Ni som pump-ammar!
1. Hur gammalt är ditt barn?
5 månader och tre dagar
2. Hur ofta / hur mycket äter h*n?
Lite osäker på hur ofta/mycket per gång, men hon äter totalt ca en liter per dygn.
3. Vad använder du för pump?
Medela Symphony hemma (dubbla trattar!!) och ibland Medela Swing i skötväskan.
4. Hur mycket pumpar du ut / hur ofta?
Jag pumpar var tredje timma dagtid och en gång mellan 22 och 07 (beroende på när dottern vaknar, har just pumpat klart men många nätter blir det lite senare än så här). Beroende på tid på dygnet, exakt tid sedan senast och lite allmän magi får jag ut mellan kanske 120 ml och 200 ml. Lite mer eller mindre än så någon gång ibland. Totalt ca 1200 ml per dygn.
5. Hur förvarar du bröstmjölken?
Jag låter så mycket jag tror att dottern kommer att äta det närmaste stå i rumstemperatur i en färdigförberedd nappflaska, redo för när hon blir hungrig. Om något blir kvar på det här viset i mer än sex timmar häller jag ut det. Detta fungerar bra för oss eftersom min dotter de senaste månaderna inte har haft något problem med att äta rumstempererad mjölk utan mer uppvärmning.
Om jag pumpar ut mer än vad jag tror hon kommer äta det närmsta förvarar jag det i glasflaskor i kylen (har inte plastflaskor nog att låta dem stå där). I kylen sparar jag mjölk max tre dygn. Ibland fryser jag det senaste dygnets överblivna mjölk så jag har ett lager där också.
Här finns råd angående förvaring av bröstmjölk: www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=209:broestmjoelkshantering&catid=3&Itemid=4
Jag följer som du ser inte allt som står där riktigt, men det är ju bra att veta vad rekommendationerna är. Ska man bryta mot dem tycker jag att man ska göra det medvetet, jag har inte haft några problem än så länge (tar i trä), men jag tycker nog att avsteg från rekommendationerna ska man bara göra "på eget ansvar" :)
6. Några råd / tips?
Har aldrig använt handpump så jag vet inte hur jobbigt det är/inte är, men mitt bästa tips är att skaffa en pump som kan pumpa båda brösten samtidigt. När barnet blir större blir det allt svårare att hinna med att pumpa, dubbelpumpningen halverar tiden som behövs (åtminstone! När jag kör swing-pumpen som bara pumpar en sida åt gången tar det dessutom länger tid att komma igång än när jag kör båda på samma gång). BB-avdelningarna kan ofta hyra ut pumpar som är rätt mycket kraftigare än de man har råd att köpa hem själv. Många hyr ut just Medela Symphony, och den går att använda på båda sidor samtidigt (även om BB-personalen inte alltid känner till det). Se till att få med dig två pumpset bara!
Kontrollera att tratten du har är lagom stor. Medela skickar med 24 mm trattar till sina pumpar, det var för litet för mig så jag har skaffat deras 27 mm trattar.
Jag har pumpat sedan första dygnet på BB eftersom min dotter av medicinska skäl inte kan suga på bröstet (gomspalt). Det går, men det kräver nog att man verkligen vill om man ska fortsätta länge. Kom ihåg att det är bra med bröstmjölk, men att inget hindrar dig från att ge både bröstmjölk och ersättning om du får svårt att hänga med. Jag har bara fått för mig att jag helst inte vill göra det, det är egentligen inte särskilt smart eftersom det gör mig väldigt stressad i perioder.
Jo, och så här gör jag när jag märker att min dotter börjar äta mer än tidigare så det jag pumpar inte räcker: Pumpa varannan timma under typ två dygn (fast inte på natten). Det får upp produktionen en bit för mig, och efter två dygn kan jag upprätthålla den nya nivån genom att pumpa var tredje timma.
Ursäkta långt inlägg, men jag har funderat lite på det här. När jag började tyckte jag det var skitsvårt att hitta någon information och några tips om hur man skulle få det att fungera, så här är vad som har fungerat för mig. Fråga gärna om det är något mer du undrar.