.

Hur skulle ni gjort? Valt skolan närmast eller en skola i stan?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 19:50
    Franska skolan eller Skarpnäcks skola står valet mellan

• Svar på tråden Skola nära hemmet eller i stan?
  • Frödis

Varför vill du ha platsen på Franska skolan? Skulle du valt den skolan? Nästan alla bor i stan...

• Frödis

Jag har gått där själv... den är bra!

Men frågan är HUR mycket bättre den är än Skarpnäcks? Är det värt att hon missar närheten till vänner, naturen och tryggheten om vi inte vet att Skarpnäcks verkligen har "sämre" lärare?

Jag är jätteglad att du svarar, då får jag lite att tänka på :) 

• Frödis

Den ligger i Kärrtorp, upptagningsområdet är rätt varierande :) Många villabarn och radhusbarn (som våra barn) blandat med lägenhetsbarn, vilket jag iochförsig vi inte har något emot.

Bor du i stan? För skulle jag bo i stan skulle jag inte tveka en sekund att ta Franska.

• Frödis

ursäkta stavningen, ligger i en soffa och försöker skriva på datorn, inte så lyckat 

• Frödis

Det är 500 barn i kö till förskoleklassen... helt galet! Jag ställde dottern i kön när hon var nyfödd, därav chansen :) 
    Men som sagt, jag vet inte jag. 

• Frödis

Ja, jag vet! Det är galet :) Så sitter jag här och funderar och funderar.. haha
    Så kan det vara. Vad fick ni för skola?

• Frödis

Men precis Wickz, fördel nära hemmet och kompisar eller fördel bättre och striktare skola?

De flesta jag känner skulle valt nära hemmet, verkar det som när jag hört mig för

• Frödis

Jag tror att hon kan göra det så småningom men ett antar år frammåt är det vi som får skjussa. Personligen tycker jag att det är värt det för att få en bra utbildning och studiero så det där med vänner nära är egentligen det som gör mest ont. Vi kan leva med att vi får 20-.25 minuter längre till jobbet, enkel väg.

• Frödis

Ja, precis, man hoppas ju att det ska vara värt det! Och det är det väl säkert. Gör man en jämförelse mellan dessa skolor på stockholm.se så ser man skillnaderna ganska tydligt...

• Frödis

Jisses!! Imorgon behöver vi ta beslutet! Välja skolan nära hemmet med alla kompisar i närheten, stor fin gård men många barn i klasserna eller skolan i stan som har ett mycket bra rykte, små klasser men där nästan alla barnen bor i stan men inte vi och tråkig gård??

• Frödis

Någon som har en sista åsikt? Tack snälla

• Frödis

Min dotter kan inte välja, hon tycker båda alternativen är bra och hon är för liten för att förstå konsekvenserna av sitt val Jag tror också att hon kan få en mkt bra skolgång i kommunal verksamhet. Det jag är rädd för är att om vi ångrar oss senare har hon inte en chans att byta tillbaka till skolan i stan pga de enorma köerna som den skolan har. Sen vet jag inte så mycket om Skarpnäcks skola heller, vet någon om den är ok?

• Frödis

Min dotter är 6 år, egentligen hade jag nog valt en skola nära nu och senare bytt till en skola i stan när hon kan ta sig dit själv. Men efter 2 veckors ältande kan jag fortfarande inte ta något beslut så snart får jag nog lägga av

• Frödis

Någon som har en sista åsikt? Tack snälla

Svar på tråden Skola nära hemmet eller i stan?