Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Problem med skolskjuts och fritids

Totoolah skrev 2011-08-30 17:25:34 följande:
    Jobbar själv på fritids. Min fråga blir då: Om du är ledig från jobbet, varför skjutsar du inte ditt barn till skolan? Vi har många skolskjutsbarn och de föräldrarna skjutsar sina barn till skolan de dagar de är lediga från jobbet. Även om du har rätt till skolskjuts så känns det väl ändå bättre än att barnet ska åka i väg så tidigt och dessutom vara själv på skolgården alternativt vara på fritids om du är ledig??
    Va? Tanken med skolskjuts är ju just det att föräldrar inte ska behöva köra barnen när de är hemma.
  • Wilowa
    Emeli skrev 2011-08-30 18:50:40 följande:
    Det är inte rimligt att en liten sexåring ska behöva stå ensam på skolgården i 30-40 minuter. Inte nu i augusti och definitivt inte en kall och mörk decembermorgon. Det är oansvarigt. Antingen får de senarelägga skolskjutsen eller låta din dotter få morgonomsorg på fritids. Ta diskussionen med rektor.

Rektor kan vara "bakbunden" av en tajt budget och direktiv från kommunen. Ta kontakt med politikerna om det behövs. De kanske måste skjuta till mer pengar till skolan.
    Alternativet är ju att personal från skolan får ta ansvaret för dessa barn...alltså betydligt dyrare än lite frukost på fritids som ändå är bemannat.
  • Wilowa

Hur löser man det om den förälder som är ledigt inte har någon bil då och det är långt till skolan?

• Wilowa
    Jojile skrev 2011-08-30 19:08:01 följande:
    Sant så sant! Tänkte inte på det!

Det är skolans ansvar att se till barns om kommer tidigt med skolskjuts.
  • Wilowa

Den senaste tiden ahr det varit många trådar som har med skolan att göra...vad man har för åsikt har inget med saken att göra om det finns en lag i frågan! Det går att tycka si och så, men det gör inte skolan fri från ansvar att lösa frågan...de kan inte säga till föräldrarna att själva köra barnet.

• Wilowa
    MammaHela skrev 2011-08-30 19:52:59 följande:
    Ja skollagen gäller både förskoleklass och förskola.

Men om det i skollagen står:

"32 § Elever i grundskola med offentlig huvudman har rätt till kostnadsfri skolskjuts från en plats i anslutning till elevens hem till den plats där utbildningen bedrivs och tillbaka, om sådan skjuts behövs med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållanden, elevens funktionsnedsättning eller någon annan särskild omständighet.

Så gäller så klart det som står, att just elever i grundskola har rätt till skolskjuts, eftersom förskoleklass inte ingår i grundskolan så behöver kommunen inte erbjuda skolskjuts. Nu gör hennes kommun det och det är bra, men fortfarande finns det ingen lag som säger att de måste göra det.
    Fast det spelar ingen roll för skolan har erbjudit barnet skolskjuts och då har de ansvaret för barnet när det kommit till skolan.
  • Wilowa
    MammaHela skrev 2011-08-30 20:02:50 följande:
    *morr*

32§ som handlar om rätt till skolskjuts i grundskolan.

Tittar man under kapitel 11 grundsärskolan har de en egen paragraf om skolskjuts.

Alltså finns det ingen lag som säger att förskoleklassbarn har rätt till skolskjuts.
    Nej skolan är inte skyldiga att ordna skolskjuts, men nu har de gjort det ändå och då har de ansvaret!
  • Wilowa
    MammaHela skrev 2011-08-30 20:10:55 följande:
    fast står det någonstans att skolan ska ha ansvar innan skoldagen börjar? Jag har inte sett det någonstans. Är barnen inskrivna på fritids har fritidspersonalen ansvar innan skoldagen börjar och skolans ansvar börjar.

Jag vet att barnen är försäkrade från det de lämnar hemmet, men är skolan ansvariga innan skoldagen börjar? Vart står det?
    I och med att skolskjutsen som skolan ordnat kommer till skolan så tidigt så har skolan ansvaret. Jag vet att frågan var uppe när jag jobbade i skolan. Vi kom fram till att vi var ansvariga. Dessutom så gäller skolans försökring även när barnet är på väg till och ifrån skolan. Om jag inte minns fel så ligger det i skolans ansvar att lösa problem som uppstår längs skolvägen med och de ansvarar för att skolvägen är säker för barnen. Skolan jag jobbade på tog detta ansvaret, men om de var tvungna enligt lagen är jag bara nästan säker på...det var några år sedan.
  • Wilowa
    MammaHela skrev 2011-08-30 20:27:32 följande:
    fast beror inte det på hur skolskjutsen fungerar, om skoleleverna får åka med vanliga linjetrafiken så kan inte skolan styra över när eleverna kommer till skolan.

Så är det i alla fall i den kommunen som jag har lite insyn i, skoleleverna får åka med vanliga länsbussen och det har skolan inget att göra med när de kommer till skolan.
    Det ska inte ha någon betydelse, skolan har ansvaret ändå vad det gäller små barn. Vem ska annars bära ansvaret för om det skulle hända nåt? Föräldrarna kan ju knappast förväntas passa barnen då skolskjutsen endast gäller för barnet.
  • Wilowa
    Shea 1 skrev 2011-08-30 20:51:47 följande:
    Jag är själv lärare och på vår skola fungerar det såhär:

Fritids ansvarar för fritidsbarn och skolskjutsbarn fram till 8.10 då skolan börjar. För övriga barn ansvarar mamma och pappa fram till 8.10. Om det bara gällde ett barn skulle vi antagligen släppa in det barnet och ge det frukost.

