BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Ett annat problem är att sätet är för skålat och lutat (monterar i en WV Golf) så det är väldigt svårt att få till bra vinkel. Vi har en kil men tyckte det var svårt att få den att stanna kvar på rätt ställe, den gled liksom undan. Det enda sättet vi har fått den att sitta bra på, är om man drar bältet enligt den alternativa dragningen för korta bälten. Är det lika säkert som den vanliga bältesdragningen? Men det kanske blir lättare att dra den vanliga bältesdragningen om man lutar stolen mot sätet?
Dessutom brukar bältet slacka efter eftersom det inte finns några bältesklämmor, är det någon som vet om det går att köpa sådana löst? Så att man åtminstone har en liten chans att få bältet att sitta spänt... vi kanske får använda en påsklämma
Det är något irriterande att stå upp mot en timme på flygplatsen/tågstationen efter en lång resa för att försöka få den där ***** stolen att sitta bra! Ibland undrar man varför vi inte köpte en hi-way som vi har hemma som vi vet exakt hur man monterar! Men det känns ju något onödigt att köpa en tredje ny stol nu!
Det är säkert att använda den alternativa bältesdragningen. Jag använder den som passar bäst. Funkar det bra med kilen om ni använder den alternativa? Prova er fram! Bara ni använder de sätt som står i instruktionsboken så är det ingen fara.
Jag brukar dra igenom bältet genom stolen. Sen matar jag tillbaka allt överflöd och drar åt. Har inte varit med om att det dras tillbaka. Om ni rycker till hårt en gång, så bältet låser sig då?
Kom ihåg att dra åt underförankringsbanden hårt också, gärna att ni nästan hänger er i sitsen på stolen och samtidigt drar åt.