• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Natasha76 skrev 2011-08-24 10:05:34 följande:
    Jo, jag känner till det, men skulle vilja kunna motivera det åt de föräldrar vars barn är långa i ryggen och kommer högt uppe när de använder kudde. Jag minns att jag läst någon rapport om att man forskat i detta i USA, men hittar inte den nu. Vet ni hur man kommit fram till 140 cm?
    Jag skulle gissa, men jag vet inte, att man satt 140cm eftersom barn växer olika. En del kan ju ha större delen av längden i benen och andra tvärtom. Vet inte vilket som är vanligast. Så det är väl liksom satt som en "safe-gräns" kanske... i övrigt, så vet jag inte. Jag vet bara att det är viktigt att barnet verkligen är 140cm, ståendes på marken!, för att krockkudden inte ska skada istället för att göra nytta.
    Du får gärna maila Robert Bell, länk finns i TS, och fråga. Han vet garanterat. 
  • Joico
    DarkLink skrev 2011-08-25 20:57:08 följande:
    Min dotter är 10 och ett halvt, hon väger ca 41 kg. Jag har henne i en sån bilkudde med ryggstöd, ni vet en hög där man har sidostöd för nacken och man kan dra upp ryggdelen längre och längre upp. men maxvikten är ju faktiskt 36 kg, men hon passar bra i den och hon är inte för lång. Nu har hon den på högsta läget, så nästa gång får hon byta till vanlig kudde. Men vad tror ni, hur viktigt är det att hålla viktgränsen på dom?
    Som norgesessan säger så är det ingen fara alls. Kör på Viktgränsen på bältesstolar måste inte hållas.
  • Joico
    Lindreas skrev 2011-08-25 22:19:10 följande:
    Vi är i begrepp att köpa bil, och vill inte ha en större än nödvändigt. Tidigare hade vi en v70, i den är det ju aldrig några problem att få plats med stolar. Tanken är att vi ska köpa en VW Golf eller liknande, det enda viktiga är att barnvagnen går in i bakluckan, typ. Nu har vi en grabb på 11 månader och han sitter i en Hi-way. Vi planerar att skaffa ett syskon till honom så snart vi kan, så vi kommer behöva plats för ett babyskydd också. Vad tror ni, kommer det få plats i en bil i storlek med Golf, eller ska vi tänka om på en gång?
    Jag har haft en Citroën C3 och skulle väl vilja säga att den är i klass med Golf... bagaget är dock en smula större på Golfen. Jag brukade ha en bakåtvänd Akta Duoflex - oftast i framsätet, men provade i baksätet också. Fram satt den som en smäck, ungen satt bra och man satt bra bakom. Satt hon bak däremot så skulle jag vilja påstå att ingen kunde sitta i framsätet. I bagaget har jag haft en Brio Nova och en Emmaljunga City Cross, ingen av dom fick plats utan att ta av hjulen (men Golfen är ju som sagt större, så det kanske funkar där).

Ska ni bara ha Golfen så tror jag att jag hade tänkt om, men det beror ju på vad ni har för behov. Om ni vill få plats med matkassar eller annan packning tillsammans med vagnen. Om ni vill kunna få plats en person till utöver er, om ni tänkt skaffa dubbelvagn osv. Men ni kan ju alltid prova hos en bilhandlare!
  • Joico
    Lindreas skrev 2011-08-29 22:24:04 följande:
    Det låter ju som att det lutar åt en Golf för vår del. Det gör inget att det blir trångt, ska vi ut på långresor så får vi låna en större bil av någon snäll själ helt enkelt. Dessutom fick jag idag höra från säkra källor att Golfarna i allmänhet med lätthet kan gå uppåt trettiotusen mil innan man bör göra sig av med den, vilket känns väldigt bra.
    Sambon (VW-mekaniker) hälsar att det är bra bilar... Sålänge man tar hand om bilen, serverar som man ska så är de oftast inga problem Och kan ni låna större bil vid behov så är det ju nemas problemas!
  • Joico

Nån här som har koll på hur man lättast monterar en bilbarnstol bakåtvänd i baksätet på en Audi A6 (2007)? Skenorna är ju nedsänkta i golvet och det går inte att få banden mellan ryggstödet och sitsen på framstolarna. Hmm.... hittade på nåt "rör" under stolen men vet inte riktigt vad det är, kan inte se det (kanske om jag ställer mig på huvudet på golvet bak ) så jag vet inte om man vågar sätta banden där? Andra tips? 

