Inlägg från: Brünnhilde |Visa alla inlägg
  • Brünnhilde

Vad är svensk kultur?

Mycket bra inlägg!!!

Det där har jag också lett i mjugg åt, att samma människor som påstår att Sverige inte har någon egen kultur, alltid låtsas göra vågen av förtjusning när de ska beskriva _andra_ länders fantastiska kulturer. I synnerhet de länders, som våra vanligaste invandrare kommer ifrån...

Förresten: är de "den" Tobias Billström på riktigt..? Är lite förvånad över att du vågar skriva så öppet här i så fall - men samtidigt glad! För det bevisar i så fall, att locket på debatten börjar lätta lite och släppa ut ånga...

• Brünnhilde
    sumpbävern skrev 2011-08-21 19:08:54 följande:
    Jag vill se den kulturen vi har vant oss vid. Ett exempel; svenska flaggans dag aka nationaldagen består idag mest av somalisk dans och annat exotiskt. Vad har det med Sverige att göra, och blir det inte istället Somalia som hamnar i fokus?
    Ja, det där retar jag mig jättmycket på. Det verkar som om det alltid behövs minst ett utländskt inslag som "alibi" för att få framföra svensk musik. På folkmusikfestivaler, men även till och med på Nationaldagen!

Typ: "idag ska vi få höra Stockholms spelmanslag spela polskor. Men - det betyder inte alls att vi tycker att svensk folkmusik skulle vara bättre eller finare än andra länders folkmusik! Det får ni _absolut_ inte tro att vi tycker! Och för att _verkligen_ visa att vi inte tycker så, så kommer här nu först Urszckük på kurdisk rörflöjt".
  • Brünnhilde
    Plutteli skrev 2011-08-21 17:52:09 följande:
    Nehej, men för mig är det tex inte tradition (aka kulturellt) att gå i kyrkan på avslutning som många brukar gaffla om. Bara för att ta ett exempel.
    Sverige är ett stort land, det som är kultur på ett ställe är det inte på ett annat osv.
    Sen är vi ett land där de första invåndarna kom just via invandring och sedan dess har vi ALLTID haft invandring, det går inte att komma ifrån även om somliga tror det och har fått för sig att den förste svensken kröp fram under en stock i skogen och att inte en jävel flyttade in i Sverige innan 1800 talet eller sådär...
    Fast skillnaden är, att tidigare invandrargrupper:

a) försörjt sig själva och varit till nytta för Sverige (t.ex. vallonerna som lärde oss mycket om bruksnäring, smide och glas, eller Hansatyskarna som knöt handelskontakter med resten av världen)

b) aldrig kommit så många åt gången

c) alltid assimilerat sig inom loppet av någon generation. Den enda gruppen som inte har gjort det, av alla invandrare före 1960-talet ungefär, är judarna
  • Brünnhilde
    trettioplus skrev 2011-08-21 19:01:39 följande:
    Och vilken svensk kultur är det du vill se då?

Folkdräkter och folkdans?

Hur tror du att en sådan kulturyttring skall överleva om det enda bidraget den får är att folk vill se på det med ett halvt öga under midsommar?
    Vem skall spela musiken, lära ut danserna, bevara och sy folkdräkterna och dansa om det enda intresse som visas är några minuters halvhjärtad uppmärksamhet en gång om året?
    Nu förstår jag inte hur du menar. Det finns levande folkdansgillen i varenda svensk stad, där man träffas och tränar danserna minst en gång i veckan, samt har fester ibland om lördagkvällarna. Likaså har Hemslöjden, och olika studieförbund, runt om i landet kurser i folkdräktssömnad. Det är ett levande och viktigt intresse för många..! Jag vet t.o.m. kvinnor som vill göra allting rätt, d.v.s. de spinner själva ullen och linet och väver tyget till persedlarna i sina folkdräkter..!
  • Brünnhilde
    Tobias Billström skrev 2011-08-21 19:20:29 följande:
    Ja , jag är den riktiga Tobias billström. Har tröttnat på tvingas hyckla om den misslyckade flyktingpolitiken. Man mår illa av alla lögner som ekar mellan väggarna i riksdagshuset.

Nu blir det andra bullar. UT MED PACKET !!
    Fantastiskt! Lycka till!!!
  • Brünnhilde
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-21 19:31:33 följande:
    Du glömmer romerna, samerna (som iofs inte är invandrare; strikt talat kan man ju säga att svenskarna inte assimilerade sig efter samerna, så det är milt sagt stenkastande i glashus när svenskar talar om assimilation va), skåningarna, gutarna, värmlänningarna... De som assimilerat sig sämst är ändå, tycker jag, Sverigedemokraterna och deras högerextrema allierade. De har verkligen inte fattat sig på svensk kultur, och tycker dessutom att DE ska få bestämma vad svensk kultur är, oavsett vad resterande 90% av befolkningen tycker.
    Glömde zigenarna - bra att du påminde mig! Skrattande

Allt annat du skriver är blaha blaha. Samerna är numera som vilka svenskar som helst. Även den lilla procent som fortfarande försörjer sig på rennäringen - de lever inte i kåtor och offrar renar i offergropar för det..!

Vad gäller skåningar, gutar o.s.v. så är det ändå mycket mer som förenar alla oss svenskar, än vad som skiljer de olika landskapen. Tycker du ska gå på en folkdansuppvisning med t.ex. Skansens folkdanslag. De har en repertoir ifrån hela Sverige. Då får du se att musken, danserna och dräkterna är mycket lika över hela Sverige - och mycket väsensskilda från Somalisk regndans...
  • Brünnhilde
    Plutteli skrev 2011-08-21 19:31:46 följande:
    Å andra sidan var sveriges befolkning rakt av inte lika stor då så på det stora hela var det ju en "massinvandring" då också. Och vad spelar det för roll om hundratusen invandrare kommer på ett år när bara 10.000 av dem får stanna?
    Stämmer tyvärr inte. Ett år var det 34 000 invandrare från enbart Somalien som fick stanna...
  • Brünnhilde
    TheCoopers skrev 2011-08-21 19:32:32 följande:
    Jaha ?
    Ja, det är väl den ursprungliga svenska kulturen om något..? Den är alltså inte alls på väg att dö ut... Och i Vadstena, där jag hälsade på nyligen, har de en livvaktig knypplingsverksamhet, där kvinnor i alla åldrar - mormor-mor-tonårsdotter - lär sig hantverket tillsammans.
  • Brünnhilde
    Tobias Billström skrev 2011-08-21 19:37:53 följande:
    Jepp När ska alla inse att det är vi sverigedemokrater som är normala och alla andra som är konstiga.
    Jag ÄR Sverigedemokrat, så det var ju tur att jag höll med då..! Annars hade det blivit pinsamt..! Skrattande
  • Brünnhilde
    Plutteli skrev 2011-08-21 19:38:33 följande:
     assimilering är nämligen inte samma sak som att käka sill och skinka på jul.
    Jo det är det. "Integrering" däremot behöver inte innefatta sill och skinka. Många blandar ihop begreppen.
Svar på tråden Vad är svensk kultur?