Inlägg från: Brünnhilde |Visa alla inlägg
  • Brünnhilde

Vad är svensk kultur?

Dorian Ertymexx skrev 2011-08-21 19:49:10 följande:
    SD har något emot det. Läs på om deras åsikter om samer. Och du, araber läser också DN till kaffet, så vad är din poäng här?
    Jag känner till Sd:s åsikter om samer. Eller rättare sagt: Sd har ju som en av sina grundtankar, att beslut som rör lokalbefolkningen ska fattas på lokal nivå i större utsträckning än idag. Det är ju lätt att sitta i Stockholm och säga att skogsbönder ska ha fler vargar runt knutarna, s.a.s.. Och likadant är det med samerna.

Det jag skrev förut om rockaden Svenska staten gjorde i slutet av 1800-talet, då "fel" samer fick rätt till vissa betesmarker och andra drevs bort, är fortfarande infekterad på platsen, och lokala Sd däruppe är engagerade i den. Centralt har Sd inga särskilda åsikter om samer, annat än att de ska vara en prioriterad minoritet eftersom de har hemortsrätt i Sverige.
  • Brünnhilde
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-21 19:49:10 följande:
    SD har något emot det. Läs på om deras åsikter om samer. Och du, araber läser också DN till kaffet, så vad är din poäng här?
    ...VET du att araber prenumererar på DN..? Det tvivlar jag på, för då skulle de inte behöva ha stora paraboler som tar in hemlandets nyhetssändningar... Det skulle ju lösa många problem, om de _började_ läsa våra tidningar och lyssna på våra nyheter, däremot. De skulle både lära sig svenska och ta till sig våra värderingar med tiden.
  • Brünnhilde
    trettioplus skrev 2011-08-21 19:58:14 följande:
    Du har dålig koll på vad du dansar, om det är vad du tror. Lite historia kring vårt dansanta och musikaliska kulturarv skulle nog inte sitta helt fel.
    Du, jag känner till det här bättre än de flesta i landet! Jag gick triljoner kurser i polskor, gillesdanser, gammeldanser, balladdanser och andra historiska danser, där det även ingick historia och teori, samt deltog i folkdans- och folkmusiksymposier, i över tio år... Numera hinner jag inte så mycket av familjeskäl, men nog kommer jag ihåg det.
  • Brünnhilde
    SolOchSnö skrev 2011-08-21 19:59:32 följande:
    Jag förstår inte ert problem när det gäller folkmusik och folkdans. "Hotet" mot svensk folkmusik/dans är inte andra kulturers folkmusik/dans utan anglosaxisk mainstreamkultur.

Jag gillar folkmusik och går gärna på folkmusikfestivaler. Där förekommer både "ursvensk" musik med fiol och nyckelharpa, nyskriven folkmusik av olika slag och musik från andra länder. Det är roligt med en blandning! Tidigare var jag med i ett folkdanslag. En kväll i veckan var det ursvenska danser (om man nu kan räkna den allra svenskaste dansen polska som ursvensk med tanke på att ursprunget kommer från Polen) och en kväll var det internationell dans. Detta beror inte på något försök att vara poliskt korrekta utan helt enkelt att medlemmarna är intresserade av båda delarna.

Sverige är ett av de länder i världen där folk är mest öppna för nya idéer och vill prova nya saker. Många företag lanserar nya produkter i Sverige just för att folk här gärna testar nytt och det går snabbt att se om produkterna blir populära eller inte. Öppenheten och viljan att prova nytt är definitivt något typiskt svenskt och det gör att "svensk kultur" inte upplevs som spännande men det som kommer stort istället är anglosaxisk kultur. Hittills har jag aldrig hört om någon som har tvingats att lyssna på musik eller dansa danser eller äta mat som han/hon inte själv har valt.
    Håller inte med. _Många_ med mig var eniga om att vi inte ville ha utländsk folkmusik på den folkmusikfestival som jag var med och arrangerade några år. Men grejen var, att det inte gick att få sponsorer om man inte hade utländska inslag också! Vi fick t.o.m. instruktion av den avgående personen på sponsorsökar-befattningen, om hur vi skulle skriva. Ansökan skulle innehålla ord som "mångkultur", "feminism", "nyskapande" och "tjejer" om man skulle få någon sponsor! Likaså om man skulle få hjälp av kommunen. Så illa har det faktiskt blivit!

