BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!
Nu åker vi in! Vaknade av värkar vid kvart i två och de är kraftiga!
Nu åker vi in! Vaknade av värkar vid kvart i två och de är kraftiga!
Nu är vi tillbaka från bb och fick med oss en liten Ida hem, hon kom i tisdags morse 9:23 och vägde 3690g och är 52cm lång. Allt gick bra och väldigt fort. Förlossningsberättelse kommer vid tillfälle. Grattis Linda, vad härligt att du fick din lilla bebis!
Tack för alla grattis! Är så lycklig att hon är ute och att det gick så bra! Ska lägga in kort på sötnosen snart. Nu får Frutti och Bhelliom få lite värkar och klämma ut sina bebisar.
Har lagt in en bild på Ida i mitt kollage nu.
Min förlossning startade efter en väldigt stark korvgryta, den spelade säkert ingen roll men det vart en väldig fart iaf och förlossningen tog bara 5½ timme.
Tokmaja, jag lider verkligen med dig, väntan är den värsta! Håller tummarna för att det ska starta för dig snarast, testa att göra korvgryta, det åt jag när mitt satte igång!
Hild, jag använder sugnapp från apoteket, skulle inte gå att amma annars, har fruktansvärt spända bröst och väldigt nariga bröstvårtor, har köpt bröstvårtssalva från apoteket, gör ont att smörja med men jag tror det hjälper i längden. Amningen går bra, men jag tycker det är svårt att veta om hon får i sig tillräckligt.
Heja Tokmaja!! Nu börjar det för dig! Upp och rör dig, det är bara nyttigt och skyndar på förloppet. Kul att du äntligen får värkar och förstår att nu kommer bebisen snart! Igår hade vi en stolt storebror här på besök, han kunde nästan inte slita sig från Ida på hela tiden han var här, ville klappa och vagga henne medans hon sov, vilket hon gjorde den längsta stunden sen vi kom hem, under dagtid då, till storebrors stora sorg. Han frågade var 5:e minut, när vaknar bebisen, är hon vaken nu? Så söt.. Till slut så behagade hon iaf vakna, då var det både en farmor, farbror, faster och lillebror som väntade otåligt. Tror hon sov som en försvarsmekanism, jobbigt med en massa folk.. Idag kommer storebror igen så då får vi hoppas hon är lite mer sällskaplig och inte sover bort hela dagen. Nu när jag vaknade på morgonen var det blött i sängen, brösten läcker.. Ser ut som Dolly Parton som just gjort en bröstförstoring.. Helt sjukt stora är dom. Nån mer som upplever samma sak? Fick lov att mjölka ur för att det skulle lugna ner sig lite. Har läst SnutteNuttans förlossningsberättelse och fällt en liten moderstår, min kommer rätt vad det är, måste bara samla mig och få ner den, är så mycket intryck nu i början. I natt har Ida bara ammat en gång, underbart! Så känner mig som en ny människa.
Modershjärnan är på.. Skerv lite fel i inlägget men ni förstår nog att det var bara en storebror, inte både och..
Nu har vi varit på sjukhuset och gjort PKU-testet, hade bestämt mig från början att jag inte ville titta när de stack henne men hon var så duktig, skrek inte ens, sen kissade hon ner vågen som tack för behandlingen. Mammas tjej det! Sen efter vi var klara så vart det panik, då vart hon så hungrig så hon visste nog inte hur hon skulle klara sig hem, men det gick det med, trodde bröstvårtorna skulle trilla av..
Grattis Frutti!! Vad härligt att din bebis kommit! Skönt att allt verkar gått bra trots allt.
Grattis Tokmaja!! Äntligen din tur! Ser fram emot att höra om din "lilla" tös! Här ammar, bajsar, kräks det för fullt! Ida mår bra och vi oxå, äter väldigt olika, men oftast två gånger på natten. Funderar hur man ska kunna styra amningen och sovandet, men jag tror det är svårt när de är så små.. Vad säger ni andra?
Linda! Du är absolut ingen dålig mamma, alla är vi nybörjare och det är inte alla som får det att funka från början, det gör oss inte till dåliga mammor för det! Förstår att det varit jobbigt, men du ska se att det blir bättre. Jag har en bebis som gärna snuttar jämt, tror hon lider av blodsockerfall precis som sin mor så jag vet hur hon har det, blir alldeles jätteledsen innan hon får mat och då är det svårt att lugna ner henne så hon kan suga.. Men jag överlever, hon är glad däremellan och går upp i vikt så då ska jag inte klaga! Ska till bvc för första besöket där på tisdag, bvc-tanten var här i tisdags och vägde Ida, då hade hon ökat ännu mer i vikt från måndagen. Så då vet jag att hon får i sig mat, skönt!
Har fått feber, fy vad jobbigt.. Tror det är för att det rinner till mer mjölk, har haft det hela dan, är ganska jobbigt att inte orka med.. Men nu känns det som att det börjar vända iaf, tror ni jag har rätt i mina gissningar om att det är mjölken? Fick lika förra helgen och sen såg jag ut som Dolly Parton.. Hur mår ni andra?
Nu finns förlossningsberättelsen i min blogg.. Vill bara varna att den vart ganska lång..
Hur har det gått med tråden?? Här har ni en mamma som nu blivit ensam, sambon har åkt och jobbat första dagen på riktigt sen Ida kom. Trodde jag skulle klara av det bra men direkt när han stände dörren så kom tårarna och de vill inte sluta rinna känns det som.. Är det mammabluesen eller hormoner eller vad tror ni andra?!? Jag är dessutom fruktansvärt dålig på att tala om för min sambo hur jag känner, måste bli bättre på det!! Men det här är bra träning för imorgon kommer han vara borta hela dagen så då måste jag ju klara mig själv, det är ju det som är meningen.. Har dessutom mått dåligt i flera dar, åkte på mjölkstockning i fredags och det är fortfarande lite jobbigt, sen fick jag hög feber och det kände såklart Ida av. Har känt mig som en dålig mamma...
Då kanske jag kan konstatera att det är den jag har då?!? Jobbigt är det iaf, har klarat mig från att gråta i nån timme nu men det kom tillbaka, ska ta reda på tvätten så känns det nog bättre sen, bättre att göra nåt antar jag än bara sitta och tänka. Sen ska vi till BVC 15.30 för första gången, får se om jag måste väcka Ida, hon har sovit sen 13 och hon brukar sova 2-3 timmar så det känns ganska troligt.
Weiring, känner igen det där med farmor som kommer hela tiden, samma här, fast mest så ringer hon, varje dag.. Ganska påfrestande, kan inte säga det heller för då tror jag hon skulle bli väldigt sårad för hon vill ju bara visa att hon bryr sig. Men det blir väl lugnare med tiden hoppas jag.