• Lanloun

Ni som pump-ammar!

Eftersom det inte fungerade med amningen så har jag bestämt mig för att "pump-amma", dvs. pumpa ut bröstmjölk och ge på flaska, endast.

Dottern är snart en vecka och jag har pumpat i några dagar nu och har fortfarande gott om mjölk. Pumpar ca var 3:e eller var 4:e timma med en Avent handpump och får ut ca 120ml totalt från båda brösten på 20 min.

Jag vill verkligen satsa helhjärtat på detta för att slippa ge ersättning så jag skulle bli glad om ni ville svara på några frågor och kanske ge mig lite råd, ni med erfarenhet

1. Hur gammalt är ditt barn?
    2. Hur ofta / hur mycket äter h*n?
    3. Vad använder du för pump?
    4. Hur mycket pumpar du ut / hur ofta?
    5. Hur förvarar du bröstmjölken?
    6. Några råd / tips?

• Svar på tråden Ni som pump-ammar!
  • Lanloun
    Elyelle skrev 2011-08-18 09:23:05 följande:
    Hej!
     Jag pump-ammar med. Gjorde det aven med mitt 1:a barn, 4 ar sedan, sa detta ar inget nytt for mig. Den enda nya biten var att jag borjade jobba deltid valdigt tidigt och fick klura ut en rutin for pumpning pa jobbet. Jag pumpade i 5manader med mitt forsta och kunde ha pumpat aven langre, men han blev allergisk (mot mjolk och agg, klurade vi ut senare) och kaskadkraktes av minsta lilla mangd brostmjolk, sa jag slutade tvart.

1. Hur gammalt är ditt barn?
    5 veckor
    2. Hur ofta / hur mycket äter h*n?
    120ml, ca var tredje timme
    3. Vad använder du för pump?
    Medela Pump In Style elektrisk dubbel pump samt har Avent Isis i skotvaskan ifall jag skulle behova pumpa oplanerat nar vi inte ar hemma
    4. Hur mycket pumpar du ut / hur ofta?
    Far ut 120-160ml/gang, beroende pa vilken tid pa dygnet jag pumpar. Jag pumpar var tredje timma de dagar jag jobbar, var 2.5timma de dagar jag ar hemma. Pa natten/morgonen har jag tva 4-6timmars mellanrum mellan pumpningarna.
    5. Hur förvarar du bröstmjölken?
    I Medela's flaskor i kylen samt fryser ner nagon pase da och da. Tar med flaskor i en kylvaska, om vi inte har hemma eller helt enkelt ger en flaska ersattning, om det behovs.
    6. Några råd / tips?
    Hej och tack för ditt svar!

Hur förvarar du Avent i skötväskan? I plastpåse eller något annat "fodral"?
    Händer det att du behöver "gå o pumpa" när du hälsar på några vänner eller så? Eller brukar det gå bra att planera in tid för besöket så det inte blir pump-dags o även ha med urpumpad bröstmjölk? Ställer du den då i kylen hos vännen?
    Hur lång tid tar det att pumpa ut 120-160ml?

Jag får också ut ungefär den mängden, om jag pumpar på både brösten totalt ca 20 min. Men det finns ju fortfarande kvar bröstmjölk när jag slutar. Är det viktigt att tömma brösten?
  • Lanloun

Just det, en fråga till..... när ni är ute på stan eller någon annan stans, hur tar ni med mjölken då? Vad finns det för väska med kylklamp att ha till en flaska? Och hur värmer ni upp mjölken? Finns det någon form av termos med lock som är stor i diameter som man kan använda genom att ställa flaskan i locket o sedan hälla på hett vatten så den står i som vattenbad?

• Lanloun

Tack för alla svar!

Ska beställa en sån där Ryco Messenger bag, verkar hur bra som helst, dessutom inte dyrare än en "vanlig" skötväska.

Ska till BVC idag och kanske kan passa på att få hyrt en elektrisk dubbelpump där.
    Frågan är om jag istället borde köpa en? De kostar ju ca 3000:- och om jag ska hyra så kostar det ju ca 15kr/dygn vilket blir 450kr i månaden vilket blir 2700:- totalt... hmmm, jo men det kanske är bäst o hyra ändå... då portioneras ju utgiften ut per månad också. För man betalar per månad då eller?

Återigen, tack för alla svar, hoppas fler kommer med svar o tips!

• Lanloun

Först kände jag att det vore onödigt att frysa in. Tänkte, när ska detta användas, jag finns ju alltid till hands?

