• Lanloun

Ni som pump-ammar!

Eftersom det inte fungerade med amningen så har jag bestämt mig för att "pump-amma", dvs. pumpa ut bröstmjölk och ge på flaska, endast.

Dottern är snart en vecka och jag har pumpat i några dagar nu och har fortfarande gott om mjölk. Pumpar ca var 3:e eller var 4:e timma med en Avent handpump och får ut ca 120ml totalt från båda brösten på 20 min.

Jag vill verkligen satsa helhjärtat på detta för att slippa ge ersättning så jag skulle bli glad om ni ville svara på några frågor och kanske ge mig lite råd, ni med erfarenhet

1. Hur gammalt är ditt barn?
    2. Hur ofta / hur mycket äter h*n?
    3. Vad använder du för pump?
    4. Hur mycket pumpar du ut / hur ofta?
    5. Hur förvarar du bröstmjölken?
    6. Några råd / tips?

• Svar på tråden Ni som pump-ammar!
  • Elyelle

Hej!
     Jag pump-ammar med. Gjorde det aven med mitt 1:a barn, 4 ar sedan, sa detta ar inget nytt for mig. Den enda nya biten var att jag borjade jobba deltid valdigt tidigt och fick klura ut en rutin for pumpning pa jobbet. Jag pumpade i 5manader med mitt forsta och kunde ha pumpat aven langre, men han blev allergisk (mot mjolk och agg, klurade vi ut senare) och kaskadkraktes av minsta lilla mangd brostmjolk, sa jag slutade tvart.

5 veckor
    120ml, ca var tredje timme
    Medela Pump In Style elektrisk dubbel pump samt har Avent Isis i skotvaskan ifall jag skulle behova pumpa oplanerat nar vi inte ar hemma
    Far ut 120-160ml/gang, beroende pa vilken tid pa dygnet jag pumpar. Jag pumpar var tredje timma de dagar jag jobbar, var 2.5timma de dagar jag ar hemma. Pa natten/morgonen har jag tva 4-6timmars mellanrum mellan pumpningarna.
    I Medela's flaskor i kylen samt fryser ner nagon pase da och da. Tar med flaskor i en kylvaska, om vi inte har hemma eller helt enkelt ger en flaska ersattning, om det behovs.
    6. Några råd / tips?

• Lanloun
    Elyelle skrev 2011-08-18 09:23:05 följande:
    Hej!
     Jag pump-ammar med. Gjorde det aven med mitt 1:a barn, 4 ar sedan, sa detta ar inget nytt for mig. Den enda nya biten var att jag borjade jobba deltid valdigt tidigt och fick klura ut en rutin for pumpning pa jobbet. Jag pumpade i 5manader med mitt forsta och kunde ha pumpat aven langre, men han blev allergisk (mot mjolk och agg, klurade vi ut senare) och kaskadkraktes av minsta lilla mangd brostmjolk, sa jag slutade tvart.

5 veckor
    120ml, ca var tredje timme
    Medela Pump In Style elektrisk dubbel pump samt har Avent Isis i skotvaskan ifall jag skulle behova pumpa oplanerat nar vi inte ar hemma
    Far ut 120-160ml/gang, beroende pa vilken tid pa dygnet jag pumpar. Jag pumpar var tredje timma de dagar jag jobbar, var 2.5timma de dagar jag ar hemma. Pa natten/morgonen har jag tva 4-6timmars mellanrum mellan pumpningarna.
    I Medela's flaskor i kylen samt fryser ner nagon pase da och da. Tar med flaskor i en kylvaska, om vi inte har hemma eller helt enkelt ger en flaska ersattning, om det behovs.
    6. Några råd / tips?
    Hej och tack för ditt svar!

Hur förvarar du Avent i skötväskan? I plastpåse eller något annat "fodral"?
    Händer det att du behöver "gå o pumpa" när du hälsar på några vänner eller så? Eller brukar det gå bra att planera in tid för besöket så det inte blir pump-dags o även ha med urpumpad bröstmjölk? Ställer du den då i kylen hos vännen?
    Hur lång tid tar det att pumpa ut 120-160ml?

Jag får också ut ungefär den mängden, om jag pumpar på både brösten totalt ca 20 min. Men det finns ju fortfarande kvar bröstmjölk när jag slutar. Är det viktigt att tömma brösten?
  • Lanloun

Just det, en fråga till..... när ni är ute på stan eller någon annan stans, hur tar ni med mjölken då? Vad finns det för väska med kylklamp att ha till en flaska? Och hur värmer ni upp mjölken? Finns det någon form av termos med lock som är stor i diameter som man kan använda genom att ställa flaskan i locket o sedan hälla på hett vatten så den står i som vattenbad?

