• vivexa

Såg en mamma med dottern i koppel!!!

ÄlskadeT skrev 2011-08-18 00:02:24 följande:
    Det finns ju nån sele som är till för att användas när barnen lär sig gå. Är det också fel tycker du?

Det finns visst många produkter på marknaden som jag inte känner till! "Koppel-sele" och så denna-

Vad är nyttan med "lära-gå-selen"?

• vivexa
    Stinky skrev 2011-08-18 00:06:51 följande:
    Tror du på fullt allvar, att föräldrar som använder gåsele på sina barn, har dem på barnen 24/7?
    Har man sele på ett folktomt inomhuscentrum där riskerna är minimala, som mamman hade som jag såg, så har man det väl garanterat på en strand full med folk där barnet kan drunkna?
  • vivexa
    La Lola skrev 2011-08-18 00:07:12 följande:
    Men Ts, är det verkligen så svårt att förstå att vi är olika o gör olika? Obestämd
    nej det är uppenbart att vi är och gör olika, annars skulle ju inga diskussioner uppstå, och det är väl lite därför man uppehåller sig i en sån här tråd, för att man roas av meningsutbyten och diskussíoner.
    Om vi bara ska konstatera att alla är olika så kan vi lägga ner hela familjelivs forumdel
  • vivexa
    coloredsnow skrev 2011-08-18 00:10:09 följande:
    Jamen vi alla andra är alltid bara vid stranden och vi har alltid med oss minst ett gäng vuxna som inte har barn så att vi är 17-18 stycken som kan sitta och bevaka det enda barnet utan att ens blinka.
    då skulle jag införa samma metod i köpcentrumet så slipper man kränga på en sele på barnet
  • vivexa
    Lindreas skrev 2011-08-18 00:11:48 följande:
    Haha! Justina, menar du allvar att du tror att folk har selen på jämt? Det är skillnad på ställen sol köpcentrum, shoppinggata, flygplats och varuhus mot skogspromenad, badstrand och trädgården. Vad fan, man låter ju knappast två-åringen bada ensam långt ifrån en.
    Men - låter man den shoppa ensam långt från en?
    Nejmen allvarligt, jag ser stranden som potentiellt mycket farligare än ett köpcentrum. Barn drunknar ju ända upp i tioårsåldern, tyvärr har det ju varit flera sådana olyckor i sommar vid stränder, som man har läst om, men köpcentrum har ju liksom inte samma risk för livet...
  • vivexa
    La Lola skrev 2011-08-18 00:14:17 följande:
    Jo men du verkar ju ha lite svårt att ta till dig varför vissa vill ha sele.....
    Nej jag har förstått att det underlättar att slippa springa efter barnet. Jag såg dock en sådan sele för första gången i mitt liv idag, och jag känner ju massor av föräldrar, och bor i ett område med enbart barnfamiljer, och har haft barnen på hittils tre olika förskolor, utan att någonsin ha sett en sele! Så jag är liksom förundrad över att det finns men jag aldrig har sett det förrän idag och då känns det som om alla jag känner klarar sig utan sele men alla i den här tråden gillar sele... då är det väl klart att man vill fortsätta diskussionen, det fascinerar mig helt enkelt.
  • vivexa
    coloredsnow skrev 2011-08-18 00:15:56 följande:
    Du har svårt för ironi.
    Men snälla, jag uppskattade att du lade in lite humor i diskussionen och var ironisk tillbaka för att visa att jag förstod och uppskattade ironin, den gröna smileyn skulle liksom understryka det...
  • vivexa
    Lindreas skrev 2011-08-18 00:20:20 följande:
    Nej, men på stranden är det vattnet som lockar i de flesta fall. Man är där för barnets skull. Ett köpcentrum är större och inbjuder till att springa, att gömma sig, att glömma bort mamma och pappa för att titta på de fina halsbanden en bit bort. Det finns fler tillfällen att försvinna på i ett köpcentrum än en badstrand. Sen undrar jag exakt vad det är med sele som gör dig så upprörd?
    nejmen jag är inte upprörd jag tycker det är lite lustigt som fenomen och för gärna diskussionen vidare!
  • vivexa
    La Lola skrev 2011-08-18 00:23:20 följande:
    Har du aldrig sett nån innan?
    Bor du på en liten ort?
    Jag bor i Stockholm
  • vivexa
    La Lola skrev 2011-08-18 00:28:08 följande:
    Oj...
    Jag bor i lilla Östersund o tom här har vi föräldrar som har barn i sele......
    Trenden har kanske inte hunnit hit ner ännu
  • vivexa
    liag skrev 2011-08-18 00:30:11 följande:
    och jag bor också där och har sett många barn med sele.
    har du det? jag blir verkligen nyfiken nu. Är det i innerstan då kanske? Jag har ärligt aldrig sett en förrän idag!
  • vivexa
    Åsa skrev 2011-08-18 00:31:14 följande:
    Tja, man klarar sig utan ganska mycket, skötbord och skötväska till exempel och annan klarar sig utan vagn (i städerna sjalbärare och på landet folk som bor i bilen och aldrig går med barnet). (Jag begränsar mig til barnprylar i exempel av förklarliga skäl.)
    Vi har inte använt sele (fast barnen ville gärna ha; de tyckte min gamla som finns här är spännande) men jag tycker som sagt det är ett bra alternativ till att kedja ungen i vagnen

