• Fru U

Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.

Det hade varit en välgärning om man tittade på hur orättvis vården är i Sverige. Det första försöket (ivf) anses vara ett experiment, man ger standardmediciner i standarddoser och ser vad som händer. Hur kul är det om man bor i ett landsting som enbart ger ett försök!

Eller att försöken borde vara baserade på chans att lyckas. Att om det finns en stor chans att man lyckas på tex fjärde försöket så borde man få det betalt.

Att Sverige är milsvidda långt efter andra länder när det gäller annat än standardproblem.

Men det är bra att man visar programmen, att ofrivilligt barnlösa får en plats i samhället

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U

Det enda var att det kändes lite som ett barnprogram i upplägget med berättarrösten o så... men jag kunde bortse ifrån det

• Fru U

Jag uppfattade författaren mer som att det är okej att ifrågasätta om familj med  barn är det som samhället måste promota till varje pris.

Att många skaffar barn utan att tänka sig för. Vilket de flesta faktiskt gör - barn ska man ha alltså skaffar man dem. De tänker inte igenom det (oftast inte i varje fall) på samma sätt som ofrivilligt barnlösa gör

• Fru U
    emi skrev 2011-09-26 22:10:35 följande:

Två döttrar och en son: Jag reagerade på precis samma sak som du. Blev faktiskt ganska irriterad på henne. Enligt mig måste man inte skaffa barn om man inte vill men man ska inte kritisera de som vill ha barn (må den önskan sedan vara inlärd eller inte).

Fast dokumentären heter barn till varje pris - frågetecken. Alltså måste de som inte håller med också få lov att komma lite till tals....
  • Fru U
    Lillan15 skrev 2011-09-26 22:15:29 följande:
    När är programmen? Måste se det. Har själv varit i IVF svängen. Har just fått en underbar dotter!
    Det gick ikväll på svt. Finns säkert på svt play.

Sen kommer tv3 att visa en annan sorts dokumentär i oktober
  • Fru U
    Pyrola skrev 2011-09-26 22:29:13 följande:
    Jag blev också irriterad men hon var väl med för att ge en bredd i diskussionen men hon hade lite väl extrema åsikter, kändes inte helt genomtänkt. Om jag inte hörde fel så tyckte hon inte att staten skulle sponsra barn överhuvudtaget så ingen fri barnhälsovård, skola med mera då eller?  Det handlade ju inte så mycket om ofrivilligt barnlösa utan mer om att hon var väldigt anti barn överhuvudtaget. Och jag förstår helt varför man inte vill ha barn men programmet handlar ju om ofrivilligt barnlösa och inte frivilligt barnlösa.
    Programmet handlade väl om mer än så? Om barn till varje pris, om alla aspekter..
  • Fru U
    Pyrola skrev 2011-09-26 22:39:08 följande:
    Alla hade väl en längtan efter barn som jag tolkar det några gjorde allt dem kunde för att få barn jobbiga, dyra, kontroversiella behandlingar. Frågan är väl mer hur långt kan man gå i sin barnlängtan men om jag förstod Lena rätt så var barnlängtan i sig något fel inlärt. Jag förstår att dem ville ha lite olika spretiga åsikter och även kontroversiella åsikter med men jag hade velat höra psykologen mer och inte så mycket från någon som var helt anti-barn överhuvudtaget. Det hade väl passat bättre in om man diskuterat frivillig barnlöshet. Enligt producenten ska inget program vidröra frivillig barnlöshet.
    Jag förstår vad du menar. Jag tyckte det var pinsamt för henne för hon var grymt medveten om att vad hon än sa så skulle det uppfattas illa.
  • Fru U

Jag tyckte om att det inte var puttinuttigt hela tiden utan att man ser att det är slitsamt för ett par (ja ensamma också så klart) att göra ivf och prata om adoption. Det är modigt att våga vara liten eller hur jag nu ska uttrycka mig

{#emotions_dlg.flower}

• Fru U

Jag tyckte bättre om det programmet på trean. Svt:s program är mer debattaktigt/ifrågasättande...

• Fru U
    Viktors älskling skrev 2011-10-10 13:07:40 följande:
    Har inte sett någon av programmen, de kanske finns på SVT play respektive TV3 play? Jag undrar mest vad det är som ifrågasätts, är det de som försöker få barn, sjukvården eller samhället i sig?
    Om alla vägar är de rätta vägarna? Programmet verkar inte ta ställning utan verkar vilja väcka tanken om vad som är rimligt eller inte rimligt ....
  • Fru U

Jag undrar hur gay-paret ska få hem sitt barn för de adopterar ju. Är de godkända för adoption i Sverige?

• Fru U
    Hjärtefröjd skrev 2011-10-10 21:14:14 följande:
    Den ena mannen är ju pappa till barnet, så när surrogatmamman ger honom hela vårdnaden så bör väl den andra mannen kunna bli godkänd för närståendeadoption. Eller vad tror ni?
    Kanske... återstår väl att se...
  • Fru U
    villsågärna38 skrev 2011-10-10 21:24:07 följande:
    Som heterosexuellt par kan man ju inte påstå att igenkänningsfaktorn är så himla stor i SVT:s program. Vad säger in andra? Har inget emot homosexuella men ska man skildra verkligheten så hade det ju varit intressant att följa några fler ivf-par och även något par som gör äggdonation.
    Fast programmet handlar om olika sätt att få barn, om olika sorters barnlöshet och det är väl det som gör det mer till ett debattprogram.. Det finns trots allt ett frågetecken med i programmets namn
  • Fru U

Kisse, det har ju gått en tid sen programmet spelades in och jag antar att du inte fick prata om det - men kunde du söka stöd här (eller irl) under tiden?

• Fru U

Jag tror kvinnor har lika svårt att acceptera donerade ägg som män har med sperma. Men jag tror att kvinnor, generellt sett, snabbare kommer fram till att det är ett acceptabelt alternativ (eller hur man nu ska uttrycka sig)

• Fru U

Kisse, jag beklagar verkligen.

Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.