• Frödis

Skola nära hemmet eller i stan?

Vår dotter har fått plats i en skola i stan som ska vara en, enligt rykten, mycket bra skola. 
    Vi bor i Enskede och alla vänner bor nära.

Vi ska alltså pendla från Enskede till stan för att lämna dottern och sedan ut till norrförorter för att jobba.

VI har även en dotter på 3 år som går på dagis i Enskede.

Hur skulle ni gjort? Valt skolan närmast eller en skola i stan?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 19:50
    Franska skolan eller Skarpnäcks skola står valet mellan

• Svar på tråden Skola nära hemmet eller i stan?
  • Frödis

Det är 500 barn i kö till förskoleklassen... helt galet! Jag ställde dottern i kön när hon var nyfödd, därav chansen :) 
    Men som sagt, jag vet inte jag. 

• enny signatur

Nära har ju två fördelar, dels att slippa pendla men också att vännerna är nära, den andra kanske har fördel av att den är bättre? Jag vet inte vart vi ens kommer söka skola senare, dagis går hon en bit hemifrån dvs typ 20 min med buss för att det var den bästa vi hittade vilket kändes viktigast för oss i det läget (dessutom flyttade vi sen, innan var skolan längre fårn hemmet)

• Sapato

Precis, de tar in 52 barn eller vad det var.. Haha
    Sjukt när man tänker på det!

• Frödis

Ja, jag vet! Det är galet :) Så sitter jag här och funderar och funderar.. haha
    Så kan det vara. Vad fick ni för skola?

• Frödis

Men precis Wickz, fördel nära hemmet och kompisar eller fördel bättre och striktare skola?

De flesta jag känner skulle valt nära hemmet, verkar det som när jag hört mig för

• enny signatur
    Frödis skrev 2011-08-30 20:47:31 följande:
    Men precis Wickz, fördel nära hemmet och kompisar eller fördel bättre och striktare skola?

De flesta jag känner skulle valt nära hemmet, verkar det som när jag hört mig för
    Jag är väldigt tveksam hur jag hade gjort. Jag anser att en bra skola är väldigt viktig. Det påverkar chanserna för framtiden så fruktansvärt mycket, samtidigt är vänner nära viktigt. Men det kanske beror på om man anser att barnet kan ta sig till vännerna i stan? 
  • Frödis

Jag tror att hon kan göra det så småningom men ett antar år frammåt är det vi som får skjussa. Personligen tycker jag att det är värt det för att få en bra utbildning och studiero så det där med vänner nära är egentligen det som gör mest ont. Vi kan leva med att vi får 20-.25 minuter längre till jobbet, enkel väg.

• Feline

Jag hade valt Franska alla gånger om jag var i din situation.

Vi gjorde faktiskt motsvarande val i våras så nu kör vi dottern till sin skola varje dag istället för att promenera till närmsta alternativet. Det gör vi trots att lillebror går på dagis precis jämte närmaste skolan. Logistiken är mycket bökigare men jag tror det är värt det.

Lycka till med hur du än väljer för er dotter!

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Frödis

Ja, precis, man hoppas ju att det ska vara värt det! Och det är det väl säkert. Gör man en jämförelse mellan dessa skolor på stockholm.se så ser man skillnaderna ganska tydligt...

• Frödis

Jisses!! Imorgon behöver vi ta beslutet! Välja skolan nära hemmet med alla kompisar i närheten, stor fin gård men många barn i klasserna eller skolan i stan som har ett mycket bra rykte, små klasser men där nästan alla barnen bor i stan men inte vi och tråkig gård??

• Frödis

Någon som har en sista åsikt? Tack snälla

• Alexi

Jag måste ju fråga, vad vill barnet? Är hon införstådd i att bo långt från alla kompisar osv?

Jag skulle inte prioritera långa resor för mina barn om inte skolan nära hemmet är urkass, jag gick i den vanliga kommunala gymnasieskolan med gångavstånd hem och fick ändå bra betyg och pluggat fem år på universitet. Vet inte vad det skulle gjort för skillnad om jag gått i en fin skola i stan... Jag tycker barn är för små för att lägga massa tid på pendling varje dag.

• ninagirrl
    Alexi skrev 2011-09-03 23:14:04 följande:
    Jag måste ju fråga, vad vill barnet? Är hon införstådd i att bo långt från alla kompisar osv?

