Inlägg från: Två döttrar och en son |Visa alla inlägg
  • Två döttrar och en son

Dokumentärserie i Svt: Barn – till varje pris? om ofrivillig barnlöshet

berth skrev 2011-09-27 17:18:34 följande:
    såg programmet, väldigt bra.

men har en undran , killen o tjejn som inte  kunde få barn eftersom det inte fanns spermier i hans sädesvätska.

varför i hela friden inte kolla upp det tidigare, typ kolla på ferilitetsinstitution där de bor.

jag å min sida  gick till urologen här i stan, eftersom vi , jag o min hustru inte kunde få barn.
    fick åka till Lund  3 ggr o lämna spermaprov, med 3 månader emellan.

de fann inte heller några levande spermier i vätskan. så labbet sa med all tydlighet att jag
    har Klinefelters syndrom = 47 xxy.    och därmed inte kunde bli pappa.

min hustru o jag , gjorde inte flera försök ej heller ivf med donator..  vi var då i åldern 42 för henne o 48 för mig.

just att kolla upp vferiliteten på remiss av en urologläkare är det första man bör göra
    det är inte alltid att det är fel på kvinnan!  bättre att kolla en gång extra än att sen sitta vid köksbordet o deppa , som den killen gjorde i programmet.

han hade ju oxå en kromosomföräldring, liksom jag.

kära vänner kolla upp vad Klinefelter syndrom är... ni med snart tonårsbarn bör vara uppmärksamma på detta syndrom. finns medicin som förbättrar levnade förhållandena för sonen. tala med en urologläkare !!                  

Men snälla du - det var ju precis exakt det de gjorde! Förvånad
    Lyssande du inte ens vad de sa eller??

Efter att ha försökt bli gravida i ett år så lämnade de in sädesvätska för att kolla och då fick de veta att killen inte hade nåra spermier alls = antagligen samma kromosomförändring som dig.

Vad menar du med att de gnäller vid köksbordet?! Förvånad
    Nä nu blev jag riktigt irriterad på dig! Skrikandes       

De har ju för f-n kämpat i sex j-a år!!

Hur fasen skulle du känna det så tror du???

Bara för att ni var för gamla för att göra behandlingar så har du ingen rätt att klanka ner på dem ang något du miffuppfattat för att du inte lyssnat ens!     
    ´Va??
  • Två döttrar och en son
    Två döttrar och en son skrev 2011-09-28 09:09:21 följande:

Men snälla du - det var ju precis exakt det de gjorde! Förvånad
    Lyssande du inte ens vad de sa eller??

Efter att ha försökt bli gravida i ett år så lämnade de in sädesvätska för att kolla och då fick de veta att killen inte hade nåra spermier alls = antagligen samma kromosomförändring som dig.

Vad menar du med att de gnäller vid köksbordet?! Förvånad
    Nä nu blev jag riktigt irriterad på dig! Skrikandes       

De har ju för f-n kämpat i sex j-a år!!

Hur fasen skulle du känna det så tror du???

Bara för att ni var för gamla för att göra behandlingar så har du ingen rätt att klanka ner på dem ang något du miffuppfattat för att du inte lyssnat ens!     
    De har efter att de fick veta det gjort inseminationer med donatorspermier i fem år men inte fått barn ändå  och nu gör de IVF med donatorspermier. Så uppfattade jag det.
  • Två döttrar och en son
    lo g skrev 2011-10-05 21:27:00 följande:
    Jag älskar det här programmet.
     Vi har själva inte haft problem med att få barn men har vänner som kämpat i flera år . Tyvärr så tror ju många att bara för att man är "ung" så ska det vara lätt. Eller den dagen man är redo så blir man gravid.  Jag tror att om fler hade modet att berätta så skulle fler söka hjälp tidigare och kanske inte må så extremt dåligt i sin ensamhet. Vad jag förstått av mina vänner så har det varit jobbigt att inte kunna prata om det utan att folk ska känna sig obekväma med det. Visst som utomstående kan man aldrig förstå sorgen fullt ut men okunskapen gör det nog lite jobbigt att bemöta.

Nu vet jag ju inte om det kommer fler par i programmet som är under 25 år el så men jag skulle gärna vilja att de visar par i alla åldrar. Men tyvärr så är vården också väldigt inriktade på att man ska vara en viss ålder för att tas på allvar för sina försök och  misslyckanden att få barn. Några vänner till mig har försökt bli gravida i över 2år men inte fått bli kollade för att mannen är under 24år.  Längtan för det är ju inte mindre för att man är ung.

Men jag blir så otroligt glad när man ser hur andra lyckas skapa sig en familj med den de älskar oavsett hur det går till. Ja eller själv för den delen.
    Håller helt med dig!

Jag har själv upplevt ofrivillig barnlöshet med min före detta och vi blev i princip dumförklarade och läkaren skrattade nästan åt oss för att vi ville ha barn - pga att jag var 22 och mannen 23.... Förvånad
    Vi var för unga för att vi skulle "bry oss om det" fick vi höra! Skrikandes

Och trots att vi någonstans förstod att det var simmarna som var problemet och han också talade om att mannen har både något få och något många missbildade spermier... så viftade han bort vår önskan om att få behandling för det och menade att vi "hade alla chanser i världen att bli gravida på egen hand".....

Så vi fick bara vänta i ett år och tre mån ytterligare innan vi äntligen fick beviljat IVF. Och på kliniken kunde de direkt konstatera att det inte fanns någon möjlighet till befruktning ens i provskålen... utan de få normala spermierna som fanns måste injiceras direkt in i ägget. Vi hade i princip inte haft någon chans allt till graviditet under de två och ett halvt år vi försökt varje månad och hoppats.... Det gör mig arg än idag! Rynkar på näsan

ICSI.n misslyckades och sen kunde vi inte fortsätta tillsammans längre.... 
    Jag pallade inte hela proceduren helt enkelt. Det var för jobbigt, för många besvikelser, tårar osv osv. Jag mådde skit.

alla ska ha samma möjligheter till utredning och behandling!!
    Oavsett om man är 20 år eller 40 år. Annars är det ren åldersdiskriminering....
    Infertilitet gör lika ont oavsett ålder...
Svar på tråden Dokumentärserie i Svt: Barn – till varje pris? om ofrivillig barnlöshet