Inlägg från: MammaHela |Visa alla inlägg
  • MammaHela

Problem med skolskjuts och fritids

Emeli skrev 2011-08-30 18:50:40 följande:
    Det är inte rimligt att en liten sexåring ska behöva stå ensam på skolgården i 30-40 minuter. Inte nu i augusti och definitivt inte en kall och mörk decembermorgon. Det är oansvarigt. Antingen får de senarelägga skolskjutsen eller låta din dotter få morgonomsorg på fritids. Ta diskussionen med rektor.

Rektor kan vara "bakbunden" av en tajt budget och direktiv från kommunen. Ta kontakt med politikerna om det behövs. De kanske måste skjuta till mer pengar till skolan.
    eller så får mamman skjutsa sitt barn till skolan. FÖRÄLDRAANSVAR!!!!
  • MammaHela
    Wilowa skrev 2011-08-30 19:03:54 följande:
    Hur löser man det om den förälder som är ledigt inte har någon bil då och det är långt till skolan?
    Bor man så långt från skolan, får man se till att man har två bilar. Alltså jag är så trött på att föräldraansvaret helt verkar försvinna.

Man borde vara tacksam att skolskjutsen finns, inte klaga över att ens barn får stå ensam när kompisarna äter frukost inne.
  • MammaHela
    Emeli skrev 2011-08-30 19:41:35 följande:
    Skollagen säger så här om skolskjuts: "32 § Elever i grundskola med offentlig huvudman har rätt till kostnadsfri skolskjuts från en plats i anslutning till elevens hem till den plats där utbildningen bedrivs och tillbaka, om sådan skjuts behövs med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållanden, elevens funktionsnedsättning eller någon annan särskild omständighet.

och bl.a. så här om fritids: "4 § Utbildning i fritidshem ska erbjudas så snart det framkommit att eleven har behov av en sådan plats."

En liten sexåring som bor 12 km från skolan har så klart behov av skolskjuts. Samma sexåring har behov av fritids av det enkla skälet att en sexåring är för liten för att bli lämnad ensam på en skolgård där det inte finns någon tillsyn.

OBS att skollagen gäller även för förskoleklassen.
    men förskoleklass är frivillig,  och skollagen säger att elever i grundskola (dit räknas inte förskoleklass). Så frågan är om man kan använda sig av den lagen.
  • MammaHela
    Veladis skrev 2011-08-30 19:50:42 följande:
    Skollagen gäller både förskoleklass och förskola.
    Ja skollagen gäller både förskoleklass och förskola.

Men om det i skollagen står:

"32 § Elever i grundskola med offentlig huvudman har rätt till kostnadsfri skolskjuts från en plats i anslutning till elevens hem till den plats där utbildningen bedrivs och tillbaka, om sådan skjuts behövs med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållanden, elevens funktionsnedsättning eller någon annan särskild omständighet.

Så gäller så klart det som står, att just elever i grundskola har rätt till skolskjuts, eftersom förskoleklass inte ingår i grundskolan så behöver kommunen inte erbjuda skolskjuts. Nu gör hennes kommun det och det är bra, men fortfarande finns det ingen lag som säger att de måste göra det.
  • MammaHela

Ja de kanske gör det, men de har ingen skyldighet enligt lagen att göra det. Om du nu läser i skollagen så kan du kanske se följande:

1 kap. Inledande bestämmelser

Skolväsendet

1 § Denna lag innehåller bestämmelser om skolväsendet. Utbildning inom skolväsendet anordnas av det allmänna och av enskilda enligt 2 kap. 2-6 §§.

Skolväsendet omfattar skolformerna
    - förskola,
    - förskoleklass,
    - grundskola,
    - grundsärskola,
    - specialskola,
    - sameskola,
    - gymnasieskola,
    - gymnasiesärskola,
    - kommunal vuxenutbildning,
    - särskild utbildning för vuxna, och
    - utbildning i svenska för invandrare.

I skolväsendet ingår också fritidshem som kompletterar utbildningen i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan och vissa särskilda utbildningsformer.

