Inlägg från: Citrusblomman |Visa alla inlägg
  • Citrusblomman

När låter ni era barn leka ute själva?

Jag har en son på 4 år och en son på 1 år. Jag har mer och mer börjat fundera på om jag är den enda föräldern som är med äldsta ute när han leker? Om jag är överbeskyddande som inte vågar låta honom vara ute själv? Hur är det för er andra? Hur gamla är era barn och får de leka ute själva?

Vanligtvis leker ju bägge barnen ute samtidigt och då blir det ju automatiskt så att jag är med, men jag tänker även de gånger lillebror t.ex. sover....

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden När låter ni era barn leka ute själva?
  • Citrusblomman

Okej... jag är rätt så ensam känns det som.
    Vår äldsta är alltså som sagt 4 år, och rent mognadsmässigt skulle han kanske klara av att vara ute själv.
    Vi bor i ett lägenhetsområde, så gott som bilfritt (det är bilfritt men man kan mot en depositionsavgift låna bomnyckel och köra in om man behöver). Vi har många fina lekparker häromkring och jag är säker på att han skulle hitta hem till oss.

Skulle så gärna vilja testa, men samtidigt så är jag rädd.. tänk om han går bort? Om han följer med någon hem, han som är så social och pratsam med alla? Tänk om han beter sig illa och knuffas (han har haft problem med detta sen han var liten).. Gah! Jag känner mig verkligen som värsta curlingföräldern. Samtidigt som jag vill att han ska klara sig själv och få leka själv så skulle jag ALDRIG förlåta mig själv om något hände honom...

• Citrusblomman

Ja, alltså hade vi haft egen trädgård (inhägnad då) så hade de helt klart fått vara ute och leka. Kanske inte tillsammans utan uppsikt eftersom äldsta sonen har lite problem med sina impulser och kan bli lite "tuff" mot sin lillebror (knuffas, bitas etc) om inte vi är med, men själv hade han fått leka.

Jag är så kluven alltså...

• Citrusblomman

Vi har tyvärr vår balkong åt fel håll. Men kan ju testa att han får gå ut och jag sitter i köket och håller koll. Pratade med honom nu och han verkar lite osäker till att gå ur själv, ville gärna ha mig eller sin pappa med sig. Dock fick han gå ut själv nu eftersom jag var tvungen att gå på toa, vilket gick bra. Hans pappa stod i köksfönstret och höll koll, men vi tyckte bägge två det var väldigt jobbigt att han var där ute själv, även om det bara var några minuter. Han känner inte så många barn här och tänker att det kanske är lättare för honom att få kontakt och få vara med om vi inte är med.. Vad tror ni?

• Citrusblomman

Skönt att jag trots allt inte är ensam :) det känns rätt lagom för mig som det är nu dvs att jag sitter på en bänk och slösurfar medan han leker med 2 andra barn. Jag ser och hör dem ju. Jag får väl helt enkelt lov att vara hönsmamma

Svar på tråden När låter ni era barn leka ute själva?