...så då tog vi in lite klezmermusik och en zigenare som sjöng folkvisor och en afrikan som spelade trummor, samt en grupp "kaxiga", feministiska unga tjejer som sjöng folkvisor med nya texter - av typen "ska jag runka kuken". Det var _det_ som var nyskapande - och på så sätt fick vi kosing nog att kunna hålla festivalen det året också..!

Och JO jag känner mig påtvingad den utländska musiken, om jag befinner mig på en folkmusikfestival där det buskspelas i alla hörn, och man inte kan undgå att höra det när man går genom gemensamma utrymmen, och där en av scenerna är bredvid kafeterian...

För övrigt håller jag med dig om den amerikanska kulturen. Det är lika illa det. Jag har t.o.m. varit med om ett Nationaldagsfirande, där ett av inslagen var - dåligt framförd - gnällig amerikansk jazz..!
  • Brünnhilde
    Fast svenskarna vill ju inte dansa somalisk dans heller. Grejen med Nationaldagen är för övrigt inte allmän dans, utan dansuppvisningar på scen som bestäms av dom på Kommunen.
  • Brünnhilde
    TheCoopers skrev 2011-08-21 20:05:28 följande:
    Ja men va bra ! Du behöver ni inte vara oroliga för att den svenska kulturen ska försvinna för den frodas ju trots den sk "massinvandringen " .....
    ...och det beror ju på, att starka krafter mobiliserats nu för att motverka utarmningen av vår kultur.

Ett annat exempel är "Kulturfestivalen Gimle", som skulle ha varit i Småland för ett par veckor sedan. Där skulle det endast ha varit nordisk dans, nordisk musik, nordiska lekar, nordiskt hantverk o.s.v.. Tyvärr ställdes den in p.g.a. för få anmälningar, då många som säkert skulle ha velat gå inte kände till den. Men nästa år, så...
  • Brünnhilde
    SolOchSnö skrev 2011-08-21 20:07:40 följande:
    Det är väl upp till utövarna att bestämma hur de vill göra. Eller ska någon bestämma vilka danser man får blanda? För övrigt är inte min erfarenhet att de som dansar brukar blanda danser med helt olika karaktär. Jag förstår inte ditt inlägg alls.
    Jag menar: att t.ex. polskan ska förlora sin karaktär, för att man blir tvingad att dansa den till klezmer-musik...
  • Brünnhilde
    trettioplus skrev 2011-08-21 20:09:38 följande:
    Varför går inte du ut och dansar lite "ursvensk polska" istället?

