• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

GAGA skrev 2011-10-02 20:34:55 följande:
    Vad bra. Jag vill att han ska sitta så länge som möjligt. En decimeter till kanske?
    Man säger ju 1/3 av huvudet får sticka ovanför eller ungefär till öronen. Ser ut som att din sons öron sitter lite lågt, hehe, så kanske typ när toppen på örat är vid kanten? Blir väl ca en decimeter.
  • Joico

Det gick bra med monteringen i Passaten förresten jag satt helt OK i framsätet, hade säkert kunnat gjort monteringen lite bättre annorlunda men det var ju ingen permanent montering så jag kunde sitta sådär några timmar. Ryggstödet var lite rakt.
    Mamman hade dragit bältet fel i bilstolen när hon tvättat klädseln förut, så de fick jag klura ut också men de blev också bra  

• Joico
    Heliodora skrev 2011-10-05 14:37:12 följande:
    Oj såg nu i TS att det står att sidokrockkuddar inte är nån fara bilbarnstolar :) Så glöm min fråga ovan :P
    Solig
  • Joico
    Jessika82 skrev 2011-10-05 22:25:27 följande:
    hej. nu är jag på jakt efter en barnstol naturligtvis bakåtvänd vad ska man välja. har en ganska lång herre på ca 18-19kg
    Britax Two-way om den passar bra i bilen dvs. Prova först!
  • Joico
    Jessika82 skrev 2011-10-05 22:34:47 följande:
    jag är inne på att köpa en sådan. tar den mycket plats i bilen? dvs kan man ha den baksätet och då även bakom föraren?
    Beror helt på vad man har för bil och hur lång föraren är haha visst tar den plats, det gör alla bakåtvända stolar, men jag tkr inte att den tar jättemycket plats.
  • Joico
    RoseMj skrev 2011-10-06 13:07:58 följande:
    Just nu är det en rätt intressant diskussion om bakåtvänt åkande eller inte på Jollyrooms Facebooksida.
    *läser*
  • Joico
    karet skrev 2011-10-07 09:07:13 följande:
    Någon som vet om man i första hand ska utgå från vikten eller åldern på bilbarnstol när man köper en ny? Dottern kommer vara ca 2 år och 8 mån när vi tänkte byta hennes. Förhoppningsvis väger hon 15 kg då och det står ju som gräns på de britax-stolarna vi tittat på. Men det står också 4,5 år.
    Det beror på vilken stol du menar. Med tanke på att du skriver om 15kg så antar jag att du menar bältesstol. Hon är PÅ TOK för liten för att åka i en bältesstol om hon är 2år och 8månader när ni tänkt byta.

Som du själv skriver så ska barnet vara MINST 4år, gärna mer. Väger hon inte ens 15kg när hon är 2år och 8månader så bör hon kunna sitta bakåtvänt bra mkt längre än 4år. Läs TS!
  • Joico
    danosani skrev 2011-10-09 09:34:12 följande:
    Super. Kunde inte låta bli att googla lite.. Verkar råda delade meningar om spännet? Måste ju vara säkrare att ungen sitter fast i stolen än hänger ut på sidan? Passar spännet till alla stolar? Vet att hon har Britax iaf.
    Ptja, lite ... men jag tror att majoriteten är FÖR spännet, framför allt när det handlar om ett barn som antingen tar sig ur selen och därmed sitter osäkert, eller ett barn som sitter som det ska.

Spännet ska väl passa alla stolar... det kostar inte många tior så skulle det inte passa så var det kanske inte hela världen. Man kanske kan fråga i butiken innan man köper.
    I USA så har ju många bilstolar ett sånt spänne inbyggt som standard...
  • Joico
    enlitenbitkaka skrev 2011-10-09 14:24:24 följande:
    Funderar på ett par saker som någon här kanske kan hjälpa mig med

* Vi ska få låna ett Brio Primo babyskydd med bas av sambons bror. Basen går ju att spänna fast med både isofix och bälte. Men vad är säkrast?

* Hur är det egentligen; vi har airbag med nyckelavstängning i framsätet - kan man montera en bilstol där? Vet att tillverkarna avråder men vad jag har hört har det aldrig hänt att en avstängd airbag detonerats?
    * Det är precis lika säkert. Förutsatt att man har monterat helt rätt förstås.

* Det är helt OK att sätta en bakåtvänd bilbarnstol framför en nyckelavstängd airbag. Det är fullt tillförlitligt. Det enda man ska tänka på är den mänskliga faktorn, om man stänger av och sätter på - att man ser till att den verkligen är AV, när bilstolen är monterad fram. 
  • Joico
    humilis skrev 2011-10-09 19:37:38 följande:
    Min tjej blir 4 i januari. Hon väger 21 kg och huvudet sticker över stolsryggen med en tredjedel och sidskyddet trycker på hennes axlar. Hon sitter framåtvänd i en acta graco cosmic comfort.
    Hon är för stor helt enkelt. Vad finns det för stol som skulle passa? 
    Du menar bakåtvänt? Britax Two-way, men det är ju snart nära 25kg gränsen...
    Den stol hon sitter framåtvänt i nu är inte optimal för framåtvänt åkande. Ska hon åka framåtvänt så bör du definitivt skaffa en riktig bältesstol
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!