Inlägg från: Hjärtat längtar |Visa alla inlägg
  • Hjärtat längtar

Varför ser adoptionsprocessen olika ut?

Jansing skrev 2011-08-24 15:34:41 följande:
    Vad jag vet har Guatemala inte tillträtt Haagkonventionen och genomför därför inte adoptioner på "korrekt sätt". USA tillåter att adoptioner genomförs även från länder som inte tillträtt Haagkonventionen. I USA är det dessutom vanligare att adoptioner av ett redan känt barn genomförs så om en adoptionssökande har en klar hemutredning, hittar ett tillgängligt barn vid ett barnhem som någon amerikansk adoptionsorganisation har kontakt med så är det ganska kort tidsförlopp från tanke till barn.

Det skulle INTE kunna gå till så i Sverige. Tack och lov! 
    Sverige samarbetar väl med länder som inte tillträtt haagkonventionen?
  • Hjärtat längtar
    VNmamma skrev 2011-08-25 11:11:36 följande:
    Stämmer.

Kenya, Ryssland och Vietnam är länder som inte ratificerat Haagkonventionen och som Sverige adopterar eller har adopterat från. 
    Och Taiwan, det innebär väl att man adoptionen måste godkännas i tingsrätten när man kommit hem med barnet. Med haagkonventionen godkänns det automatiskt. Har jag fattat rätt?
  • Hjärtat längtar
    fabbemam skrev 2011-08-25 21:47:39 följande:
    Av de länder Sverige samarbetar med är det mig veterligen inget där man får välja kön.
    ville bara inflika att i ansökan till Taiwan CSS genom BV kan man i ansökan kryssa i vilket kön man vil ha, jag blev jätteförvånad när jag såg det. Men BV avråder starkt till att välja kön, det kan ju ta ännu längre tid att få BB om man gör det också...
Svar på tråden Varför ser adoptionsprocessen olika ut?