• Elyelle
    Lanloun skrev 2011-08-18 10:44:39 följande:
    Hej och tack för ditt svar!

Hur förvarar du Avent i skötväskan? I plastpåse eller något annat "fodral"?
    Händer det att du behöver "gå o pumpa" när du hälsar på några vänner eller så? Eller brukar det gå bra att planera in tid för besöket så det inte blir pump-dags o även ha med urpumpad bröstmjölk? Ställer du den då i kylen hos vännen?
    Hur lång tid tar det att pumpa ut 120-160ml?

Jag får också ut ungefär den mängden, om jag pumpar på både brösten totalt ca 20 min. Men det finns ju fortfarande kvar bröstmjölk när jag slutar. Är det viktigt att tömma brösten?
     Jag forvarar Aventen i en zip lock pase och byter ut den nar det behovs.
    Nar jag halsar pa vanner, brukar jag pumpa precis innan vi aker och pumpa igen nar vi kommer hem. Om vi ar borta mer an 4-5timmar, vilket ar ganska ovanligt och hander vanligtvis endast hos slaktingar, pumpar jag dar och antingen lagger flaskan i kylfacket pa skotvaskan eller bara i vaskan, om det ar snart matningsdags. Brostmjolk haller sig i lagre rumstemperatur i upp till 10timmar och alla vi kanner har luftkonditionering, sa 4-6timmar borde inte vara nagot problem. 

Jag pumpar 15-20min med dubbelpumpen och far ut 120-240ml (var lite snabb med att skicka ivag forra inlagget). Den storre mangden brukar jag fa ut pa morgonen, efter 5-6timmars uppehall, om jag har druckigt tillrackligt med vatten dagen innan. Jag brukar se till att pumpa minst 20min ett par ganger om dagen, sa att brosten blir ordentligt tomda. Helt tomma kan de ju inte bli, men det finns en tydligt skillnad pa hur mycket som kommer ut runt 13minuter och 20minuter. Jag vet inte hur viktigt det ar att tomma brosten i langden, men de forsta veckorna var jag extra man om att gora det, da jag inte visste riktigt hur effektiv min Pump In Style var. Tankte att jag fryser hellre in overskottet an oroar mig for att jag inte har tillrackligt med mjolk.
    Lanloun skrev 2011-08-18 10:50:27 följande:
    Just det, en fråga till..... när ni är ute på stan eller någon annan stans, hur tar ni med mjölken då? Vad finns det för väska med kylklamp att ha till en flaska? Och hur värmer ni upp mjölken? Finns det någon form av termos med lock som är stor i diameter som man kan använda genom att ställa flaskan i locket o sedan hälla på hett vatten så den står i som vattenbad?
     Om vi gar ut, tar jag med mjolken med en kylklamp och lagger i kylfacket i skotvaskan. Om jag inte hade ett kylfack i skotvaskan, skulle jag helt enkelt kopa en liten kylvaska att ha i skotvaskan. Vi brukar varma upp mjolken under rinnande hett vatten pa toaletten. Man kan nog hitta stort nog termos med, men jag orkar inte bara pa extra vatten och termos utover allt annat, som man maste ha med sig ut.

Om du kanner dig bekvam med att lasa pa engelska, finns det mycket bra info tillgangligt, bl.a. har: http://www.kellymom.com/bf/pumping/index.html
    Har finns info om hur lange brostmjolk haller sig i olika temperaturer: http://www.kellymom.com/bf/pumping/milkstorage.html
    Har ar en pdf fil som har anvandbar info ang. pumpning:
    http://www.hollister.com/us/files/pdfs/breastfeeding/establish_milk_supply.pdf
  • WSalma

10 veckor

ca. 5-7*125-150 ml

En Medela Symphony hemma, en Medela Swing borta. Har även en Avent handpump.

Ca 5 ggr om dagen, far ut 180-400 ml, oftast ca 350 ml per gang

Har alltid ett par portioner i kylskapet, när det är för mycket där fryser jag in. Fryser i regel 1-2 pumpningar om dagen. I kylskapet har jag mjölken i Avents Via-burkar, i frysen i vanliga fryspasar.

6. Några råd / tips?
    Drick ordentligt och passa pa att pumpa när nagon annan kan ta hand om bebisen. Det gar inte sa bra att vyssja en ledsen bebis och pumpa samtidigt...

Jag tar med mjölk i kylväska om vi gar bort. Ger inte ersättning alls.

• ll lina

5 månader och tre dagar

Lite osäker på hur ofta/mycket per gång, men hon äter totalt ca en liter per dygn.

Medela Symphony hemma (dubbla trattar!!) och ibland Medela Swing i skötväskan.

