• tru

Dottern vill inte till fritids

Vad ska jag göra? det har gått 2 veckor och mina största farhågor har besannats. Dottern har ingen att leka med, och hennes kompis som hon lekt med hemma under lång tid är elak mot henne och hennes kompis från dagistiden leker med den kompisen som hon lekt med på hemmaplan. Min tjej frågar mig varje kväll kan jag inte få gå tillbaka till dagis. Eller så säger hon måste jag gå på fritids imorgon?

Skickade ett mail till läraren inatt, undrar nu om de var förhastat att göra det. I mailet gav jag information om saker som jag tror är viktigt för att lösa situationen. Man kan ju inte tvinga några barn att leka med min tjej men är väldigt rädd att denna tjej ska få med sig hela klassen mot mitt barn då jag har sett sådana tendenser tidigare. Sen anser jag att man är inte en bra kompis när man gör så och jag har sagt att de får inte leka hemma hos mig när man behandlar varandra på det sättet. Vilket resulterar i att de endast leker hemma hos kompisen. Eller är det någon som har något tips på hur man kan hantera detta. Min tjej har alltid varit omtyckt eftersom hon är väldigt omtänksam och snäll mot sina kompisar. Men är rädd nu att hon inte ska kunna försvara sig i skolan. Den tjej som min dotter leker med på hemmaplan kan vara väldigt elak. Inte pga att de är ett elakt barn utan pga vuxna runt omkring henne som lär henne väldigt konstiga värderingar. Utom mamman som är väldigt bra att ha att göra med.  

• Svar på tråden Dottern vill inte till fritids
  • Kungcarl

Jobbigt... Jag missade hur gamla barnen är. Mamman till andra barnet var väldigt bra att ha att göra med, har du pratat med henne? Det behöver du nog göra. Att informera rektor och lärare är väl också jättebra, jag tycker (om det är små barna det handlar om) att rastvakter är skyldiga att se till så att inga barn går omkring ensamna ofrivilligt - och i skol- och fritidsmiljö tycker jag att man faktiskt kan "tvinga" barn att leka med varandra, om det är yngre barn i alla fall. Men lärarna måste ju såklart göra det på rätt sätt. Det gäller även på fritiden tycker jag, att man får "lirka" med barnen och deras kompisar så ingen blir utanför

• Loriyana

Ofta så är det stökigt på fritids vid slutet av sommaren. Det brukar bli bättre när skolan börjar och de har lite mer organiserad lek och lärande. Men tycker definitivt att du borde ta upp det med personalen.

• Kungcarl

Jag kan tillägga att jag var i samma sits i vintras med min 8-åring. Hon lekte med grannen och de har alltid varit jättebra kompisar, men plötsligt en dag sa hon att det var så skönt att vara på fritids de dagar inte grannen var där för att hon var elak på fritids. Då ringde jag grannen och hade en lugn och fin diskussione med mamman och förklarade vad dottern sagt och att jag själv inte vet om det är sant eller vad som ligger bakom men jag ville ändå berätta det för henne. Duktiga och ansvarsfulla föräldrar som de är så pratade de med deras dotter och hon sa att hon varit lite elak det sista men inte kunde förklara varför för hon tycker jättemycket om vår dotter - på eftermiddagen kom hon till oss med en jättefin teckning och bad om ursäkt - sen dess fungerar allt hur bra som helst. Med andra ord: det bästa är att vara rak och öppen och ta diskussionen.

• Punkster

Jag tycker du har gjort precis rätt, dvs. tagit upp problemen och dina farhågor med personalen. Det är deras uppgift att se till att det funkar för ditt barn under skol och fritidstid.

Sen kan det, som någon annan påpekade, vara lite rörigt på fritids efter sommaruppehållet när det kommer många nya barn och inskolningarna drar igång. Oftast brukar de flesta barn (personal också för den delen Flört) ha hunnit landa tills skolan drar igång.

Hoppas det löser sig och att ditt barn kommer att trivas bättre i skolan och på fritids!

Svar på tråden Dottern vill inte till fritids