Men sen kom jag på! Om man har ett "förråd" av bröstmjölk i frysen så är ju det jättebra om mjölken av någon anledning skulle sina eller att använda av sen när man vill sluta pumpa (då kan man ju fortsätta ge av den mjölken som finns i frysen).

Hur fryser ni in mjölken?
    Har hört att man kan frysa in i sån där iskublåda med en plastpåse runt och sedan "knacka ut" bitarna o lägga i annan plastpåse som man sedan märker med datum.

Men hur gör man sedan när man vill tina mjölken?
    Man kan väl lägga plastpåsen med mjölkbitarna i en liten skål i kylen, så tinar de kanske över natten?
    En konstig fråga kanske, men häller man bara över den flytande mjölken direkt från påsen ned i flaskan sen när man vill värma upp den?

Jag brukar värma flaskan med mjölk i vattenbad, då blir den lagom efter några minuter.

• Lanloun
    Alvi skrev 2011-08-19 20:34:24 följande:
    Hej TS, ursäkta min oväsentliga fråga och vill du inte svara så låt bli men om din dotter när du skapade tråden var inte Men  ens 1 vecka gammal - hur kan du då redan veta att amningen inte fungerar?

Ha det fint TS och trådvänner och lycka till i ert otroliga jobb!
    Jag förstår att du frågar och jag svarar gärna.

Lite bakgrund:
    Med första dottern hade jag fruktansvärt ont i bröstvårtorna när jag ammade henne även om hon enligt barnmorskor hade rätt tag osv. Den var sådan hemsk smärta att jag blev tungen att sitta och slå på dotterns pappa som satt bredvid, för att härda ut varje amning. Det skapades mycket ångest kring amningen och mycket irritation o frustration gick tyvärr ut över dottern (det var nog inga trevliga amningsstunder för henne). Men jag VILLE så gärna amma, hade läst på så mycket om det innan och förberett mig så. Jag tyckte att amning var så fantastiskt, men var arg på mig själv för att amningen inte kändes fantastisk. Jag hade bara ont. Varje amning var jobbig. Jag kämpade på i 4 månader, sedan orkade jag inte mer. Tyvärr gick det inget vidare att flaskmata henne heller (hon blev lite av en matvägrare fram tills två års ålder) o jag tror att det kan bero på att hon kopplade ångest/obehag med matning.

Men - nytt barn nya förutsättningar heter det ju!
    Så jag var mycket positiv inför andra barnets ankomst.
    Hade skrivit i förslossningsbrevet att jag ville ha ostörd bondning o första amningstillfälle o jag ville inte ha EDA för att minska risken att bebisen skulle vara trött när h*n kom ut.
    Jag var överlycklig när min lilla dotter hittade till bröstet och sög länge, ganska snabbt efter att hon kom ut.
    Hon kunde ju detta! Storasyster hade ju haft det lite svårt att ta tag osv, men lillasyster var jätteduktig! Under första dygnet sög hon bra många gånger, men sen under andra dagen började smärtan komma. Såriga bröstvårtor o jag ville bara gråta varje gång jag skulle amma. Det blev värre o värre. Provade även med amningsnapp under en dag och en natt men det gick inget vidare. Tillslut var smärtan så stark att jag började känna ilska mot dottern. DET var en skrämmande känsla! Usch. Jag började känna en enorm frustration o när jag hade henne  famnen o var redo att lägga henne till bröstet så kände jag bara "NEJ, snälla, ta mig härifrån!!". Då kände jag nej, detta går inte. Bröstmjölk vill jag ändå absolut ge henne, så då är pumpning ett väldigt bra alternativ för oss.
    Jag är ändå ledsen för att det inte fungerade denna gången heller, det är ju oerhört mycket mer praktiskt att amma, men när jag bara tänker på att prova igen (dottern är ju inte så gammal ännu så det finns säkert tid för att rädda amningen) så mår jag riktigt dåligt.
    Jag känner att jag tagit mitt beslut och är nöjd med det.
  • Lanloun

En fråga till er....

