• Lindreas

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Vi räknar med att vi inte kommer behöva ha med oss en syskonvagn särskilt ofta, och planen är (haha, jag har tänkt igenom det här märker jag!) att köpa en BabyJogger Select, den är inte särskilt stor, så jag gissar att den får plats i bakluckan. Nu har vi en Brio Go, och den blir väldigt liten ihopfälld, ännu mindre när man tar av hjulen, så det ska vi testa om det går att få in, får kolla hos en bilhandlare.

T0va, hur gammal är er bil? Vi tänker oss att köpa en runt -00 eller så, och eftersom vi bor mitt i stan så kommer vi använda den främst för att åka och handla (och då behöver ju inte alla följa med alltid) och hälsa på våra föräldrar och liknande. Dessutom känner vi att om vi köper en lite äldre bil så kommer inte värdet sjunka så mycket, så vi skulle kunna sälja den om något år eller två om vi märker att den blir för liten.

• Lindreas
    t0va skrev 2011-08-26 14:20:09 följande:
    97 tror jag att det är. Jag har testat att sätta fast two-way i våran bil och i upprätt läge så är det massa plats för benen. Nackdelen är att vi har så mjuka säten att det mesta är krångligt att sätta fast men two-way sitter bra :) Det är rätt så gott om plats i sidled. Vi fick in sonen i mobin och 2 resekaninburar i rad. 

Jag spänner fast även kaninburarna med bältet, det kändes som om vi hade 3 barn som skulle sitta fast och jag sa åt sambon att 2 barn till blir det inte ;)  
    Men då borde det ju gå! Vi gör inga långa turer, i så fall kan vi byt-låna bil med någon av våra föräldrar, så att det blir lite trångt tror jag inte gör något. I värsta fall får vi byta bil sen. Tack!
  • Lindreas
    JWM skrev 2011-08-29 07:12:12 följande:
    kan säga att även 2 bakåtvända stolar får plats i golfen, var tvungen att testa i helgen, ett barn i bältesstol, en bakåt vänd i mitten och sedan en bakåtvänd till men det blev lite trångt men gick...

bor ni i stan och ej använder bil dagligen skulle jag satsa på golfen.
    vår är 3 år gammal och vi kan stänga av airbag med nyckel så ibland sitter något barn i bältesstol fram med avstängd airbag o jag vuxen bak o det fungerar bra

men åk till bilhall o provkör = ta med bilen till barnaffär o prova med bakåtvända stolar o olika vagnar. ända sättet att veta att man kanske får plats...
    Det låter ju som att det lutar åt en Golf för vår del. Det gör inget att det blir trångt, ska vi ut på långresor så får vi låna en större bil av någon snäll själ helt enkelt. Dessutom fick jag idag höra från säkra källor att Golfarna i allmänhet med lätthet kan gå uppåt trettiotusen mil innan man bör göra sig av med den, vilket känns väldigt bra.
  • Lindreas

Ehm... Du har rätt, herjazz, klart den åldras! Men klädseln är säkert fräsch om den inte används, frågan är hur det står till med materialet?

• Lindreas
    t0va skrev 2011-09-02 09:23:29 följande:
    Igår såg jag en familj med utländsk härkomst parkera i garaget här, de plockade ur en liten tjej, gissar att hon var kring 2år. Hon satt frammåtvänd i en gammal two-way. De hade hunnit iväg när vi kom ur bilen. Så synd för det är ju lätt att vända tillbaka stolen och få det säkrare när man ändå har en sån stol. Bilen var en minibuss så sätter man henne längst bak stör hon ju inte in och utpassagen heller. 

Får se hur lång tid det tar innan jag ser en massa idioter på förskolan som har sina barn dåligt fastsatta.  
    Oj, det fasar jag nästan för. När jag jobbar så ser jag ju inte hur barnen sitter i sina stolar, men när min plutt börjar på förskola själv så lär man väl få se ett och annat på parkeringen... Kan man ta upp en sån sak på ett föräldramöte? Alltså om man ser att det är flera som inte har koll? Eller är man en pain-in-the-ass då?
  • Lindreas
    t0va skrev 2011-09-02 10:10:39 följande:
    Jag funderar på att sätta upp lite info på infotavlan om det är så att jag ser att det är så. Tycker inte man är pain in the ass om man informerar. Man kan kanske prata med ntf och få broschyrer och dela ut till alla och inte ta det som "jag har sett att ni inte har era barn säkra i bilen". 
    Nä, att kliva fram till folk på parkeringen verkar lite onödigt. Men som du säger, broschyrer och, om intresse finns, lite information allmänt på ett föräldramöte, om man märker att det är ett problem.
  • Lindreas
    danosani skrev 2011-09-02 10:21:08 följande:
    Precis det har jag funderat över. Föräldramöte coming up och det är en familj som har sina barn (snart 2 och snart 5) framåtvända och har så haft i ETT ÅR! Alltså sen minsta var ETT! Båda barnen är dessutom mindre än min treåring som kan sitta i sin Two way lääänge till. De har dessutom en stooor SUV där stolarna med råge får plats. SUCK! Tror inte jag kan hålla tyst på föräldramötet faktiskt...
    Prata med personalen om de tycker det är okej att du tar upp det som en övrig fråga! Hör med ntf om du kan få lite broschyrer att dela ut, som t0va sa. Jag själv som personal skulle tycka det var jättebra om någon ur föräldragruppen ville ta upp det här med säkerhet i bil, det är nämligen ofta påpekande om hur vi personal sköter säkerheten (alltså i stil med "varför låter ni barnen äta snö?") så det är jättebra om större saker också tas upp, tycker jag!
  • Lindreas

Inte sjutton gäller fem-sju-årsgeänsen för babyskydd från bruksdatumet, utan tillverkningsdatum?

• Lindreas
    Joico skrev 2011-09-04 16:24:56 följande:
    Från tillverkningsdatumet, har jag tagit för givet iallafall. Annars tycker jag att det vore väldigt konstigt. Skulle ju betyda att ett bilbarnskydd tillverkat förra året skulle kunna börja användas om 10år och därefter hålla ytterligare 10år Obestämd
    Ja, precis! Jag kan tänka mig att en stol som är ett år gammal klarar fem-sju års användning, om den inte är använd tidigare, men jag tycker att det är vansinne att säga att det gäller från bruksdatumet, som du säger, en stol kan stå i tio år och sen användas tio år till.
  • Lindreas

Beror inte det på vilken stol man har? Det här med bältet?

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!