Jag pumpar var tredje timma dagtid och en gång mellan 22 och 07 (beroende på när dottern vaknar, har just pumpat klart men många nätter blir det lite senare än så här). Beroende på tid på dygnet, exakt tid sedan senast och lite allmän magi får jag ut mellan kanske 120 ml och 200 ml. Lite mer eller mindre än så någon gång ibland. Totalt ca 1200 ml per dygn.

Jag låter så mycket jag tror att dottern kommer att äta det närmaste stå i rumstemperatur i en färdigförberedd nappflaska, redo för när hon blir hungrig. Om något blir kvar på det här viset i mer än sex timmar häller jag ut det. Detta fungerar bra för oss eftersom min dotter de senaste månaderna inte har haft något problem med att äta rumstempererad mjölk utan mer uppvärmning.
    Om jag pumpar ut mer än vad jag tror hon kommer äta det närmsta förvarar jag det i glasflaskor i kylen (har inte plastflaskor nog att låta dem stå där). I kylen sparar jag mjölk max tre dygn. Ibland fryser jag det senaste dygnets överblivna mjölk så jag har ett lager där också.
    Här finns råd angående förvaring av bröstmjölk: www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=209:broestmjoelkshantering&catid=3&Itemid=4
    Jag följer som du ser inte allt som står där riktigt, men det är ju bra att veta vad rekommendationerna är. Ska man bryta mot dem tycker jag att man ska göra det medvetet, jag har inte haft några problem än så länge (tar i trä), men jag tycker nog att avsteg från rekommendationerna ska man bara göra "på eget ansvar" :)

6. Några råd / tips?
    Har aldrig använt handpump så jag vet inte hur jobbigt det är/inte är, men mitt bästa tips är att skaffa en pump som kan pumpa båda brösten samtidigt. När barnet blir större blir det allt svårare att hinna med att pumpa, dubbelpumpningen halverar tiden som behövs (åtminstone! När jag kör swing-pumpen som bara pumpar en sida åt gången tar det dessutom länger tid att komma igång än när jag kör båda på samma gång). BB-avdelningarna kan ofta hyra ut pumpar som är rätt mycket kraftigare än de man har råd att köpa hem själv. Många hyr ut just Medela Symphony, och den går att använda på båda sidor samtidigt (även om BB-personalen inte alltid känner till det). Se till att få med dig två pumpset bara!

Kontrollera att tratten du har är lagom stor. Medela skickar med 24 mm trattar till sina pumpar, det var för litet för mig så jag har skaffat deras 27 mm trattar.

Jag har pumpat sedan första dygnet på BB eftersom min dotter av medicinska skäl inte kan suga på bröstet (gomspalt). Det går, men det kräver nog att man verkligen vill om man ska fortsätta länge. Kom ihåg att det är bra med bröstmjölk, men att inget hindrar dig från att ge både bröstmjölk och ersättning om du får svårt att hänga med. Jag har bara fått för mig att jag helst inte vill göra det, det är egentligen inte särskilt smart eftersom det gör mig väldigt stressad i perioder.

Jo, och så här gör jag när jag märker att min dotter börjar äta mer än tidigare så det jag pumpar inte räcker: Pumpa varannan timma under typ två dygn (fast inte på natten). Det får upp produktionen en bit för mig, och efter två dygn kan jag upprätthålla den nya nivån genom att pumpa var tredje timma.

Ursäkta långt inlägg, men jag har funderat lite på det här. När jag började tyckte jag det var skitsvårt att hitta någon information och några tips om hur man skulle få det att fungera, så här är vad som har fungerat för mig. Fråga gärna om det är något mer du undrar.

• ll lina

Just ja. Nu är jag lite mer vaken, och kom på några saker till.

För det första, jag tror inte att min dotter hade kunnat äta rumstempererat när hon var bara en vecka, det hade antagligen gett henne magknip då. Men vi har gett henne det så sedan hon var uppemot tre månader, introducerade det lite stegvis, och det har fungerat bra sedan dess.

För att ha något att jämföra med, så när min dotter var runt veckan gammal åt hon 70-100 ml per gång.

Vad gäller förvaring (både för att hålla hyffsat varmt och att hålla kallt med kylklamp) så köpte vi en skötväska med ett litet kylfack i. (En Ryco Messenger bag.) Den har fungerat bra. Annars finns det små kylväskor man kan ha flaska och kylklamp i, men det är kanske lite svårt att hitta så här i slutet av sommaren.

Vad gäller pumptid så pumpar jag tio minuter åt gången (nån gång ibland femton) dubbelsidigt.

Svar på tråden Ni som pump-ammar!