Jag skulle inte prioritera långa resor för mina barn om inte skolan nära hemmet är urkass, jag gick i den vanliga kommunala gymnasieskolan med gångavstånd hem och fick ändå bra betyg och pluggat fem år på universitet. Vet inte vad det skulle gjort för skillnad om jag gått i en fin skola i stan... Jag tycker barn är för små för att lägga massa tid på pendling varje dag.
    Jo, om skolan är bra är de helt ok att gå där. Men vår kommun är lite halv lustig.  I Kommunen jag bor i är det splittrat mellan två samhällen.

Högstadiet ligger i ett samhälle med mycket nerdragningar och det har varit problem med polisutryckningar på skolan.

I samhället där  vi bor har vi enbart F-6:an, så antingen får det gå en "problem skola" eller inne  i  stan på en bättre högstadie.

Det är självklart att de går upp till 6:an här i byn.  
  • Frödis

Min dotter kan inte välja, hon tycker båda alternativen är bra och hon är för liten för att förstå konsekvenserna av sitt val Jag tror också att hon kan få en mkt bra skolgång i kommunal verksamhet. Det jag är rädd för är att om vi ångrar oss senare har hon inte en chans att byta tillbaka till skolan i stan pga de enorma köerna som den skolan har. Sen vet jag inte så mycket om Skarpnäcks skola heller, vet någon om den är ok?

• Suri

Givetvis ska ni tacka ja till Franska skolan och om hon inte trivs eller det inte fungerar så kan hon alltid byta till den nära kommunala skolan. Att göra tvärtom går ju inte, så valet är lätt tycker jag. Lycka till!

• enny signatur
    Suri skrev 2011-09-04 08:02:48 följande:
    Givetvis ska ni tacka ja till Franska skolan och om hon inte trivs eller det inte fungerar så kan hon alltid byta till den nära kommunala skolan. Att göra tvärtom går ju inte, så valet är lätt tycker jag. Lycka till!
    Jag är nog beredd att hålla med här. Det går att byta åt ena hållet som jag förstått det och då är det kanske ett bättre sätt?
    ninagirrl skrev 2011-09-03 23:26:54 följande:
    Jo, om skolan är bra är de helt ok att gå där. Men vår kommun är lite halv lustig.  I Kommunen jag bor i är det splittrat mellan två samhällen.

Högstadiet ligger i ett samhälle med mycket nerdragningar och det har varit problem med polisutryckningar på skolan.

I samhället där  vi bor har vi enbart F-6:an, så antingen får det gå en "problem skola" eller inne  i  stan på en bättre högstadie.

Det är självklart att de går upp till 6:an här i byn.  
     Och i de fallen så skulle jag utan tvekan valt skolan längre bort.
    Alexi skrev 2011-09-03 23:14:04 följande:

Själv gick jag i en skola sådär 30 mil hemifrån och har aldrig ångrat de ten sekund. Men gymnasiet är speciellt, jag fick inte känslan av att det handlade om den åldern. Jag hade önskat att mina föräldrar satte mig i en annan grundskola, trotts att jag fick bra betyg.
  • Frödis

Min dotter är 6 år, egentligen hade jag nog valt en skola nära nu och senare bytt till en skola i stan när hon kan ta sig dit själv. Men efter 2 veckors ältande kan jag fortfarande inte ta något beslut så snart får jag nog lägga av

• Frödis

• enny signatur
    Frödis skrev 2011-09-04 18:00:51 följande:
    hur har det gått?
  • caliningrad

hej
    jag drommer om att fa en plats i franska skolan for min dotter. Tyvarr eftersom hon ar adopterad sa var hon nastan 1 ar nar jag skickade papprena dit. Dock bor vi (i Stockholm) mitt emot deras fritids och 2 minuter gangavstand fran skolan!

Enligt dom ska det vara svart for oss att fa en plats dar eftersom jag skickade papprena sa sent, vilket jag tycker ar orattvist eftersom hon ar adopterad.

Iallafall skulle jag utan den minsta tvekan satta min dotter dar. Franska skolan verkar vara mycket mer serios an de banliga svenska skolorna.

Dessutom har min dotter franska som modersmal. 

Svar på tråden Skola nära hemmet eller i stan?