• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Tova; Ja, TW är jättebra på det sättet. Är en bidragande orsak till att det går att sitta så länge i den.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Theres, min dotter kräkte ofta, det har lugnat sig nu, nu kan det hända på långresor eller väldigt svängiga vägar.
    Min ena son var också åksjuk ett tag.

Har två sandlådehinkar i bilen som dom håller själv. Isabelle fixar hinken själv nu.
    Har hushållspapper, våtservetter och extrakläder i en väska i bilen. Och påsar att lägga evt. kräkkläder och papper i.

• norgesessan

Karolin,isåfall för att den framför kräver mycket plats. Inte bilen i sig, men har bara testat i en Saab 9-5, Volvo v40, Mishubishi spacewagon och Ford Focus.
    I Focusen har jag testat med Hiway och multitech. Testade two wayen för att testa vilken stol jag skulle ta med mig från Sverige (mina föräldrars bil, jag och Jonathan åkte buss för att hämtas av dom). Den blev lite för rak, men min pappa överdriver med utrymmet...
    Dom har krockkudde i passagerarsätet, annars hade den ju kunnat stå där.

• norgesessan

Jag ser samma.... Man är ovanlig om man har en 4 åring bakåtvänd tyvärr. Har man en 5 åring bakåtvänd är man hönsmamma, har man en 6 åring är man extrem, jag hann nog bli "hysterisk" med råge...

Så vill man vara normal ska man vända barnet i 2-3 årsåldern... *ironi*

• norgesessan

Månaden innan han fyllde 8 har jag för mig, eller så var det lite senare, har glömt....

• norgesessan

Ja, vissa har bara luft mellan öronen... skulle man tro.

• norgesessan

Vi fick också fästa two wayen med alternativa dragningen när vi hade volvo eller saab (har glömt vilken bil det var). I Framsätet räckte inte bältet till så vi drog bältet under, upp genom hålet närmast föraren, sen i låset. Den satt fast ordentligt. Den finns med i bruksanvisningen. 

• norgesessan

Ledilnaan. Testa detta. Sätt honom i stolen med jackan på, spänn honom som vanligt. knäpp upp bältet, lossa inte alls!. Ta av jackan, sätt honom i stolen igen och knäpp fast, UTAN att strama... Nu ser du hur löst bältet blir med tjockjacka under. Vid en krock fyller inte jackan ut utrymmet.

• norgesessan

Hade trepunkts själv.. Om det blir en sidokrock, borde det inte vara en stor risk att barnet kan kastas ut delvis med höften/rumpan först? Det blir ju ett stört öppet område där som det inte är med ett fempunktsbälte..

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!