För hundra år sedan, när vår värld var mindre global, då dansade man och spelade man också på olika sätt. Skillnadena då var att man dansade och spelade på ett sätt i österdalarna och ett annat i västerdalarna, eller rent av olika från by till by. Har dansen och musiken förstörts av det? Nej den har blivit inspirerad, moderniserad, spridd och bevarad på grund av utbytet. Detsamma är det som sker just nu, bara det att kontaktytan är större. Det finns dock klara paralleller mellan folkmusik världen runt.
    Fast folkvisetonen är ju densamma i hela Sverige... går inte alls att jämföra med att dra in influenser från Afrika eller ens Balkan... Även om det självklart finns anledning att bevara även _lokala_ varianter av t.ex. polskor outspädda - och det görs ju också. Dansforskare gjorde ett jättearbete på 1970-talet, då de åkte runt i byarna och lät gamla människor, som var kanske 90 då, visa upp urgamla danser som fortfarande dansades i isolerade byar på 1800-talet... Dessa tecknades upp, och man kan nu gå på kurs och få lära sig dem..!
  • Brünnhilde
    SolOchSnö skrev 2011-08-21 20:10:08 följande:
    Men VEM har försökt tvinga dig att dansa danser som du inte vill??? Jag tycker att du ska polisanmäla det i så fall, det måste ju vara olagligt frihetsberövande eller liknande. Annars kan du ju bara gå därifrån om du inte gillar dansen.
    ...men om man _vill_ dansa de nordiska danserna, då, som man gick till folkmusikfestivalen eller spelmansstämman för..? Ska man drivas iväg då, av bongotrummorna och klezmergnället..?
  • Brünnhilde
    SolOchSnö skrev 2011-08-21 20:14:55 följande:
    Ni som vurmar för "ursvensk" kultur: Är det någon som har försökt tvinga er att dansa danser som ni inte vill eller att lyssna på musik som ni inte vill? Så vitt jag förstår är det bara att lämna lokalen om man inte gillar utbudet! Vad är det ni vill egentligen? Ska endast "ursvensk" folkkultur vara tillåten? Det låter lite... begränsande.
    Absolut inte. Jag är all for multikulturella musikfestivaler också. Det kan ju vara jättespännande, OM det är det man kom dit för! Men inte om man gick till vad man trodde var en svensk folkmusikfestival för att dansa gammeldans och polskor...
  • Brünnhilde
    Wynn88 skrev 2011-08-21 20:16:23 följande:
    Vissa maträtter, högtider, musik och dans, kan t ex sägs vara en del av den svenska kulturen. Det betyder inte att de är "ursvenska", men i så fall blir hela resonemanget meningslöst, för i så fall har inget land någon "egen" kultur. Alla har ju alltid blandat sig, mer eller mindre. Det betyder inte att det inte finns olika kulturyttringar eller mentaliteter, i olika delar av världen.
    Precis. I så fall har ju inte araberna heller någon kultur, för de har fått in massor av influenser ifrån de buddhistiska länderna i Öst och Romarriket under tidernas gång. Och numera från Väst också förstås.

Det blir bisarrt om man ska tänka så.
  • Brünnhilde
    trettioplus skrev 2011-08-21 20:21:51 följande:
    Jag undrar hur många av de "svenkhetsvurmande" som är oroliga över att vårt julfirande blir allt mer nordamerikanskt?
    Jag! Och jag motverkar det genom att alltid gå i kyrkan med barnen på Julafton, att göra vårt eget pynt av halm, att servera inlagd sill, skinka, kokt potatis och mjöd på julbordet, o.s.v.. Barnen ska få med sig både det kristna och det vikinga-hedniska i Jultraditionerna!
  • Brünnhilde
    Wynn88 skrev 2011-08-21 20:18:28 följande:
    Det finns inget som heter "ursvensk" kultur. Men det finns traditionell svensk kultur kontra t ex nysvensk kultur, eller - om man så vill - internationella influenser. Exakt var gränsen går, är dock subjektivt. Och detsamma gäller givetvis alla andra länder. (Tysk kultur, brittisk kultur, turkisk kultur, japansk kultur etc etc).
    Precis så, ja!
  • Brünnhilde
    Aaliyah skrev 2011-08-21 20:28:17 följande:
    Vad Sverigedemokraterna och andra salongsfähiga rasister inte vågar säga är ordet svenskt i deras retorik kan ersättas med bra och muslimskt med dåligt. Svensk bra, muslim dåligt. I Nazityskland var tyskt bra och judiskt dåligt.
    Nej, så tycker inte jag i alla fall. Jag tycker att det står var och en fritt att lyssna på musik från olika länder och hitta sin egen smak. "I smakfrågor skall man icke tvista". MEN - ingen ska behöva bli _påtvingad_ något icke-svenskt vid sådana uppenbara "svenska" högtider som Nationaldagen och Midsommarafton.