Ang fördelningen av svar som förvånar dig: Dels kan den ju vända snabbt beroende på vilka som är inne. Dels innebär ju att folk inte själva använt sele inte att de också är negativa till det. Jag är inte negativt inställt till allt jag inte känner behov av Några här verkar ju också ha upplevt behov av något åt selhållet men varit okunniga om antingen dess existens eller var man får tag i det.
    Jag har faktiskt aldrig köpt skötbord heller trots tre barn  och skötväskan använde jag väldigt lite, sedan gick den sönder och jag köpte ingen ny  det kanske är jag som inte fattat hela grejen med barnprylar helt enkelt!
    Babyproffsen kan vara glada att inte fler är som jag...de skulle gå i konkurs
  • vivexa
    anne h skrev 2011-08-18 00:39:34 följande:
    Hur gör du när du går över gatan? Du blinkar aldrig? Stirrar du på dina barn fortfarande varje millisekund eller kollar du om det är fritt på gatan innan ni passerar? Hur gör du för att ha "total fokus" på två "rymmare" samtidigt? När den ena försöker sticka åt vänster, vad gör du med den som drar åt höger? och den tredje då? Som snubblade? Vad gör de adnra två då...? Ja, du släpper väl inte blicken på någon av dem, hoppas jag!?
    Släpper du en endaste bråkdels sekund ögonkontakten så vore en sådan som min son väck, direkt. Du har inte en suck att se när han bara glider i väg. ingen annan heller. -till och med när man är ensam med honom.

INGEN kan ha "total fokus" på två barn, inte ens ett, om man ska göra annat än vara i ett tomt rum. Det finns alltid något som drar blicken till sig, ofrivilligt..
    Ja det går väl på rutin vid det här laget men...går vi över gatan vid en trafikerad korsning då har jag fortfarande totalfokus på de två yngre, väntar på grönt en bit från gatan. Ställer mig mellan barnen och gatan, har koll. Så gör väl de flesta? Sjuåringen är disciplinerad och går själv. Om trafiken är väldigt tät bär jag minstingen över, alternativt tar de båda yngre i handen. Känns de alltför fladdriga och drar iväg åt olika håll kan det också hända att jag tar en omväg till en lugnare väg.
    Men det är liksom inget jag planerar eller tänker över, jag har aldrig använt sele på dem och då är det min vardag liksom.
  • vivexa
    anne h skrev 2011-08-18 00:48:03 följande:
    ...jag har förresten inte bara haft sele på mitt barn, jag har även en pejl på min son varje dag.. han drar, så enkelt är det, då räcker det inte ens att vara två vuxna, då måste det finnas sätt att hitta honom och för det blev sonen sponsrad av ett företag.

fler som hissnar nu? Pejl har man ju bara på jakthundar, eller..?  
    jag vet inte ens vad det är!
  • vivexa
    liag skrev 2011-08-18 00:57:23 följande:
    en sändare så man vet var personen befinner sig.

Ja men det är mer en grej jag skulle gilla! Så slipper man knalla kvarteret runt och leta när de stora barnen är ute och man själv vill avsluta kvällen... Den skulle jag hellre köpa än en sele
  • vivexa
    anne h skrev 2011-08-18 01:08:43 följande:
    du skämtar, va? Springa omkring med  2 st 1m långa spröt från mottagaren är ingen höjdare, lovar! Folk tror man är ute och pejlar tv...Sele är att föredra i vilket läge som helst, har barnet stuckit så kan det redan ha drunknat, klivit ut framför en bil (eller klättrat upp i högt träd...) 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥

jaha, jag trodde det var som ett gps-chip typ :-S min tanke var att ha en sån där pejl för att veta var de större är när man ska ropa in dem, sele på sjuåring är det nog ändå ingen som överväger
  • vivexa
    hedersknyffel skrev 2011-08-19 00:14:58 följande:
    Hur gammal är du? Bor du långt ut på landsorten?
    Det var vanligare förr, tror jag, men jag ser årligen mer än 10 kopplade barn.
    Jag vet inga bra skäl, kanske sjukdom isf.  
    Jag bor i Stockholm, och har dessutom bott tio år i storstad i Italien och där kan man snacka trafik och mycket folk, Sverige i jämförelse är landsbygd hela vägen. Trots detta har jag aldrig sett en italiensk förälder heller, med barn i sele.
    Men efter denna tråd har jag lärt mig att i USA och England är det vanligt, och även i Sverige finns det alltså många som tycker att det är bra. Vilket gör att man helt enkelt får reflektera.

Dessutom har jag lärt mig att en hel del FL-användare svarar otrevligt och buffligt och utan att ha läst noga, men det är sådant man får ta om man exponerar sina åsikter på internet
  • vivexa
    norgesessan skrev 2011-08-19 20:01:16 följande:
    Kan lova dig att det är mer förnedrande för barnet att tvingas ner i en vagn mot sin vilja än att gå i sele eftersom det inte går att tvinga barnet framöver i en sele, bara stoppa barnet, annars kan barnet gå. Mycket friare än vagnen.
    Men vagn använder väl ändå de flesta bara så länge barnet inte kan gå. Mina har fått gå när de har kunnat.
  • vivexa
    norgesessan skrev 2011-08-19 20:09:21 följande:
    De allra flesta använder vagnen även när barnet har lärt sig ¨gå...Slutade du med vagn i ett års åldern??
    Jamförd med oss som använder vagnen till iallafall 3 års ålder är nog fler än föräldrar som slutar när barnet har lärt sig att gå.
    Jag använder vagnen så länge de inte kan gå, sedan beror det ju på när de börjar gå stadigare, alla barn är ju olika och fram till 1,5-årsåldern kan det ju vara befogat att underlätta vardagen med vagn, men fram till tre års ålder låter lite extremt tycker jag. Vilken treåring vill sitta i vagn? Inte mina, men det kan väl också vara individuellt.
Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!