• Humsebumsen

Dokumentärserie i Svt: Barn – till varje pris? om ofrivillig barnlöshet

Den 26e september börjar det sändas en dokumentärserie om ofrivillig barnlöshet. Jag tänkte titta och tänkte uppmärksamma alla här om att den kommer. Kan vara intressant att ha en tråd att diskutera kring denna serie och detta med atta vara ofrivilligt barnlös.
    Jag och min sambo e bara i början av detta...IVF 1 påbörjas troligtvis i 2012.

• Svar på tråden Dokumentärserie i Svt: Barn – till varje pris? om ofrivillig barnlöshet
  • berth

såg programmet, väldigt bra.

men har en undran , killen o tjejn som inte  kunde få barn eftersom det inte fanns spermier i hans sädesvätska.

varför i hela friden inte kolla upp det tidigare, typ kolla på ferilitetsinstitution där de bor.

jag å min sida  gick till urologen här i stan, eftersom vi , jag o min hustru inte kunde få barn.
    fick åka till Lund  3 ggr o lämna spermaprov, med 3 månader emellan.

de fann inte heller några levande spermier i vätskan. så labbet sa med all tydlighet att jag
    har Klinefelters syndrom = 47 xxy.    och därmed inte kunde bli pappa.

min hustru o jag , gjorde inte flera försök ej heller ivf med donator..  vi var då i åldern 42 för henne o 48 för mig.

just att kolla upp vferiliteten på remiss av en urologläkare är det första man bör göra
    det är inte alltid att det är fel på kvinnan!  bättre att kolla en gång extra än att sen sitta vid köksbordet o deppa , som den killen gjorde i programmet.

han hade ju oxå en kromosomföräldring, liksom jag.

kära vänner kolla upp vad Klinefelter syndrom är... ni med snart tonårsbarn bör vara uppmärksamma på detta syndrom. finns medicin som förbättrar levnade förhållandena för sonen. tala med en urologläkare !!                  

• jelena2

Vid en fertilitetsutredning så brukar man börja med att undersöka mannen, för det är enklast att kolla ett spermaprov. Att "leta" fel på kvinnan är mer komplicerat och därför brukar man börja med mannen.
    Om jag fattade det rätt så hade Emma och Erik inte kommit så långt i processen ännu att det var på tal med en fertilitetsundersäkning. Utan att Emma bara fixade ett spermaprov och tog med till jobbet för att det var enkelt för dem att kolla det. Men så uppfattade jag det - det behöver inte vara så...

Vår historia är med på webben: http://svtplay.se/v/2545398/barn_till_varje_pris_/_andra_spelade_golf_jag_forsokte_gora_barn_?sb,k166429,1,f,-1

Det är ju så mycket som inte kommer med, vi filmades i närapå två timmar och det färdiga resultatet är knappt 8 minuter. Då är det lätt att det blir missförstånd när man inte får höra hela historien.

• asp76

Tyckte oxå att programmet var bra! Jag fattade som att Emma och Erik vetat om sin situation i 5 år och att dom redan genomgått någon ivf-behandling med donerade spermier men att de valde att ta lång paus mellan försöken pga det var så påfrestande på alla sätt. Jag tycker det är fantastiskt att folk vågar träda fram och prata så öppet om sin situation, det är ett stöd för oss andra som oxå har fertilitetsproblem. Nu är visserligen vi extremt lyckligt lottade, då vi fick tvillingar i maj efter endast ett ivf-försök med donerade spermier (och 2 misslyckade inseminationer).

• jelena2

Jag menade att Erik och Emma inte hade kommit så långt i processen när hon kollade hans spermaprov. Och att det är flera år sedan nu och de efter ivf nu kollar andra vägar.

• Två döttrar och en son
    berth skrev 2011-09-27 17:18:34 följande:
    såg programmet, väldigt bra.

men har en undran , killen o tjejn som inte  kunde få barn eftersom det inte fanns spermier i hans sädesvätska.

varför i hela friden inte kolla upp det tidigare, typ kolla på ferilitetsinstitution där de bor.

jag å min sida  gick till urologen här i stan, eftersom vi , jag o min hustru inte kunde få barn.
    fick åka till Lund  3 ggr o lämna spermaprov, med 3 månader emellan.

de fann inte heller några levande spermier i vätskan. så labbet sa med all tydlighet att jag
    har Klinefelters syndrom = 47 xxy.    och därmed inte kunde bli pappa.

min hustru o jag , gjorde inte flera försök ej heller ivf med donator..  vi var då i åldern 42 för henne o 48 för mig.

just att kolla upp vferiliteten på remiss av en urologläkare är det första man bör göra
    det är inte alltid att det är fel på kvinnan!  bättre att kolla en gång extra än att sen sitta vid köksbordet o deppa , som den killen gjorde i programmet.

han hade ju oxå en kromosomföräldring, liksom jag.

kära vänner kolla upp vad Klinefelter syndrom är... ni med snart tonårsbarn bör vara uppmärksamma på detta syndrom. finns medicin som förbättrar levnade förhållandena för sonen. tala med en urologläkare !!                  

Men snälla du - det var ju precis exakt det de gjorde! Förvånad
    Lyssande du inte ens vad de sa eller??

Efter att ha försökt bli gravida i ett år så lämnade de in sädesvätska för att kolla och då fick de veta att killen inte hade nåra spermier alls = antagligen samma kromosomförändring som dig.

Vad menar du med att de gnäller vid köksbordet?! Förvånad
    Nä nu blev jag riktigt irriterad på dig! Skrikandes       

De har ju för f-n kämpat i sex j-a år!!

Hur fasen skulle du känna det så tror du???

Bara för att ni var för gamla för att göra behandlingar så har du ingen rätt att klanka ner på dem ang något du miffuppfattat för att du inte lyssnat ens!     
    ´Va??
  • Två döttrar och en son
    Två döttrar och en son skrev 2011-09-28 09:09:21 följande:

Men snälla du - det var ju precis exakt det de gjorde! Förvånad
    Lyssande du inte ens vad de sa eller??

Efter att ha försökt bli gravida i ett år så lämnade de in sädesvätska för att kolla och då fick de veta att killen inte hade nåra spermier alls = antagligen samma kromosomförändring som dig.

Vad menar du med att de gnäller vid köksbordet?! Förvånad
    Nä nu blev jag riktigt irriterad på dig! Skrikandes       

De har ju för f-n kämpat i sex j-a år!!

Hur fasen skulle du känna det så tror du???

Bara för att ni var för gamla för att göra behandlingar så har du ingen rätt att klanka ner på dem ang något du miffuppfattat för att du inte lyssnat ens!     
    De har efter att de fick veta det gjort inseminationer med donatorspermier i fem år men inte fått barn ändå  och nu gör de IVF med donatorspermier. Så uppfattade jag det.
Svar på tråden Dokumentärserie i Svt: Barn – till varje pris? om ofrivillig barnlöshet