Mynta skrev 2012-03-10 09:13:23 följande:
Ah, det var nog egentligen så jag menade, att den är bra bakåt men mindre bra framåt? Det stämmer alltså?
Det stämmer, ja. Man bör inte använda en kombistol framåtvänt.
Vi ska se om jag kan rota fram min gamla lista.... Ja här (hoppas den går att läsa, ser att den tryckt ihop sig):
• Kombistolar är tyngre (nästan det dubbla) än framåtvända bältesstolar - det kan klämma barnet mellan bältet och stolen vid en krock
• En bilbarnstol är inte urvuxen förrän öronen är vid ryggstödets topp eller maxvikten uppnådd - alltså funkar den inte framåt heller då huvudet inte får tillräckligt med stöd (gäller ej Britax Multi-tech som har höjbart ryggstöd) eller vikten är överskriden
• Maxvikten är lägre (36kg bältesstol, 25kg vändbar kombistol) än på en bältesstol vilket betyder att det ändå kommer behövas en till stol innan "bilstols-tiden" är slut
• Man ska inte använda kombistolars internbälte när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet till en viss vikt, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt, vid en krock kastas huvudet våldsamt framåt men inte överkroppen- dessutom: om barnet är fast i bilbältet, och bältet är fast i bilen, då är det en fjäder (bältet) mellan barnet och bilens kaross. Men om bilstolen är fast i bilens bälte, medan barnet är fast i bälten som i sin tur är fast i bilstolen, då är det tre fjädrar ( 1. bilens bältet plus 2. plaststommen och sedan 3. internselens bälte) mellan barnet och bilens kaross. Detta gör att hela ungen för sig mera, vilket inte är bra.
• Att istället använda bilens eget 3punkts-bälte med en framåtvänd kombistol är inte heller optimalt. Bältet kommer för långt ifrån kroppen (kombistolen är ju gjord även för bakåtvänt och har alltså ganska djupa sidor). Bältet kommer då att ligga längs med sidorna på kombistolen - inte mot barnets kropp.. kombistolar har sällan bältesstyrning vilket gör att bältet inte heller inte sitter rätt över höfter och axel.
Enligt lag ska barn sitta i särskild skyddsanordning till minst 135cm