• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

lilla snöflingan skrev 2012-08-06 12:32:26 följande:
    Hjälp! Vi har en Britax Two Way hos mina svärföräldrar i Luleå (vi bor i Göteborg). Och vi får inte till monteringen! Nu har jag läst manualen lite mer noggrant och då står det ju att den måste luta mot sätet framför, det har vi missat (vi monterar i baksätet). Vi har varit på flera föreläsningar på NTF och de har alltid sagt att man inte ska luta stolen mot sätet, utan den ska sitta fast ändå. Är det för att two way inte har något stödben som det är annorlunda? Och är det verkligen säkert att luta den mot sätet?

Ett annat problem är att sätet är för skålat och lutat (monterar i en WV Golf) så det är väldigt svårt att få till bra vinkel. Vi har en kil men tyckte det var svårt att få den att stanna kvar på rätt ställe, den gled liksom undan. Det enda sättet vi har fått den att sitta bra på, är om man drar bältet enligt den alternativa dragningen för korta bälten. Är det lika säkert som den vanliga bältesdragningen? Men det kanske blir lättare att dra den vanliga bältesdragningen om man lutar stolen mot sätet?

Dessutom brukar bältet slacka efter eftersom det inte finns några bältesklämmor, är det någon som vet om det går att köpa sådana löst? Så att man åtminstone har en liten chans att få bältet att sitta spänt... vi kanske får använda en påsklämma

Det är något irriterande att stå upp mot en timme på flygplatsen/tågstationen efter en lång resa för att försöka få den där ***** stolen att sitta bra! Ibland undrar man varför vi inte köpte en hi-way som vi har hemma som vi vet exakt hur man monterar! Men det känns ju något onödigt att köpa en tredje ny stol nu!
    Britax Two-way ska lutas mot stolen framför. Alternativt mot instrumenbrädan, om stolen står i framsätet. 

Det är säkert att använda den alternativa bältesdragningen. Jag använder den som passar bäst. Funkar det bra med kilen om ni använder den alternativa? Prova er fram! Bara ni använder de sätt som står i instruktionsboken så är det ingen fara.

Jag brukar dra igenom bältet genom stolen. Sen matar jag tillbaka allt överflöd och drar åt. Har inte varit med om att det dras tillbaka. Om ni rycker till hårt en gång, så bältet låser sig då?
    Kom ihåg att dra åt underförankringsbanden hårt också, gärna att ni nästan hänger er i sitsen på stolen och samtidigt drar åt.
  • Joico
    lilla snöflingan skrev 2012-08-06 13:07:16 följande:
    Vi drar åt för kung och fosterland Problemet brukar vara att när vi väl dragit åt klart har stolen inte samma position och sitter inte på samma ställe som när vi började Men det borde ju bli enklare om man lutar den mot sätet. Vi ska strax gå ut och se om vi lyckas montera om den bättre.

I bruksanvisningen står det att man ska spänna bilbältet först och sedan underförankringsremmarna, men jag läste någon annan här på forumet som skrev att hon drog åt underförankringsremmarna först och liksom spände fast den mot sätet och sedan drog åt bilbältet. Har det någon betydelse för säkerheten?
    Jag tror det går lättare när ni lutar den mot sätet framför. Hur har den stått förut - vinglat i luften?
    Dra åt i den ordning som känns bäst, det gör nog ingen större skillnad sålänge stolen sitter korrekt.
    enlitenbitkaka skrev 2012-08-06 15:26:16 följande:
    Behöver råd!

Dotter på 4 månader sitter väldigt illa i sitt Brio Primo (+att det inte sitter klockrent i vår bil). Hon är 62cm och väger ca. 8,5kg. Idag provade vi Maxway i butiken (dock ej i bil då det ösregnade) och hon satt bra enligt mig och det tyckte även damen som jobbade där. När bältet var i nedersta hacket kom det ut precis i höjd med hennes axlar - är det korrekt?

När jag sa att vi kanske kunde byta den mot en Two-way OM hon växer ur den tyckte hon det var dumt. Den hade inga sidokrockskydd (Two-way) så det var bättre att vända henne framåt vid 3,5.

Behöver hjälp och råd för det känns som tanten hade noll koll :)
    Det är alldeles korrekt det låter som att stolen passar bra för dottern iallafall. Men prova i bilen också, innan ni köper.
    Tanten har absolut inte rätt vad gäller Two-way! Den har visst fullgott skydd och är ett mycket bättre alternativ än framåtvänt vid 3,5års ålder. Även den sämsta bakåtvända stol (sålänge den är hel och godkänd såkalrt!) är bättre än framåtvänt.
  • Joico
    enlitenbitkaka skrev 2012-08-06 16:17:48 följande:
    Vad bra! Vi orkar ju inte bära henne i skyddet längre och om hon sitter bra i en vanlig stol känns det ju lika bra att byta. Vi kanske tänker oss syskon tills S är 2-2,5år och OM hon då är på gränsen i Maxway, byta till Two-way och ge Maxway till syskon. Är det en dum tanke?