Det handlar om vad som är _lämpligt_ vid olika tillfällen.
  • Brünnhilde
    Wynn88 skrev 2011-08-21 20:28:33 följande:
    Det gäller alla andra länder också.
    Precis! Och även om det kommit in _influenser_ under tidens gång, så har det ju gått väldigt långsamt. Och det har hunnit omformas efter vår egen svenska folksjäl. Inte alls som att flytta hit ett antal somalier med flyg, ställa dem på en scen och säga till svenska folket: "det här är den musik som ni ska lyssna på i fortsättningen".
  • Brünnhilde
    SolOchSnö skrev 2011-08-21 20:31:40 följande:
    Det står dig fritt att ordna ett eget firande med vilken musik du vill. Precis som det är fritt för de som ordnar det firande som du tydligen bevistar att ordna det som de vill. Det är ingen som tvingar någon där.

Hur har du tänkt att det ska gå till att få de som ordnar midsommarfirandet som du tydligen gärna vill gå till att bara inkludera "ursvensk" musik? De har ju tydligen valt att inkludera somalisk musik. Ska någon säga till dem att de inte får göra det?
    Det är ju Kommunen som ordnar det för det mesta, och Kommunen är PK. De uppfattar - i och för sig vettiga - regler om att kommunala verksamheter inte får diskriminera någon folkgrupp, med att det _måste_ ingå invandrarmusik till och med på Nationaldagen och Midsommarafton... Det har helt enkelt gått för långt - och snett - med diskrimineringslagstiftningen.
  • Brünnhilde
    Wynn88 skrev 2011-08-21 20:33:51 följande:
    Det TS åsyftar, är väl egentligen om "svenska" affärer som säljer knäckebröd och kaviar i turkiska turiststråk, numera kan räknas till den turkiska kulturen? Har knäckebröd rentav blivit en turkisk maträtt? Eller spansk, eller grekisk? Kanske, men tror ni att turkar, spanjorer och greker skulle hålla med?

Alla länder har i alla tider, influerats utifrån. Det som kan sägas vara svensk kultur, är detsamma som kan sägas vara "inhemsk" kultur i andra länder - dvs sånt som resebolag mm, ofta pekar ut. Oftast handlar det om kulturyttringar som har en längre tradtion i landet och som majoritetsbefolkningen identifierar som en del av den egna kulturen. Sen finns oftast minoritetskulturer också.

Där någonstans, har ni svaret. 
    Det här var ett vettigt och nyanserat inlägg.
  • Brünnhilde
    SolOchSnö skrev 2011-08-21 20:38:40 följande:
    Men vad är det ni vill??? Jag har inte fått något svar. Alla väljer vilken kultur de vill utöva och vilka delar av olika kulturer de vill ta till sig. Om ni vill äta traditionell julmat, gå i julottan, dansa polska, knyppla spets och äta svartsoppa så är det ingen som hindrar er. Ni får fira nationaldagen precis hur ni vill!

Vad är problemet? Är det att andra människor inte gör samma val? Vad ska man i så fall göra åt det tycker ni?
    Problemet är att de stora kommunala firandena, som är vad de flesta människor måste nöja sig med eftersom de inte har tillräckligt många vänner och tillräckligt mycket resurser för att ordna ett eget firande på den skalan, tror att de måste vara PK och inkludera somalisk dans till och med på Nationaldagen...

Ingen har väl påstått att man inte kan välja sin egen musik på DVD-spelaren till sillbordet hemma i lägenheten..? Men människan är ju en gång för alla så, att på de stora högtiderna vill vi träffa _andra_ människor också och fira tillsammans med dem...
  • Brünnhilde
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-21 20:40:57 följande:
    Det måste vara enligt originalet, sedan det urgamla 1983. ;)

sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_nationaldag
    Nu var du dum. Den bytte bara namn då; i övrigt är det samma firande som Svenska Flaggans Dag, som vi har firat sedan 1800-talet.
  • Brünnhilde
    SolOchSnö skrev 2011-08-21 20:43:51 följande:
    Förslag till er som inte vill se somalisk dans (eller vad det nu kan vara) på nationaldagen: Ordna ett eget firande med "ursvensk" kultur. Bjud in allmänheten, det kanske blir succé!
    Och var ska man få pengarna ifrån då, tänkte du..? Det är inte billigt att hyra en arena, artister, speaker, ljudanläggningar, partytält, städ- och bärhjälp...
Svar på tråden Vad är svensk kultur?