Suri skrev 2011-09-04 08:02:48 följande:
Givetvis ska ni tacka ja till Franska skolan och om hon inte trivs eller det inte fungerar så kan hon alltid byta till den nära kommunala skolan. Att göra tvärtom går ju inte, så valet är lätt tycker jag. Lycka till!
Jag är nog beredd att hålla med här. Det går att byta åt ena hållet som jag förstått det och då är det kanske ett bättre sätt?
ninagirrl skrev 2011-09-03 23:26:54 följande:
Jo, om skolan är bra är de helt ok att gå där. Men vår kommun är lite halv lustig. I Kommunen jag bor i är det splittrat mellan två samhällen.
Högstadiet ligger i ett samhälle med mycket nerdragningar och det har varit problem med polisutryckningar på skolan.
I samhället där vi bor har vi enbart F-6:an, så antingen får det gå en "problem skola" eller inne i stan på en bättre högstadie.
Det är självklart att de går upp till 6:an här i byn.
Och i de fallen så skulle jag utan tvekan valt skolan längre bort.
Alexi skrev 2011-09-03 23:14:04 följande:
Jag måste ju fråga, vad vill barnet? Är hon införstådd i att bo långt från alla kompisar osv?
Jag skulle inte prioritera långa resor för mina barn om inte skolan nära hemmet är urkass, jag gick i den vanliga kommunala gymnasieskolan med gångavstånd hem och fick ändå bra betyg och pluggat fem år på universitet. Vet inte vad det skulle gjort för skillnad om jag gått i en fin skola i stan... Jag tycker barn är för små för att lägga massa tid på pendling varje dag.
Själv gick jag i en skola sådär 30 mil hemifrån och har aldrig ångrat de ten sekund. Men gymnasiet är speciellt, jag fick inte känslan av att det handlade om den åldern. Jag hade önskat att mina föräldrar satte mig i en annan grundskola, trotts att jag fick bra betyg.