Tanten lobbade för Maxi Cosi och Britax Hi-way men jag gillar att Maxway är plustestad... Råd mig :)
    Om hon sitter bra i en bakåtvänd stol (istället för babyskydd) så finns det ingen mening med att inte byta när barnet sitter bra i en bakåtvänd stol så är det säkrare än babyskyddet . 

Nejnej, det är väl en jättebra tanke! 
    Och Plustest är inte alls dumt Maxway är ju en ganska ny stol så jag har inte hört så mycket om den men jag tvivlar inte en sekund på att det skulle vara en bra stol.
  • Joico
    lilla snöflingan skrev 2012-08-06 17:03:43 följande:
    "Vinglade" gjorde den verkligen inte. Den satt hårt fastspänd mellan bältet och underförankringsbanden. Men den lutade inte mot sätet framför, nej. Vi åkte bara från flygplatsen hem och sist vi var här uppe tror jag att den satt mot sätet, men jag kommer faktiskt inte ihåg.

Hi-way är också plustestad. Men Maxway har en del fler finesser, tex. som att man ändra bälteshöjden mycket lättare.
    Det var inte meningen att låta elak. Det jag menade var att jag kan förstå att monteringen blev lite knepig om den inte stod emot nåt. 
  • Joico
    Kattis27 skrev 2012-08-08 20:02:17 följande:
    Hej! Jag undrar: Hur gammal ska barnet vara för att få sitta i framsätet? Och behövs det barnstol även där?
    tack på förhand
    Det finns ingen åldersgräns. Däremot ska man vara minst 140cm lång (ståendes på marken, inte inkl. någon bilstol!) för att sitta framför en krockkudde. Utan krockkudde finns ingen rekommendation.
    Tänk på att det är lag på bilbarnstol tills barnet är 135cm och rekommenderat till minst 10-12års ålder.
  • Joico
    060810 skrev 2012-08-13 19:49:24 följande:
    Jag har ett problem. Jag har en Acta Graco Duoflex Xtp.
    Bältet på vänster sida är längre än det på höger sida. Märkte det nu när vi skulle köra hem. Inget som går att dra åt heller så jag vet inte hur jag ska lösa det.
    Stolen är 1.5 år gammal men endast använt senaste 8 månaderna. Köpte den på rea och sen stod den bara i väntan på hon skulle växa ur den.
    Ta loss bältet och se om det fastnat på nåt sätt nånstans. Det är inte särskilt svårt att ta loss.
  • Joico
    060810 skrev 2012-08-20 18:06:09 följande:
    Så det är inte längden som avgör när man kan sitta vid airbag utan ålder?
    Min dotter är 135 cm lång och nyss fyllda 6 år nämligen. Hon är snart för stor för allt vad kuddar och stolar heter och då blir det ju att sitta på vanligt säte, men undviker ju såklart airbag in i det längsta för henne i o m att hon inte är så gammal men mycket lång. Räknar med att hon når 140 cm runt januari om hon växer så som hon gjort nu.
    Hoppas hon kommer få plats på sin kudde länge men inget jag vågar räkna med. Men tänkte på det du skrev om att inget barn vid airbag innan 12 år ålder, det måste ju vara längden som avgör och inte åldern? 
    Det är längden som avgör. 140cm ståendes på marken ska man vara. Annars gör krockkudden mer skada än nytta.
  • Joico
    molnen skrev 2012-08-26 21:49:02 följande:
    Någon som vet om denna stol följer svenska mått på säkerhet ? www.barnresebutiken.se/brands/gobooster
    Nix, det gör den inte. Jag mailade Robert Bell och frågade. Han svarade:Kravet i ECE standarden är att produkter som har uppblåsbara partier också
    klara krock om luften går ur. Denna produkt har godkänts, men verkar inte
    klara det kravet. Bättre med en vanligt bälteskudde, t ex Axkids, som väger
    under kilot och tar inte mycket plats i bagaget, eller SitSac, som är både
    bälteskudde och ryggsäck.

Jag tolkar det som att den kommer att bli platt som en pannkaka om den utsätts för tryck, typ sånt som uppstår om man krockar. 

• Joico
    Skit i det du skrev 2012-08-28 00:09:01 följande:
    Har en fråga.. De här babyskydden man kan hyra genom MVC/BVC, hur bra är de i era ögon?

Vi tvingades hyra ett några dagar innan vi fick hem vårat (pga för tidig födsel) och när vi skulle hämta vårat så sågade affärsinnehavaren det babyskyddet totalt.
    Nu vet jag inte exakt vad det var för något med det var i blå hårdplast. Kanske är det likadana i övriga landet?
    Det brukar väl allmänt vara lite sisådär med årsmodellerna... många är nog för gamla. Och med tanke på hur många som lånar dom (och hanterar på olika sätt, vissa mindre försiktiga) så borde de nog bytas oftare.
  • Joico
    Vickan I skrev 2012-09-07 23:06:19 följande:
    En fråga till er som verkar ha bra koll. Storebror (fyra år i jan) sitter bak i en hi-way. Han är ca 100 cm och väger 14 kg. Lillebror (10 mån) ska ta över den stolen nu och vad ska vi köpa till storebror då? Anledningen till att lillebror haft babyskydd så länge är att han har muskulär hypotoni (är muskelsvag) och inte kunnat byta. Men med mkt träning är han nu äntligen redo att byta.

Vi hade tänkt en two- way (bakåtvänd) men en vän hade en sådan till sin dotter i bilen igår och ytterkanten på sitsen (hoppas ni förstår) var mot ryggstödet, så inget benutrymme alls! Ska det vara så? Dottern (tre år) satt skräddare för att kunna sitta. Vi har en Opel Insignia, visserligen kombi, men den är liten och ganska trång för att vara en kombi.

Så mina frågor
    1. Ska en two-way sitta så inget utrymme finns alls?
    2. Kan en Max-way vara ngt annars?
    3. El vad rek ni till en ganska trång bil där ett barn kommer sitta fram och andra bak?
    1. Nä, man kan montera annorlunda. Så det går att få bättre utrymme!
    2. Hmm, vet inte om jag hört måtten på Max-way men tror jag hört att den inte är så mkt större än Hi-way? Till en fyraåring hade jag absolut kört på TW. Förutsatt att den passar, det måste ni ju prova först.
    3. Prova stolar!  gärna med barn också. I en butik med kunnig personal, gå därifrån om det känns flummigt
  • Joico

Undra om det är dags att göra en ny version av tråden igen? Det börjar bli lång med sina 2643 inlägg... Vad tycker ni? Och är det nåt jag isåfall ska ändra/lägga till?

• Joico
    JWM skrev 2012-09-10 07:45:40 följande:

en länk till nya tråden behövs... hi hi

mer info om barn över 6-7 år som sitter i bältesstol och att man SKA höja ryggen i stolen vartefter barnet växer
    vet inte hur många som bytt bort stolen - den är för liten
    men HERREGUD!!! sträck ryggen på stolen vartefter barnet växer....

sedan mer info om barn 10-12 år och hur dom skall sitta i bilen
    för många låter för små barn sitta i framsätet med airbag utan kudde

för även om barnet är 140 cm långt så är det många barn som inte ser ut när dom sätts i framsätet
    man ser bara en hårtofs på passagerarsidan...

bälteskudden behövs LÄNGE...

tack joico för ditt arbete med tråden!!!♥♥

Hehe jadå, en länk brukar jag lägga in

Jag gör en ny tråd i veckan, fortsätt komma med tips om vad jag ska ändra.
  • Joico
    Coyote skrev 2012-09-10 21:22:25 följande:
    Mina tjejer blir så himla varma i babyskydden, de är blöta på ryggen när de kommer upp, och självklart blir de ledsna, skriker, blir ännu varmare... Ja, ni fattar... Finns det något sätt att hålla dem lite mer svala? De har oftast bara body och byxor på sig när vi åker någonstans, och ac i bilen.
    Det finns svalkande dynor/inlägg t.ex http://www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php?id=281. Fårskinn ska ju också vara svalkande. Och så har jag hört att det ska funka bra att lägga en bit bomullslakan under barnet också?
  • Joico
    Tom Araya skrev 2012-10-01 06:31:33 följande:
    Brukar det finnas någon minimumvikt för bilbarnstol och i så fall, vilken nivå ligger den på?
    Till och börja med så vill jag hänvisa till den nya tråden www.familjeliv.se/Forum-3-101/m66634130.html 

På babyskydd finns ingen undre viktgräns. Däremot på den bakåtvända bilbarnstolen kan det finnas en minimivikt på 9kg. Men den är inte jätteviktig att hålla. Det viktiga är att barnet sitter bra i stolen, att barnet inte säckar ihop och att bältet sitter rätt. Anledningen till 9kg-gränsen är för att nästa testdocka efter "0kg" (dvs nyfödd) väger 9kg. 
    På bältesstolar är viktgränsen 15kg och den ska hållas! Åldern är viktigast, tidigast vid 4-5års ålder. Men vikt på 15kg ska också uppnås. 
  • Joico
    em6 skrev 2013-12-13 23:06:19 följande:
    jag har länge funderat över just böjda ben. det ser inte bekvämt ut, men min dotter är 3 år o väger 13 kg så det är ju för tidigt att vända. jag tackar för infon!
    SoligSkrattande
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!