studiemedel igen om man har obetalt lån??
hej hej jag undrar om jag ahr studielån sen tidigare som jag inte har betalat tillbaxs kan jag få studiemedel då allså inget lån utan bara bidraget igen om jag vill studera??
hej hej jag undrar om jag ahr studielån sen tidigare som jag inte har betalat tillbaxs kan jag få studiemedel då allså inget lån utan bara bidraget igen om jag vill studera??
Enklast är att gå in på csn's hemsida och kolla! där finns svar på det mesta. www.csn.se
ja jag frösökte det men hittade inte det?? därför ja frågade här med
Att man inte har betalat tillbaka än ska inte spela någon roll. Men jag tror att om du har fyllt din kvot för studier på den nivån så kan du inte få mer, inte ens bara bidraget. Hur många terminer du kan få bidrag för på din utbildning borde du kunna hitta på CSN:s hemsida.
De kan man, men ring o fråga!
Jag har lån som jag hade kunnat betala pga för lite inkomst.
När jag planerade ta upp studierna igen, så ringde jag csn och frågade om det var möjligt att bara få bidragsdelen, alltså inget lån. Men det gick inte sa hon. Man kan inte bara få bidraget och lån skulle jag inte få eftersom jag inte kunnat betala tillbaka det jag hade.
Alltså, det är ju skillnad på att ha skulder hos CSN och inte betala sina skulder hos CSN. Har man inte kunnat betala tillbaka på flera år lär man ju inte få fler lån eller bidrag. Sedan måste man uppfylla vissa akademiska kriterier också, man kan inte ha hur många ej godkända poäng i bagaget som helst.
Ja, det jag föll på var att jag inte hade haft möjlighet att betala lånet just då. Det var därför jag ringde o pratade med dom om att bara får bidrags-delen och börja betala på lånet jag hade så att det inte ökade på ännu mer.
Och visst står det ju att man faktiskt visst bara kan få bidragsdelen. Men det gjorde det inte då, när jag pratade med dom.
Jag har en skuld men bara för den första månaden sen åkte jag in. Nu är jag ute igen och har sökt och jag ska plugga fullt 5månader eller vad terminen var och har sökt CSN igen med bidrag och lån kan dom kanske neka en. För sist jag gick i skolan gick jag bara 2 veckor sen åkte jag in och nu 1år senare vill jag testa igen. Tror ni det går in eller att dom nekar?