Jag pumpar ungefär var 3:e var 4:e timma, oftast var 4:e timma. På natten kan det gå lite längre tid emellan.
    Jag har ständigt ca två måltider i kylskåpet och fick frysa in igår eftersom jag tyckte det blev lite väl mycket i kylen.
    Problemet är att min produktion verkar öka mer o mer o jag börjar få ont i brösten. Som sagt så blir det inte alls tömda när jag pumpar ut 160ml (det är vad dottern brukar äta per måltid, ibland mer o ibland mindre).
    Det verkar alltså som jag har för mycket mjölk jämfört med vad hon äter. Jag skulle vilja minska produktionen lite för att slippa ha så ont i brösten.... hur gör jag?

• Lanloun
    ll lina skrev 2011-08-20 12:16:26 följande:
    Jag kände ungefär samma i början (och har hört liknande historier från personer som ammar). Det gick över mer eller mindre av sig själv efter någon vecka. Och efter ett par veckors pumpadnde började jag istället ha så lite mjölk att jag hela tiden var rädd att hon skulle bli hungrig och mjölken skulle ta slut. Var fjärde timma verkar konsekvent minska min produktion (och det är det råd en ammande bekan fick för att minska överproduktion). Jag tror att om du bara orkar fortsätta ett tag till så kommer dina bröst lugna ner sig. Eller, det var åtminstone så för mig.
    Ja, dottern är ju bara lite mer än en vecka (även om varje dag känns som ett år just nu hehe) så det kanske är bäst att ha tålamod o fortsätta var 3:e timma så kanske det blir bättre om några dagar/en vecka...
    Lite tungt bara med en 3åring hemma också som behöver uppmärksamhet o omvårdnad.
  • Lanloun
    Elyelle skrev 2011-08-18 22:59:44 följande:
     Om du kanner dig bekvam med att lasa pa engelska, finns det mycket bra info tillgangligt, bl.a. har: www.kellymom.com/bf/pumping/index.html
    Har finns info om hur lange brostmjolk haller sig i olika temperaturer: www.kellymom.com/bf/pumping/milkstorage.html
    Har ar en pdf fil som har anvandbar info ang. pumpning:
    www.hollister.com/us/files/pdfs/breastfeeding...
    Tack för länkarna! Pdf filen innehöll mycket bra info
  • Lanloun
    Elyelle skrev 2011-08-20 17:03:49 följande:
     Jag anvander Medelas vanliga (lilla) dubbelpump och den fungerar bra for mig. Jag har ocksa anvant Medelas Symphony och Lactina tidigare, men fick inte ut mer med dem. Min svarsyster daremot fick ut knappt nagot med en liten pump, men Lactina fungerade bra for henne. Har ocksa last om andra, som har kunnat anvanda endast Symphony eller Lactina for pumpning. Man far nog helt enkelt prova sig fram.
    Ja, det verkar som det är väldigt individuellt vilken pump som passar för var och en

Hoppas att någon mer som pump-ammar vill svara i tråden
  • Lanloun
    MammanZ skrev 2011-08-20 18:58:17 följande:
    1. Hur gammalt är ditt barn? 14 veckor, har pumpammat nästan hela tiden. Ammat lite på sidan av tills vi gav upp 2. Hur ofta / hur mycket äter h*n? Mellan 700-900 per dygn 3. Vad använder du för pump? Har en medela symphony på recept och har en medela swing som är lättare att ta med 4. Hur mycket pumpar du ut / hur ofta? 300-450 ml per gång (varierar under dygnet och med stressnivån :). ). Pumpar 4 ggr per dygn 5. Hur förvarar du bröstmjölken? I kylskåp i de stora esska reko flaskorna, matar dock med dr Brown 6. Några råd / tips? frys in om du får över, kan vara bra att ha framöver
    Då du pumpar ut så mycket per gång och pumpar så sällan, har du någonsin ont i brösten mellan amningarna? Eller alltså är de inte sprängfyllda?
  • Lanloun

Var iväg till BB nu och hyrde en bröstpump. Fick höra i telefonen innan att de minsann INTE hade dubbelpumpar att hyra ut, det var bara "de gula vi har på avdelningen" (troligen Medela) som har dubbelt.

Blev rätt besviken när jag hämtat ut pumpen o såg att det var en "helt vanlig" elektrisk pump (Märket hette Ardo).
    Jag provade den och den fungerade ju, men inte alls snabbare eller effektivare än min Avent Isis handpump. Dock var det ju väldigt skönt att slippa pumpa med handen, men det är väl knappast värt att hyra denna för ca 400kr i månaden? Då är det väl bättre att köpa en ny enkel elektrisk för drygt 1000kr. Jag planerar ju att pumpa länge.

Svar på tråden Ni som pump-ammar!