• Lindreas

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

allt är ju upptaget skrev 2011-08-21 22:08:23 följande:
    Hej! Har en precis nybliven 2åring som är rejält åksjuk, jättejobbigt för både barnet och oss. Efter samråd med BVC fick vi ge en fjärdeldels postafen (åksjuketablett) och detta hjälper ibland, och ibland inte. Finns inget samband med om barnet ätit eller druckit före eller under turen, hur svalt det är eller så. Är väldigt åksjuk själv så jag förstår verkligen hur h*n känner då jag själv tyvärr är expert. Iallafall så undrar jag över vad en annan personal på BVC sade när jag träffade denne som snabbast; att vi kunde prova vända bilbarnstolen framåt för att se om det blev bättre? Fast sånt råd kan man väl inte ge, eller?
    Vilket vansinnigt råd! Skrikandes Nej, vänd INTE barnet! Fortsätt som ni gör, bred ut handdukar runt om barnet för att skydda klädseln i bilen, eller använd plastad frotté som ni lägger ut löst på sätet. Sen är det våtservetter och hinkar som gäller tyvärr. Hellre ett kräkigt barn än ett barn med bruten nacke.
  • Lindreas
    EnStoltMamma skrev 2011-08-21 22:54:02 följande:
    Håller med :/ det är vansinne! En bekant till mig har vänt sin dotter framåt pga åksjuka, bvc sa att de va helt okej.. tjejen är ett år, sitter famåtvänd med bältet i en cosmic, tror egentligen inte hon väger 15 kg men vad ska man göra? jag har sagt till att det är livsfarligt.. sen ligger bältet rakt över magen på ungen! vid en olycka kommer nog den tjejen bli väldigt skadad :/ dom hade sagt på bvc att till barn under 5 år finns inga läkemedel att ge.. dom kunde ge till barn över 3 i nödfall, om det inte funkade varken framåt eller bakåt.. Tur att det är bättre bvc på den ort jag bor!
    Ge din vän länken till den här tråden, länka till filmerna som visar risken med att vända barn för tidigt. Vilken jävla idiot, ärligt talat.
  • Lindreas
    Fennyxx skrev 2011-08-21 23:07:57 följande:
    Nej,bilpoolsbilar och hyrbilar har inte isofix.  Vi har en Britax Two way, när vi tittade bedömde viden som minst krånglig att montera. Den väger ändå lite över tio kilo och vi tycker inte riktigt att vi hittar något bra sätt att bära den. Någon typ av handtag/bärrem hade hjälpt. Inget man kånkar runt på spårvagnen tillsammans med packning och barn i första taget, framför allt inte två av varje eller en bältesstol+ en bilbarnstol. Men visst, jag är gnällig och jag inser väl att småbarnsföräldrar egentligen borde köpa en egen bil med fast monterade skydd. Och det är aldrig någon annans ansvar att fixa så att mitt barn har det bra, man får helt enkelt göra det man måste även om det är bökigt.

Känner ändå lite att det är onödigt krångligt att låta barnet åka säkert, och när NTF skriver hela tiden att det bara är en informationsfråga att föräldrar använder fel skydd till sina barn så tror jag inte att det bara är så. Om det vore lite enklare att göra rätt hade nog fler barn åkt säkert.
    Vår Hi-way tycker jag är okej att bära med sig, den väger inte alltför mycket. Jag brukar bära den i bältena, hängandes över armen typ.
  • Lindreas

Jag blev inspirerad av den här tråden och skrev ett inlägg om barn i bil i bloggen idag. Hoppas att alla läser och förstår, blir så trött när folk kör runt sina 8-månaders i babyskydd "för att det är så praktiskt"...

• Lindreas

Åh, jag är med i en sån här köpa-byta-sälja-skänka-grupp på facebook och känner nästan att jag börjar bli lite tjatig om det här med att man måste kontrollera när stolen är tillverkad och att ett babyskydd inte har lika lång livstid som en bakåtvänd bilstol. Men folk skiter ju verkligen i det!

• Lindreas
    Joico skrev 2011-08-22 14:13:23 följande:
    Uh, jag vet.. jättetrist! Det är bra att du håller lite ordning men jag förstår att det känns tjatigt... 
    Haha! Jag har nästan börjat be om ursäkt, men som tur är så är det flera som börjat hänvisa till mig när de är osäkra, det är bra! En del hävdar att deras stol inte har någon märkning och tycker att jag förstör deras försäljning, men vaddå, jag kan lika gärna ha räddat ett barns liv, och det känns viktigare.
  • Lindreas
    Natasha76 skrev 2011-08-23 22:16:21 följande:
    Ni som vet det mesta. Jag har fått frågan om när ett barn kan sitta framåtvänt i framsätet bakom krockkudde. Jag vet att rekommendationen är först från 140 cm, men vissa barn blir nästan lika långa som vuxna med bilkudde. Var hittar jag information om det här? Jag håller själv på med att sprida info om bilbarnstolar och den här frågan kommer helt säkert att dyka upp ofta. Jag vill läsa på alltså :)

Jag har annars monterat en kidzofix och en kidzone i vår bil nu. Någon annan som testat dem?
    140 centimeter stående på marken är det som gäller angående längden.
  • Lindreas

Vi är i begrepp att köpa bil, och vill inte ha en större än nödvändigt. Tidigare hade vi en v70, i den är det ju aldrig några problem att få plats med stolar. Tanken är att vi ska köpa en VW Golf eller liknande, det enda viktiga är att barnvagnen går in i bakluckan, typ. Nu har vi en grabb på 11 månader och han sitter i en Hi-way. Vi planerar att skaffa ett syskon till honom så snart vi kan, så vi kommer behöva plats för ett babyskydd också. Vad tror ni, kommer det få plats i en bil i storlek med Golf, eller ska vi tänka om på en gång?

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!