Sveasson skrev 2011-09-01 22:12:51 följande:
Självklart, jag menar det är ju helt orimligt att föräldrarna ska ha något som helst ansvar för sina barn. Det ska ju självklart gå att skicka iväg dem så tidigt som möjligt så man slipper dem och kan skylla på någon annan om något händer dem.
Du tycker alltså att föräldrarna ska köra dem till skolan trots att en buss eller taxi åker samma väg med syfte att köra barnet till skolan? Då unrar jag varför barn upp till till trean-fyran överhuvudtaget erbjuds skolskjuts, de är ju sällan ensamma hemma och behöver med andra ord oftast inte skolskjuts när föräldrarna jobbar. Visst ibland som i ts fall (må-to) kan man som förälder synka sina arbetstider så man åker samtidigt som barnet, men då kan man i de flesta fall köra barnen till skolan med.
Visst man kan tycka att föräldrarna ska köra för att lösa problemet, men det kvittar för skolan måste ha en lösning ändå. Om något fritidsledigt barn måste komma med skolskjutsen så ÄR det skolans ansvar oavsett vad vi andra tycker. Det gäller ju även de äldre barnen som inte längre har fritids, men där föräldrarna jobbar. Min erfarenhet är att det kan hända mycket runt dessa barn och de behöver någon vuxen som är med dem. Det kan annars bli ett perfekt tillfälle för mobbning och skadegörelse.