Det finns olika skolformer, alltså tillhör inte förskoleklass grundskolan, utan det är en helt egen form med egna paragrafer.

Kollar man under förskoleklass så står det inget om skolskjuts 9:e kapitlet i skollagen.
    Men sen under 10:e kapitlet i skollagen som handlar om grundskolan, som inte har mer med förskoleklassen att göra än förskolan, så kommer lagen om skolskjuts in 10:e kapitlet 32
  • MammaHela

*morr*

32§ som handlar om rätt till skolskjuts i grundskolan.

Tittar man under kapitel 11 grundsärskolan har de en egen paragraf om skolskjuts.

Alltså finns det ingen lag som säger att förskoleklassbarn har rätt till skolskjuts.

• MammaHela
    Wilowa skrev 2011-08-30 20:07:12 följande:
    Nej skolan är inte skyldiga att ordna skolskjuts, men nu har de gjort det ändå och då har de ansvaret!
    fast står det någonstans att skolan ska ha ansvar innan skoldagen börjar? Jag har inte sett det någonstans. Är barnen inskrivna på fritids har fritidspersonalen ansvar innan skoldagen börjar och skolans ansvar börjar.

Jag vet att barnen är försäkrade från det de lämnar hemmet, men är skolan ansvariga innan skoldagen börjar? Vart står det?
  • MammaHela
    Wilowa skrev 2011-08-30 20:20:10 följande:
    I och med att skolskjutsen som skolan ordnat kommer till skolan så tidigt så har skolan ansvaret. Jag vet att frågan var uppe när jag jobbade i skolan. Vi kom fram till att vi var ansvariga. Dessutom så gäller skolans försökring även när barnet är på väg till och ifrån skolan. Om jag inte minns fel så ligger det i skolans ansvar att lösa problem som uppstår längs skolvägen med och de ansvarar för att skolvägen är säker för barnen. Skolan jag jobbade på tog detta ansvaret, men om de var tvungna enligt lagen är jag bara nästan säker på...det var några år sedan.
    fast beror inte det på hur skolskjutsen fungerar, om skoleleverna får åka med vanliga linjetrafiken så kan inte skolan styra över när eleverna kommer till skolan.

Så är det i alla fall i den kommunen som jag har lite insyn i, skoleleverna får åka med vanliga länsbussen och det har skolan inget att göra med när de kommer till skolan.
  • MammaHela
    Starkast skrev 2011-08-30 20:28:18 följande:
    Men barnet som ska vara i skolan, koncentrerad och pigg kan du väcka JÄTTEtidigt?
    Den lilla är ju bara att sätta in i bilen och sen äta frukost etc. när ni kommer hem igen.
  • MammaHela
    Miloxan skrev 2011-08-30 23:47:48 följande:
    Att gå i förskoleklass ingår i skolplikten nu för tiden, ganska nytt,
    vart har du sett det? För det har jag inte hittat någon om. Läser jag skollagen ser jag bara att skolplikten innebär 9 år i skolan, klass 1 tom 9
  • MammaHela
    Wilowa skrev 2011-08-31 05:41:41 följande:
    Nej, har man tacka ja till platsen så ska man följa skolans regler och komma när  man är frisk eller söka ledigt med samma regler som för skolan.
    Fast min son var ledig varannan fredag hela året han gick i förskoleklass, för då var jag och hans lillasyster lediga och vi förlängde helgen en dag. Det var inga problem. Det är bara att prata med lärarna, de tyckte att det var supermysigt för V att få vara hemma med oss en extra dag 2 gånger i månaden.
  • MammaHela
    Wilowa skrev 2011-08-31 20:15:02 följande:
    Jo jag svarade lite utan att tänka efter...lagen är den samma, alltså skolplikt från ettan, men reglerna kan se olika ut. På vår skola vill de att man söker ledigt även i förskoleklass som en träning inför skolan.
    men fortfarande så bryter rektorn mot lagen om denne nekar ledighet för ett förskolebarn.
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids