• mammatilljames

vikt under & efter graviditeten

Hejsan hur mycket gick nu upp i vikt under graviditeten?
    Hur lång tid tog det att går ner alla kilon, eller gick ni aldrig ner alla kilon?
    Hur gjorde ni, började ni träna, eller försvann det bara?

Vikt vid inskrivning: 50kg.  Högsta vikten under graviditeten 59kg. v.41: 58kg.
    Fick barn för 15 veckor sedan gick upp 9kg men sista veckan gick jag ner 1 kg. Så 8kg säger vi då, och efter förlossningen tog det kanske 2-3 veckor tills jag vägde mig och då hade jag gått ner 7 av det 8kilon.  
    Och vägde alltså 51kg. Vägde mig idag och vägde då 57kg. Har aldrig brytt mig om min vikt (då jag alltid varit liten och smal) men några månader innan jag blev gravid bara kom 8kg från ingenstans, och det har försämrat mitt självförtroende något så inni norden. Mår verkligen dåligt över det. Jag har i säkert 4 år vägt 40-42kg och sen på bara några veckor så var jag uppe på 50kg och det var en hemskt tid i mitt liv. (Det kanske låter överdrivet med 40-42 kg, och att må dåligt över 8kg till.. Men i förhållande till min lilla kroppsbyggnad och längd 156cm så var det rätt mycket) Jag såg tjock ut och kläderna satt inte bra längre. Och nu har jag gått upp yttligare 6kg.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bli av med dom. Jag tränar ca 2-3 gånger i veckan på gym, ungefär 1-1.5 timme per gång. Jag går överallt, då vi inte ha någon bil eller körkort. Buss tar vi bara om vi ska långt, annars går jag/vi överallt.
    Sen min son föddes&innan, så har jag ätit ganska mycket snabbmat (det har varit enkelt, med en liten bebis orkade jag inte laga mat i början & min sambo kan  inte laga mat) endel cola har det blivit också.

Hur har ni gjort, har ni också gått upp lite i vikt efter? Har det något med dom kvarstående hormonerna, eller är det för jag ätit?

Har alltid ätit mycket snabbmat, & druckit cola. Jag har något utav ett beroende av cola, men jag dricker det som högst 1 gång i veckan nu. 

• Svar på tråden vikt under & efter graviditeten
  • Emmalinnéa

Min första graviditet vägde jag 53 kg innan jag började öka i vikt jag kom totalt upp i 67 kg.
    två dagar efer förlossningen vägde jag 58kg sen tog det kanske 1 månade att få bort resten.  efter 6 veckor började jag styrketräna 4 gg veckan + promenera 1-2 timmar varje dag efter 2 månader var jag vältränad som attan och vägde 50 kg. 
    Brukar normalt ligga mellan 48-52 kg för att vara nöjd.

Nu är jag gravid igen så vi får väl se hur lätt det blir denna gången.

Det viktigaste är att dricka mycket vatten när man tränar då muskler består av ca 75 % vatten och utan vatten blir det inga muskler och utan muskler så bränner man inte lika mycker kalorier. 3-4 liter om dagen brukar jag dricka. sen är grön te väldigt bra för förbränningen och att driva ut vatten drick ca 4-5 koppar om dagen och dra ner å drick 2 liter vatten istället då.

Men som alltid så gäller det bara att förbränna mera kalorier än vad man stoppar i sig. 

• mammatilljames

Tack, jättebra tips. Ska nog försöka testa så gott jag kan!
    Men när du har gjort såhär, har du aldrit ätit onyttigt då? Bara fullkorn,och sallad osv?
    Jag vill kunna äta vanlig mat, vanligt ris, pasta osv utan att känna att jag måste trycka i mig fullkornspasta-ris, som jag inte gillar, men ändå må bra och inte vara "tjock". 

• auo

är gastric bypass oppat och vid inskrivningen va jag 79 kilo hade hunnit redan komma lite upp från 77 . vid ff  var jag 109 kilo och 5-6 veckor efter är jag 86 kilo ...  hade mycket vatten i kroppen .. 

• cosinus

57-66
    56-65
    58-67
    57-66

Så har det sett ut för mig från innan gravid till förlossningen på mina fyra barn. Med första så var jag nere på 57 igen när jag kom hem från BB/neo efter en vecka (hon är fullgången men fick lunginflammation).

Med tredje var jag alltså tyngst men bebisen vägde bara 2.5 kg (också fullgången) så när jag kom hem från BB efter 3 dagar vägde jag fortfarande 63 kg. Det tog tid att tappa den gången och jag var inte nere på 57 igen föränn precis innan jag blev gravid med fjärde (har 2 år mellan alla barnen).

Nu vägde jag 57 i början på sommaren igen, yngsta barnet är ett år men sommaren innebar lite väl goda saker så nu har jag några kg att ta tag i igen.

Jag har blivt makalöst hungrig när jag ammat framförallt när barnen varit mot 6 månader och sen när jag trappat ner amningen har jag fått tänka på att inte äta så rackarns stora portioner. Jag äter överlag bra mat och lite sötsaker men med allt för stora portioner är det ändå svårt att tappa det sista.

Sen har jag lättare att hålla mig ifrån att småäta när jag jobbar. Tycker det är svårt när man är hemma och har kylen nära hela tiden.

• Krake

Jag vet inte exakt, men jag gick klart upp mer än 15 kg, dock inte mer än 20 tror jag.

Efter ca 1 månad var nästan allt borta, och det sista gick bort det med. Såg ut exakt som innan förutom att brösten blev ännu mindre efter amningen. Hade små innan men nu blev de minimala.

Allt detta var helt utan träning.

Hade jag vetat detta innan hade jag haft mindre viktnoja. Nu under andra graviditeten har jag gått upp i exakt samma takt men tar det med ro. 

Moster, inte monster.
  • mammatilljames
    Okej! Ni verkar haft tur. Jag gick ju ner mina kilon på ca2-3 veckor. Men gick upp igen. Och tycker magen har svullnat. Nästan så man funderar på om jag är gravid igen, men den risken är minimal. 

Jag får helt enkelt, försöka tänka på vad jag äter =) 
  • marnik81

jag gick hade en inskrivningsvikt i v 12 på 58 födde 40+4 vägde 68 kg...
    hon vägde 3,7
    men när jag var på bvc 2 veckor efter förlossningen vägde jagh 56kg.. Jag har inte gjort något ansträngade, fick kejsarsnitt (katastoffsnitt) så efter åt var jag tvungen att ta det lungt... men hon är snart 7 månader och jag har behållt vikten utan anstängning, dock känns huden lite slapp, men det är ju inte så konstigt.. Dock skulle jag vilja träna för lite egentid hade varit trevligt=) Jag helammade i 4 månader och det tog mkt energi på mig...

• maza
    mammatilljames skrev 2011-08-24 12:06:50 följande:
    Hejsan hur mycket gick nu upp i vikt under graviditeten?
    Hur lång tid tog det att går ner alla kilon, eller gick ni aldrig ner alla kilon?
    Hur gjorde ni, började ni träna, eller försvann det bara?

Vikt vid inskrivning: 50kg.  Högsta vikten under graviditeten 59kg. v.41: 58kg.
    Fick barn för 15 veckor sedan gick upp 9kg men sista veckan gick jag ner 1 kg. Så 8kg säger vi då, och efter förlossningen tog det kanske 2-3 veckor tills jag vägde mig och då hade jag gått ner 7 av det 8kilon.  
    Och vägde alltså 51kg. Vägde mig idag och vägde då 57kg. Har aldrig brytt mig om min vikt (då jag alltid varit liten och smal) men några månader innan jag blev gravid bara kom 8kg från ingenstans, och det har försämrat mitt självförtroende något så inni norden. Mår verkligen dåligt över det. Jag har i säkert 4 år vägt 40-42kg och sen på bara några veckor så var jag uppe på 50kg och det var en hemskt tid i mitt liv. (Det kanske låter överdrivet med 40-42 kg, och att må dåligt över 8kg till.. Men i förhållande till min lilla kroppsbyggnad och längd 156cm så var det rätt mycket) Jag såg tjock ut och kläderna satt inte bra längre. Och nu har jag gått upp yttligare 6kg.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bli av med dom. Jag tränar ca 2-3 gånger i veckan på gym, ungefär 1-1.5 timme per gång. Jag går överallt, då vi inte ha någon bil eller körkort. Buss tar vi bara om vi ska långt, annars går jag/vi överallt.
    Sen min son föddes&innan, så har jag ätit ganska mycket snabbmat (det har varit enkelt, med en liten bebis orkade jag inte laga mat i början & min sambo kan  inte laga mat) endel cola har det blivit också.

Hur har ni gjort, har ni också gått upp lite i vikt efter? Har det något med dom kvarstående hormonerna, eller är det för jag ätit?

Har alltid ätit mycket snabbmat, & druckit cola. Jag har något utav ett beroende av cola, men jag dricker det som högst 1 gång i veckan nu. 
    Googla Ketos, så har du svaret på dina viktproblem :)
  • mammatilljames

maza- förstår inte alls mycket av det jag läst.. och det där ketos, gör att man får dålig andedräkt och ja.. inget av det stämmer! Antar att det inte behöver vara det. Det är juu inte konstigare än att jag är hemma med min son, äter massa gott, och rör mig inte lika mycket? 

• skånegås

Trötthet gör att jag lägger på mig/ eller inte går ner i vikt...

1:a 63kg-78kg
    2:a 70kg-79kg efter det gick jag ner till 66..
    3:e 74kg-86kg
    4:e 75kg-97kg...
    Nu är han 5 mån och jag väger ca 81kg... Har stått stilla sedan han var 3 veckor. Fick sista grav så ont i ljumsken att jag knappt kunde röra mig och känner av det fortfarande Så för den skull vore det väl bra att gå ner mer men motivation sviktar. Viktigare att orka med bebis, syskonen och maken ordentligt

Mår bäst då jag väger kring 68kg... Fast under 75 så är jag nöjd.

• maza
    mammatilljames skrev 2011-08-31 18:10:54 följande:
    maza- förstår inte alls mycket av det jag läst.. och det där ketos, gör att man får dålig andedräkt och ja.. inget av det stämmer! Antar att det inte behöver vara det. Det är juu inte konstigare än att jag är hemma med min son, äter massa gott, och rör mig inte lika mycket? 
    Ketos innebär att din kropp förbränner fett i stället för kolhydrater. För att kroppen skall börja bränna på fettvävnaderna krävs det att du stryper alla kolhydrater, max 30 g per dag. Frossa i protein och fett. LCH, deff -diter ställer korpen i Ketos därav de bra resultaten. 

• Xofina

Vägde 75 kilo som mest när jag var gravid, vid inskrivning 63 kg så gick upp totalt 12 kg.
    63-75 kg, väger nu 63 kg igen. 

Svar på tråden vikt under & efter graviditeten