Inlägg från: Kungcarl |Visa alla inlägg
  • Kungcarl

Dottern vill inte till fritids

Jobbigt... Jag missade hur gamla barnen är. Mamman till andra barnet var väldigt bra att ha att göra med, har du pratat med henne? Det behöver du nog göra. Att informera rektor och lärare är väl också jättebra, jag tycker (om det är små barna det handlar om) att rastvakter är skyldiga att se till så att inga barn går omkring ensamna ofrivilligt - och i skol- och fritidsmiljö tycker jag att man faktiskt kan "tvinga" barn att leka med varandra, om det är yngre barn i alla fall. Men lärarna måste ju såklart göra det på rätt sätt. Det gäller även på fritiden tycker jag, att man får "lirka" med barnen och deras kompisar så ingen blir utanför

• Kungcarl

Jag kan tillägga att jag var i samma sits i vintras med min 8-åring. Hon lekte med grannen och de har alltid varit jättebra kompisar, men plötsligt en dag sa hon att det var så skönt att vara på fritids de dagar inte grannen var där för att hon var elak på fritids. Då ringde jag grannen och hade en lugn och fin diskussione med mamman och förklarade vad dottern sagt och att jag själv inte vet om det är sant eller vad som ligger bakom men jag ville ändå berätta det för henne. Duktiga och ansvarsfulla föräldrar som de är så pratade de med deras dotter och hon sa att hon varit lite elak det sista men inte kunde förklara varför för hon tycker jättemycket om vår dotter - på eftermiddagen kom hon till oss med en jättefin teckning och bad om ursäkt - sen dess fungerar allt hur bra som helst. Med andra ord: det bästa är att vara rak och öppen och ta diskussionen.

Svar på tråden Dottern vill inte till fritids