Annars kan man ju sätta fram iofs, nyckelavstängning och man kan sätta ihop banden till ett långt, lägga runt ryggstödet och slänga under stolen. Men bak vore bättre. Tips?  

• Joico
    t0va skrev 2011-08-30 07:51:34 följande:
    Vet inte om det kan vara ungefär samma som våran gamla golf, men där har vi satt banden i röret som går från sitsen ner till skenorna. Jag frågade herr Bell om det och det var ok att sätta. Vi kan visserligen sätta mellan sits och ryggstöd men då kommer banden så högt upp så det blir knasig vinkel att dra banden. 

Så ställ  dig på huvudet och se om du hittar något kul, jag hittade massa saker som vi trodde vi tappat bort där under stolen också :D 
    Du menar alltså själva klumpen som gör att stolen kan glida på skenorna? Det går nog inte heller, tror jag... Inte helt säker men jag tror inte det. Får kolla

Röret jag hittade på går jäms med sitsen kan man säga, alltså vägrätt. Haha ja jag får ställa mig på huvudet! 
  • Joico
    RoseMj skrev 2011-08-30 15:54:44 följande:
    Jag var in på Babyproffsen idag för att kika lite på bältesstolar. Även om det inte är aktuellt än så vill jag ha tid på mig att vela.. ;D
    Vad glad jag blev när tjejen som jobbade där tittade på min långa tjej som är 4 år och 3 mån och ifrågasatte om det var till henne som jag skulle ha en framåtvänd stol! Hon tyckte det var på tok för tidigt, trots att hon är lång! :D Skönt med sådana säljare!
    Speciellt efter en diskussion med en bekant som var barnvakt till en 4-åring igår och ville låna en bilkudde av någon på jobbet så de kunde åka till stan. När jag sa att hon var på tok för liten att sitta i en sån och att de brukar hyra ut stolar på vissa butiker tyckte hon inte att jag var klok! :O Skulle det vara värt ett par hundra att hyra en stol för en så kort resa? Ehhhmm... Ja faktiskt! Vet ej vad böterna ligger på om man inte som förare ser till att barn under 15 sitter säkert heller, men sa att det kan säkert bli dyrare. Att det var livsfarligt för ett så litet barn att sitta på en kudde trodde hon inte alls på, hennes barn (tidigt 90-tal) hade då inte suttit bakåt så länge..
    Vilken bra butik ni har! Tummen upp för Babyproffsen i... ja, var du nu bor

Man kan få böter om ett barn inte använder skyddsanordning, men de lär knappast väga barnet på plats så en 4åring på bälteskudde skulle nästan garanterat inte ge böter. En 4åring på sätet, utan någon stol alls, skulle nog bli 2500kr. Tyvärr är det inte hårdare än så

Ang. min montering i A6an så blev det inte av. Skulle ev. ha träffat en kompis idag men de blev inte så bilen är min mammas, har lånat den medan hon är i Grekland som lite variation till min Toyota Yaris haha! Tack för hjälpen iaf! Tror att det är rätt lätt att montera i Yarisen, där kommer man nog åt skenorna 
  • Joico
    danosani skrev 2011-09-01 22:56:32 följande:
    Oj, visst åldras bältesstolar på samma sätt som bakåtvända?! Ser ju att det står det i ts men måste trippelkolla... Det är nåt nöt i en annons på facebook som helt allvarligt påstår att hans SKITgamla bältesstol inte åldras när den inte används?!! "Å klädseln e skitfresch" Alltså vaf....
    Jodå, plasten kan bli torr och spröd och/eller frigoliten typ mögla. Sen har ju många gamla bältesstolar inget särskilt sidokrockskydd och dålig bältesdragning
  • Joico

När jag var på Ica igår så var det en bil som backade ut, vars parkeringsplats jag tänkte ta. Han som körde "såg" svensk ut. Bakom honom satt en kvinna, som såg utländsk ut, med ett barn I KNÄT. Ungen var nog max 1år. 

• Joico
    Ledilnaan skrev 2011-09-02 23:10:20 följande:
    Idag berättade min pappa att de tänker vända min lillasyster, vilket jag inte alls vill, då jag tycker att hon är alldeles för liten. Hon är bara runt metern hög, men de bestämmer. De har tänkt köpa en begagnad framåtvänd stol, men jag har bestämt att lägga till några hundra så att de kan köpa en ny stol till henne.
    Hur gammal är hon då? Även om såklart längden ocskå är intressant eftersom en 1-meters 5åring kan sitta bakåtvänt länge till.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!