• jelena2

Dokumentärserie i Svt: Barn – till varje pris? om ofrivillig barnlöshet

Vid en fertilitetsutredning så brukar man börja med att undersöka mannen, för det är enklast att kolla ett spermaprov. Att "leta" fel på kvinnan är mer komplicerat och därför brukar man börja med mannen.
    Om jag fattade det rätt så hade Emma och Erik inte kommit så långt i processen ännu att det var på tal med en fertilitetsundersäkning. Utan att Emma bara fixade ett spermaprov och tog med till jobbet för att det var enkelt för dem att kolla det. Men så uppfattade jag det - det behöver inte vara så...

Vår historia är med på webben: http://svtplay.se/v/2545398/barn_till_varje_pris_/_andra_spelade_golf_jag_forsokte_gora_barn_?sb,k166429,1,f,-1

Det är ju så mycket som inte kommer med, vi filmades i närapå två timmar och det färdiga resultatet är knappt 8 minuter. Då är det lätt att det blir missförstånd när man inte får höra hela historien.

• jelena2

Jag menade att Erik och Emma inte hade kommit så långt i processen när hon kollade hans spermaprov. Och att det är flera år sedan nu och de efter ivf nu kollar andra vägar.

• jelena2
    lisalycklig skrev 2011-09-28 11:34:23 följande:
    Blev otroligt rörd av er historia. Vi är inne i samma sväng och har ägnat 5 år att försöka bli gravida. Jag blir otoligt glad, ledsen och rörd av er historia. Tack för att du delade med dig!!
    Tack!. Det är det här som var mitt mål - att någon kanske orkar lite till!
    Önskar er all lycka till och hoppas verkligen att det är er tur. Nu!
    Stor kram!
  • jelena2
    Mettebus skrev 2011-10-02 19:28:01 följande:
    Jelena2: tack för att ni ställde upp - vi som ännu är fast i barnlöshetsträsket behöver få glimtar som visar att det faktsikt går att lyckas, att ta sig ut på andra sidan. Blev väldigt rörd av inslaget om er; man riktigt ser hur det lyser om er när ni hämtar tjejerna på dagis - för mig, som ännu inte har några ungar att hämta på dagis, kändes er stolthet och glädje ända ner i maggropen. Maken har ännu inte klarat av att titta på programmet; jag ligger på lagom, han får väl kolla på nätet....
    Tack! Jag var ofta långt nere i skorna och undrade om det någonsin skulle bli vår tur egentligen, men orkade lite till tack vare min man. Jag kan inte se inslaget själv utan att bli alldeles tårögd - tänk att vi faktiskt lyckades en dag! De är såna små mirakel mina prinsessor och jag önskar att alla ska ha lika stor tur som har haft. Fast det behöver inte ta så jäkla lång tid bara...
    Stort lycka till och kram på dig!
  • jelena2
    Genau skrev 2011-10-03 18:19:48 följande:
    Jelena2: vilket otroligt fint inslag, tack för att ni delar med er! Det är så härligt att se att det går att lyckas, även om ni fick kämpa hårt och länge för det.
    Tack så mycket, det var snällt av dig! Jag tror på information åt folket så att det kanske kan bli lättare att få behandlingar så småningom, lika för alla och så vidare. För jag tror att våra barn kommer ha lika mycket problem som vår generation - och det måste vi ju göra något åt.
  • jelena2
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-06 08:20:07 följande:
    Håller helt med dig!

Jag har själv upplevt ofrivillig barnlöshet med min före detta och vi blev i princip dumförklarade och läkaren skrattade nästan åt oss för att vi ville ha barn - pga att jag var 22 och mannen 23.... Förvånad
    Vi var för unga för att vi skulle "bry oss om det" fick vi höra! Skrikandes

Och trots att vi någonstans förstod att det var simmarna som var problemet och han också talade om att mannen har både något få och något många missbildade spermier... så viftade han bort vår önskan om att få behandling för det och menade att vi "hade alla chanser i världen att bli gravida på egen hand".....

Så vi fick bara vänta i ett år och tre mån ytterligare innan vi äntligen fick beviljat IVF. Och på kliniken kunde de direkt konstatera att det inte fanns någon möjlighet till befruktning ens i provskålen... utan de få normala spermierna som fanns måste injiceras direkt in i ägget. Vi hade i princip inte haft någon chans allt till graviditet under de två och ett halvt år vi försökt varje månad och hoppats.... Det gör mig arg än idag! Rynkar på näsan

ICSI.n misslyckades och sen kunde vi inte fortsätta tillsammans längre.... 
    Jag pallade inte hela proceduren helt enkelt. Det var för jobbigt, för många besvikelser, tårar osv osv. Jag mådde skit.

Så alla ska ha samma möjligheter till utredning och behandling!!
    Oavsett om man är 20 år eller 40 år. Annars är det ren åldersdiskriminering....
    Infertilitet gör lika ont oavsett ålder...
    Skrämmande läsning! Det här tär ju oerhört som det är med behandlingar och att då inte få hjälp från första början är hemskt!!
    Håller med om att infertilitet alltid gör ont, oavsett kön och ålder.

• jelena2
    Humsebumsen skrev 2011-10-22 13:14:23 följande:
    Ang. ung ålder så har tv3 med ett ungt par i deras serie "Drömmen om ett barn". De säger också att de blev "förhörda" när de försökte få hjälp. Och så finns det dem som får barn hur lätt som helst som ej kan ta hand om dem. Livet är bra orättvist ibland!
    Kollade oxå på eran historia jelena2, det är underbart att se att det går efter så många försökGlad

Vi är inte inne i IVF-svängen än, har blivit utredda och det har konstaterats ofrivillig barnlöshet. I veckan skall vi på första info-mötet för IVFGlad ÄNTLIGEN
    Spännande! Önskar dig/er stort lycka till och hoppas att det går vägen snabbt!
Svar på tråden Dokumentärserie i Svt: Barn – till varje pris? om ofrivillig barnlöshet