Inlägg från: Emeli |Visa alla inlägg
  • Emeli

Problem med skolskjuts och fritids

Det är inte rimligt att en liten sexåring ska behöva stå ensam på skolgården i 30-40 minuter. Inte nu i augusti och definitivt inte en kall och mörk decembermorgon. Det är oansvarigt. Antingen får de senarelägga skolskjutsen eller låta din dotter få morgonomsorg på fritids. Ta diskussionen med rektor.

Rektor kan vara "bakbunden" av en tajt budget och direktiv från kommunen. Ta kontakt med politikerna om det behövs. De kanske måste skjuta till mer pengar till skolan.

• Emeli

Skollagen säger så här om skolskjuts: "32 § Elever i grundskola med offentlig huvudman har rätt till kostnadsfri skolskjuts från en plats i anslutning till elevens hem till den plats där utbildningen bedrivs och tillbaka, om sådan skjuts behövs med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållanden, elevens funktionsnedsättning eller någon annan särskild omständighet.

och bl.a. så här om fritids: "4 § Utbildning i fritidshem ska erbjudas så snart det framkommit att eleven har behov av en sådan plats."

En liten sexåring som bor 12 km från skolan har så klart behov av skolskjuts. Samma sexåring har behov av fritids av det enkla skälet att en sexåring är för liten för att bli lämnad ensam på en skolgård där det inte finns någon tillsyn.

OBS att skollagen gäller även för förskoleklassen.

• Emeli
    Wilowa skrev 2011-08-30 19:59:24 följande:
    Fast det spelar ingen roll för skolan har erbjudit barnet skolskjuts och då har de ansvaret för barnet när det kommit till skolan.
    Ja, så ser jag det också. Och när det gäller fritids finns inga restriktioner. Om det finns behov av fritids så ska eleven erbjudas det.

"4 § Utbildning i fritidshem ska erbjudas så snart det framkommit att eleven har behov av en sådan plats."

TS kommun har valt att erbjuda barnen si förskoleklassen att åka skolskjuts. Busstiderna skapar ett behov av fritids på morgonen.
  • Emeli
    amia01 skrev 2011-08-30 21:50:31 följande:
    Jag håller inte med om att det behövs fritids - jag skulle vara väldigt nöjd om alla barn som åkte skolskjuts fick vara ute och vänta, men då ska det gälla lika för alla, och det måste finnas vuxna som har koll på barnen.
    Kommer du att ha samma inställning när ditt lilla barn (6 år) får stå ute och frysa 30-40 minuter en kall och mörk decembermorgon?
  • Emeli
    amia01 skrev 2011-08-30 23:27:30 följande:
    Upplyst skolgård och bra med kläder på så ser jag detinte som något stort problem.
    OK om det är under -20, vilket faktiskt händer några dagar om året här hos oss, så blir det ju tufft. Men de få gångerna ser jag inget problem med att de skulle kunna tränga ihop sig i det lilla kapprum som är öppet.

Tycker det känns mycket värre att hon utesluts ur gruppen, där flera av de andra barnen inte heller har "rätt" till fritids om man läser reglerna, men där olika undantag redan gjorts av olika skäl...  Börjar man trixa med reglerna så borde man väl göra det så att det bra för alla?
    Och dessutom var det för ett par år sedan en grannes sexåring som tvingades vara ensam ute på samma sätt, med en grupp äldre barn och utan tillsyn. Slutade med flera otäcka övergrepp och polisanmälan. Vill inte att det ska hända vår dotter. Kanske därför jag är lite extra envis
    Ingen skola jag har varit på har haft tillräckligt bra belysning på skolgården. Inte någon! Och jag har tillbringat stor del av mitt liv på olika skolor, både som lärare och som förälder.
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids