• Frödis

Skola nära hemmet eller i stan?

Vår dotter har fått plats i en skola i stan som ska vara en, enligt rykten, mycket bra skola. 
    Vi bor i Enskede och alla vänner bor nära.

Vi ska alltså pendla från Enskede till stan för att lämna dottern och sedan ut till norrförorter för att jobba.

VI har även en dotter på 3 år som går på dagis i Enskede.

Hur skulle ni gjort? Valt skolan närmast eller en skola i stan?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 19:50
    Franska skolan eller Skarpnäcks skola står valet mellan

• Svar på tråden Skola nära hemmet eller i stan?
  • supersemlan

Om skolan i Enskede verkar vara en helt OK skola (vilket den förmodligen är) skulle jag definitivt välja den, om det underlättar vardagslivet att slippa lämna i stan. Antagligen kan hon också få fler kompisar som bor i närheten.

• ninagirrl

Vi funderar på att våra barn ska få gå här i kommunen till högstadiet och sedan inne stan. 
    Högstadiet här har inte så bra rykte, det har varit flera reportage i tidningar om problem.
    Så vi hoppas att det går att söka till Atlas internationella eller Engelska skolan för barnen.

Då är barnen så stora så de kan ta bussen in själva. 

• Frödis

Varför vill du ha platsen på Franska skolan? Skulle du valt den skolan? Nästan alla bor i stan...

• Sapato

För att jag hört att den skolan är super och jag vill att mitt barn får de bästa möjligheterna som går i livet.

• Frödis

Jag har gått där själv... den är bra!

Men frågan är HUR mycket bättre den är än Skarpnäcks? Är det värt att hon missar närheten till vänner, naturen och tryggheten om vi inte vet att Skarpnäcks verkligen har "sämre" lärare?

Jag är jätteglad att du svarar, då får jag lite att tänka på :) 

• Sapato

Skarpnäcks skola, ligger den i Skarpnäck så skulle den vara ett big NO NO för vår del.

• Frödis

Den ligger i Kärrtorp, upptagningsområdet är rätt varierande :) Många villabarn och radhusbarn (som våra barn) blandat med lägenhetsbarn, vilket jag iochförsig vi inte har något emot.

Bor du i stan? För skulle jag bo i stan skulle jag inte tveka en sekund att ta Franska.

• Frödis

ursäkta stavningen, ligger i en soffa och försöker skriva på datorn, inte så lyckat 

• Sapato

Kollade på Franska skolan men de sa att det i princip var kört att komma in där

Men satsa på Skarpnäck då ifall ni vill ha närhet. Har du googlat på den skolan??

Svar på tråden Skola nära hemmet eller i stan?