• Pyris

studiemedel igen om man har obetalt lån??

Jag har lån som jag hade kunnat betala pga för lite inkomst. 
    När jag planerade ta upp studierna igen, så ringde jag csn och frågade om det var möjligt att bara få bidragsdelen, alltså inget lån. Men det gick inte sa hon. Man kan inte bara få bidraget och lån skulle jag inte få eftersom jag inte kunnat betala tillbaka det jag hade. 

• Pyris
    Tecken skrev 2011-08-28 10:45:25 följande:
    Klart att man bara kan ta bidraget! Däremot gäller samma regler för allt studiemedel (dvs är du inte "behörig" till studielånet, så är du inte behörig till studiebidraget heller).
    Enligt henne jag pratade med så var jag inte det.. 
  • Pyris
    Tecken skrev 2011-08-28 10:50:07 följande:
    Ja, men då var det för att du inte uppfyllde kraven på studiemedel. Jag ville med mitt inlägg förtydliga att man visst kan ta bara studiebidragsbiten, givet att man uppfyller CSNs krav.
    Vad är kraven för studiemedel då? Att man inte har skulder hos dom?
  • Pyris

Ja, det jag föll på var att jag inte hade haft möjlighet att betala lånet just då. Det var därför jag ringde o pratade med dom om att bara får bidrags-delen och börja betala på lånet jag hade så att det inte ökade på ännu mer.
    Och visst står det ju att man faktiskt visst bara kan få bidragsdelen. Men det gjorde det inte då, när jag pratade med dom.  

Svar på tråden studiemedel igen om man har obetalt lån??