MEN om resten av familjen var hemma så skulle jag allt låta sexåringen sova och äta hemma i lugn och ro och sedan köra henne till skolan själv. Det handlar ju bara om 12 km en gång i veckan? Men det är jag det...    

Fast om fritids ansvarar för skolskjutsbarnen så skulle ju det även gälla ett barn med lediga föräldrar.

Svaret på detta problem är ju som sagt olika beroende på om man svarar utifrån skolans ansvar eller ens personliga åsikt.
  • Wilowa
    Starkast skrev 2011-08-30 21:19:02 följande:
    Förskola?

Har aldrig någonsin hört talas om att så små barn får åka skolskjuts. Du har nog fått detta om bakfoten...
    Skollagen gäller även för förskolan, men inte hela.
  • Wilowa
    Starkast skrev 2011-08-30 21:27:46 följande:
    Fast nu jandlade det ju om skolbuss.
    Ja det var ju just det jag menade. Förskolan är inskriven i skollagen, men det betyder inte att hela skollagen gäller för förskolan.
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2011-08-30 21:30:30 följande:
    Ja det var ju just det jag menade. Förskolan är inskriven i skollagen, men det betyder inte att hela skollagen gäller för förskolan.
    Det skulle bli aningen absurt om kommunen skulle ordna transport till alla barnen då föräldrarna slutar väldigt olika tider. ...kaos om inte annat.
  • Wilowa
    häxan hedda 3 skrev 2011-08-30 23:00:49 följande:
    Då förskoleklassverksamhet är en frivillig verksamhet varför inte låta även dottern vara ledig på fredagar?

Har hon fritidsplats annars?

Nej, har man tacka ja till platsen så ska man följa skolans regler och komma när  man är frisk eller söka ledigt med samma regler som för skolan.
  • Wilowa
    MammaHela skrev 2011-08-31 07:21:28 följande:
    Fast min son var ledig varannan fredag hela året han gick i förskoleklass, för då var jag och hans lillasyster lediga och vi förlängde helgen en dag. Det var inga problem. Det är bara att prata med lärarna, de tyckte att det var supermysigt för V att få vara hemma med oss en extra dag 2 gånger i månaden.
    Okej, då är det nog olika för olika skolor, min dotter var tvungen att söka ledigt.
  • Wilowa
    Ari Gold skrev 2011-08-31 19:33:20 följande:
    Nej det är samma lag som gäller i hela sverige. Du har rätt att vara ledig med barnet när du vill. Däremot måste du anmäla det (inte ansöka, då det inte finns någon som kan ge avslag)
    Jo jag svarade lite utan att tänka efter...lagen är den samma, alltså skolplikt från ettan, men reglerna kan se olika ut. På vår skola vill de att man söker ledigt även i förskoleklass som en träning inför skolan.
  • Wilowa
    vetvadjagvill skrev 2011-09-01 08:40:16 följande:
    TS är varjen eller.. hon arbetar och har valt att vara ledig den dagen..Baromsorgen täcker upp föräldrarnas behov för arbete + resa till/från arbetet.

ledig dag = ingen omsorg.

Men många har egna regler och man får ha omsorg ändå.     
    Fast detta handlar ju inte om barnomsorg, det handlar om att skolan har ett tillsynsansvar för barnen som kommer med skolskjuts. Det gäller ju samma för äldre skolbarn utan fritids, nån måste se till dessa barn från det de kommer med bussen/taxin tills det att första lektionen börjar.
  • Wilowa
    MammaHela skrev 2011-09-01 08:51:58 följande:
    men fortfarande så bryter rektorn mot lagen om denne nekar ledighet för ett förskolebarn.
    Jo, men för verksamhetens skull vill de att barnen kommer...alltså ett önskemål från lärarna och inte ett krav från rektorn. Det är mer den oplanerade ledigheten de vill åt, mer när föräldrarna kommer på samma morgon att de vill ha barnet hemma.
  • Wilowa
    Sveasson skrev 2011-09-01 22:12:51 följande:
    Självklart, jag menar det är ju helt orimligt att föräldrarna ska ha något som helst ansvar för sina barn. Det ska ju självklart gå att skicka iväg dem så tidigt som möjligt så man slipper dem och kan skylla på någon annan om något händer dem.
    Du tycker alltså att föräldrarna ska köra dem till skolan trots att en buss eller taxi åker samma väg med syfte att köra barnet till skolan? Då unrar jag varför barn upp till till trean-fyran överhuvudtaget erbjuds skolskjuts, de är ju sällan ensamma hemma och behöver med andra ord oftast inte skolskjuts när föräldrarna jobbar. Visst ibland som i ts fall (må-to) kan man som förälder synka sina arbetstider så man åker samtidigt som barnet, men då kan man i de flesta fall köra barnen till skolan med.

Visst man kan tycka att föräldrarna ska köra för att lösa problemet, men det kvittar för skolan måste ha en lösning ändå. Om något fritidsledigt barn måste komma med skolskjutsen så ÄR det skolans ansvar oavsett vad vi andra tycker. Det gäller ju även de äldre barnen som inte längre har fritids, men där föräldrarna jobbar. Min erfarenhet är att det kan hända mycket runt dessa barn och de behöver någon vuxen som är med dem. Det kan annars bli ett perfekt tillfälle för mobbning och skadegörelse.
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids