• Bamboon

vanlig förlossning / igångsättning /smärta

I gångsättning för jag ser inga tecken på födsel. På torsdag men jag är så sjukt rädd inför förossningen att någo ska hoppa på min mage om ungen inte kommer ut. Men är igångsättning hemskt? Eller är det bättre o vänta på sina egna värkar?

• Svar på tråden vanlig förlossning / igångsättning /smärta
  • Emmalinnéa

Bättre å vänta på egna värkar, det gör ondare och bli intensivare med igångsättning (sticka hål på hinniorna å få värkstimulerande) Det medför också en mkt större risk för att det ska sluta i akutsnitt, bebisen kan bli väldigt stressad då allt är så konstgjort och inte naturligt.

Jag vill inte sättas igång igen (det var inte mitt val sist) det var hemskt å lillen min mådde inte bra alls och blev väldigt stressad. men för andra går det bättre men majoriteten känner väl ungefär som jag.
    Å när dom står å hoppar på magen gör jävligt ont för dom gör det på revbenen och man måste dessutom ta djupa andetag samtidigt och man får liksom ingen luft alls, jag hade blåmärken i flera veckor efter det. 

• Bamboon

Men hur många förlossningar har du gjort? om man får fråga. vanligt o sen med i gånsättning?
    Vilket var värst? Men vad fan de kan väl inte bara hoppa på magen. För jag kommer vägra! 

• bili
    Bamboon skrev 2011-08-21 19:56:04 följande:

I gångsättning för jag ser inga tecken på födsel. På torsdag men jag är så sjukt rädd inför förossningen att någo ska hoppa på min mage om ungen inte kommer ut. Men är igångsättning hemskt? Eller är det bättre o vänta på sina egna värkar?

Vad är anledningen till igångsättning? Är det någon livsviktig anledning så ska du ju såklart bli igångsatt.

Jag blev igångsatt, och visst var det tufft. Men allt gick bra och igångsättningar behöver inte vara hemska.
    Prata med barnmorskan på mvc eller förlossningen om din oro och dina tankar, så kan ni tillsammans göra upp en plan eller komma överens om något.

Lycka till!

(Och nej, dom hoppar inte på magen. Dom använder yttre press) 
  • clarens
    Emmalinnéa skrev 2011-08-21 20:09:29 följande:
    Bättre å vänta på egna värkar, det gör ondare och bli intensivare med igångsättning (sticka hål på hinniorna å få värkstimulerande) Det medför också en mkt större risk för att det ska sluta i akutsnitt, bebisen kan bli väldigt stressad då allt är så konstgjort och inte naturligt.

Jag vill inte sättas igång igen (det var inte mitt val sist) det var hemskt å lillen min mådde inte bra alls och blev väldigt stressad. men för andra går det bättre men majoriteten känner väl ungefär som jag.
    Å när dom står å hoppar på magen gör jävligt ont för dom gör det på revbenen och man måste dessutom ta djupa andetag samtidigt och man får liksom ingen luft alls, jag hade blåmärken i flera veckor efter det. 
    oj. kanske inte ett jättebra svar till ngn som är förlossningsrädd? eller vad tycker du själv?
    till ts; jag har fött både med och utan igångsättning, båda funkade fint, men igångsättningen tog längre tid. vänta du och se vad som händer, måste du sättas igång så måste du, det kommer säkert gå finfint! jag älskar att föda barn, det gör ont, men det är så jävla häftigt! var inte rädd! försök att bara ge dig hän och känn vad kroppen vill! lycka til!!
  • Emmalinnéa
    Bamboon skrev 2011-08-21 20:14:23 följande:
    Men hur många förlossningar har du gjort? om man får fråga. vanligt o sen med i gånsättning?
    Vilket var värst? Men vad fan de kan väl inte bara hoppa på magen. För jag kommer vägra! 
    man pressar på revbenen/övredeken av magen och det gör asont men det kan bli tvunget att göra som hjälp när det inte går fort nog, du borde nog inte vägra det för ditt barns skull OM det nu skulle komma dit. Igångsättning är värst.
  • clarens

vet du ts, jag tycker inte du ska fråga här på FL, fråga din bm ist. jag har då aldrig hört talas om att bm hoppar på magen om ungen inte kommer ut.kan inte vara jättevanligt.

• Emmalinnéa
    clarens skrev 2011-08-21 20:17:21 följande:
    oj. kanske inte ett jättebra svar till ngn som är förlossningsrädd? eller vad tycker du själv?
    till ts; jag har fött både med och utan igångsättning, båda funkade fint, men igångsättningen tog längre tid. vänta du och se vad som händer, måste du sättas igång så måste du, det kommer säkert gå finfint! jag älskar att föda barn, det gör ont, men det är så jävla häftigt! var inte rädd! försök att bara ge dig hän och känn vad kroppen vill! lycka til!!
    jag var förlossningsrädd med mitt första barn och jag uppskattade människor som skrev sina erfarenheter och inte för finade något det hjälpte  mig förberedas, och jag blev lugnare av att veta risker,för och nackdelar med allt då kännde jag att jag hade det mera under kontroll. 

ts. min förlossning var ändå super häftig och underbar för det var då jag fick min son. Men fick jag välja vill jag göra det naturligt nästa gång. kvinnanskropp klarar detta galant du behöver inte vara rädd. 
  • Sabbi
    clarens skrev 2011-08-21 20:17:21 följande:
    Jag är också grymt förlossningsrädd, men föredrar ärliga svar än all man lindar in allt i rosa bomull. Vill inte höra att det inte gör ont eller att det tog 5 min.... Jag vill höra SANNINGEN :P
  • Snooze

Men hallå?!? HOPPAR på magen??? Va fan har era barnmorskor gått på?

Svar på tråden vanlig förlossning / igångsättning /smärta