SolOchSnö skrev 2011-08-21 19:59:32 följande:
Jag förstår inte ert problem när det gäller folkmusik och folkdans. "Hotet" mot svensk folkmusik/dans är inte andra kulturers folkmusik/dans utan anglosaxisk mainstreamkultur.
Jag gillar folkmusik och går gärna på folkmusikfestivaler. Där förekommer både "ursvensk" musik med fiol och nyckelharpa, nyskriven folkmusik av olika slag och musik från andra länder. Det är roligt med en blandning! Tidigare var jag med i ett folkdanslag. En kväll i veckan var det ursvenska danser (om man nu kan räkna den allra svenskaste dansen polska som ursvensk med tanke på att ursprunget kommer från Polen) och en kväll var det internationell dans. Detta beror inte på något försök att vara poliskt korrekta utan helt enkelt att medlemmarna är intresserade av båda delarna.
Sverige är ett av de länder i världen där folk är mest öppna för nya idéer och vill prova nya saker. Många företag lanserar nya produkter i Sverige just för att folk här gärna testar nytt och det går snabbt att se om produkterna blir populära eller inte. Öppenheten och viljan att prova nytt är definitivt något typiskt svenskt och det gör att "svensk kultur" inte upplevs som spännande men det som kommer stort istället är anglosaxisk kultur. Hittills har jag aldrig hört om någon som har tvingats att lyssna på musik eller dansa danser eller äta mat som han/hon inte själv har valt.
Håller inte med. _Många_ med mig var eniga om att vi inte ville ha utländsk folkmusik på den folkmusikfestival som jag var med och arrangerade några år. Men grejen var, att det inte gick att få sponsorer om man inte hade utländska inslag också! Vi fick t.o.m. instruktion av den avgående personen på sponsorsökar-befattningen, om hur vi skulle skriva. Ansökan skulle innehålla ord som "mångkultur", "feminism", "nyskapande" och "tjejer" om man skulle få någon sponsor! Likaså om man skulle få hjälp av kommunen. Så illa har det faktiskt blivit!
...så då tog vi in lite klezmermusik och en zigenare som sjöng folkvisor och en afrikan som spelade trummor, samt en grupp "kaxiga", feministiska unga tjejer som sjöng folkvisor med nya texter - av typen "ska jag runka kuken". Det var _det_ som var nyskapande - och på så sätt fick vi kosing nog att kunna hålla festivalen det året också..!
Och JO jag känner mig påtvingad den utländska musiken, om jag befinner mig på en folkmusikfestival där det buskspelas i alla hörn, och man inte kan undgå att höra det när man går genom gemensamma utrymmen, och där en av scenerna är bredvid kafeterian...
För övrigt håller jag med dig om den amerikanska kulturen. Det är lika illa det. Jag har t.o.m. varit med om ett Nationaldagsfirande, där ett av inslagen var - dåligt framförd - gnällig amerikansk jazz..!