• Sandra09

Orolig över andningen.. Hur ofta övade ni?

Hej.

Jag har ingen direkt förlossningsrädsla.. är mer orolig över att palla med
    andningen. Eller att ha kvar kontrollen genom andning.. 
    Jag tycker det känns som fånigt att öva hemma.. alltså sitta i soffan 
    och öva att andas fort, som vid stark värk och mellanandning och ja allt sånt.

Har nu övat i 30 sek intervaller, alltså jag låsas få en värk och kör
    lättandning eller flämtandning.. om det nu är samma sak? Och sen lugnar jag
    ner andningen och fokuserar på att slappna av.. slappna av försöker jag ju att
    göra hela tiden, vilket inte är så svårt när man bara sitter hemma och mår bra..

Hur ofta övade ni med era sambos?.. jag och min sambo har övat en gång 
    på föräldragruppen med en barnmorska.. och det gick ju bra men vi har inte övat
    hemma efter det. Jag har köpt en dvd som jag kollat på och tränar lite med dem, men
    detta har typ hänt 2 gånger. 

Jag känner mig stressad över detta.  
  • Svar på tråden Orolig över andningen.. Hur ofta övade ni?
  • Sandra09

Tack för alla era svar! =) Det känns redan mycket bättre..  det kanske är viktigast att andas i sig, alltså
    att komma ihåg att slappna av och tänka på andningen. Inte att tänka -Shit jag måste andas på ett
    speciellt sätt... ? Att min sambo försöker omvandla mitt fokus till att andas lugnt istället för att spänna mig
    och hålla andan.. om ni förstår vad jag menar..

För just nu känner jag mig stressad att inte andas rätt som många säger, att det finns ett rätt och ett
    fel sätt, men om "fel sätt" är att typ sluta andas och spänna sig tror jag att jag vet hur man gör.. =)

Men jag tänkte att andas fel inte var lika tydligt, utan att det bara är en liten skillnad på rätt och fel..

Svar på tråden Orolig över andningen.. Hur ofta övade ni?