Lanloun skrev 2011-08-18 10:44:39 följande:
Hej och tack för ditt svar!
Hur förvarar du Avent i skötväskan? I plastpåse eller något annat "fodral"?
Händer det att du behöver "gå o pumpa" när du hälsar på några vänner eller så? Eller brukar det gå bra att planera in tid för besöket så det inte blir pump-dags o även ha med urpumpad bröstmjölk? Ställer du den då i kylen hos vännen?
Hur lång tid tar det att pumpa ut 120-160ml?
Jag får också ut ungefär den mängden, om jag pumpar på både brösten totalt ca 20 min. Men det finns ju fortfarande kvar bröstmjölk när jag slutar. Är det viktigt att tömma brösten?
Jag forvarar Aventen i en zip lock pase och byter ut den nar det behovs.
Nar jag halsar pa vanner, brukar jag pumpa precis innan vi aker och pumpa igen nar vi kommer hem. Om vi ar borta mer an 4-5timmar, vilket ar ganska ovanligt och hander vanligtvis endast hos slaktingar, pumpar jag dar och antingen lagger flaskan i kylfacket pa skotvaskan eller bara i vaskan, om det ar snart matningsdags. Brostmjolk haller sig i lagre rumstemperatur i upp till 10timmar och alla vi kanner har luftkonditionering, sa 4-6timmar borde inte vara nagot problem.
Jag pumpar 15-20min med dubbelpumpen och far ut 120-240ml (var lite snabb med att skicka ivag forra inlagget). Den storre mangden brukar jag fa ut pa morgonen, efter 5-6timmars uppehall, om jag har druckigt tillrackligt med vatten dagen innan. Jag brukar se till att pumpa minst 20min ett par ganger om dagen, sa att brosten blir ordentligt tomda. Helt tomma kan de ju inte bli, men det finns en tydligt skillnad pa hur mycket som kommer ut runt 13minuter och 20minuter. Jag vet inte hur viktigt det ar att tomma brosten i langden, men de forsta veckorna var jag extra man om att gora det, da jag inte visste riktigt hur effektiv min Pump In Style var. Tankte att jag fryser hellre in overskottet an oroar mig for att jag inte har tillrackligt med mjolk.
Lanloun skrev 2011-08-18 10:50:27 följande:
Just det, en fråga till..... när ni är ute på stan eller någon annan stans, hur tar ni med mjölken då? Vad finns det för väska med kylklamp att ha till en flaska? Och hur värmer ni upp mjölken? Finns det någon form av termos med lock som är stor i diameter som man kan använda genom att ställa flaskan i locket o sedan hälla på hett vatten så den står i som vattenbad?
Om vi gar ut, tar jag med mjolken med en kylklamp och lagger i kylfacket i skotvaskan. Om jag inte hade ett kylfack i skotvaskan, skulle jag helt enkelt kopa en liten kylvaska att ha i skotvaskan. Vi brukar varma upp mjolken under rinnande hett vatten pa toaletten. Man kan nog hitta stort nog termos med, men jag orkar inte bara pa extra vatten och termos utover allt annat, som man maste ha med sig ut.
Om du kanner dig bekvam med att lasa pa engelska, finns det mycket bra info tillgangligt, bl.a. har:
http://www.kellymom.com/bf/pumping/index.html
Har finns info om hur lange brostmjolk haller sig i olika temperaturer:
http://www.kellymom.com/bf/pumping/milkstorage.html
Har ar en pdf fil som har anvandbar info ang. pumpning:
http://www.hollister.com/us/files/pdfs/breastfeeding/establish_milk_supply.pdf