• Citrusblomman

När låter ni era barn leka ute själva?

Jag har en son på 4 år och en son på 1 år. Jag har mer och mer börjat fundera på om jag är den enda föräldern som är med äldsta ute när han leker? Om jag är överbeskyddande som inte vågar låta honom vara ute själv? Hur är det för er andra? Hur gamla är era barn och får de leka ute själva?

Vanligtvis leker ju bägge barnen ute samtidigt och då blir det ju automatiskt så att jag är med, men jag tänker även de gånger lillebror t.ex. sover....

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden När låter ni era barn leka ute själva?
  • Stårchen

Det beror ju helt och hållet på omgivningarna, vad det finns för risker, vad det finns för barnet att sysselsätta sig med ute och barnets läggning. Men ute på villatomten tycker jag absolut att en fyraåring kan vara själv och leka, men det bästa är förstås om han/hon har en kompis.

• cosinus

Den sommar de har varit 3 har de varit ute utan uppsikt. Visst tittar jag till dem ibland men jag vaktar inte. Jag har vårbarn så de har varit typ 3 år och 2-4 månader när det varit aktuellt.

Men vi bor i ett lungt villakvarter, hade vi bort mitt i en stadskärna hade det ju sett annorlunda ut.

• lunkentuss

Här hemma får barnen leka själva ute (trädgård inhägnad, inte nära trafik) Men äldsta som är 4.5 år skulle inte få leka ensam ute om det var nära trafiken tex eller om det fanns en sjö/bäck/pool i närheten osv...

• Luullis

Vi bor i ett höghusområde på bottenvåningen med flera parker runt omkring. Ingen trafik behövs korsas för att komma till någon park. Dottern på 3 ½ år får leka ute själv utan uppsikt(även i dom andra parkerna) bara hon säger till vart hon går. Det fungerar jättebra och har gjort det hela sommaren.  Alla i området vet vems barn som är vems och barnen är duktiga på att säga till varandras föräldrar om det är något problem, men det brukar det inte vara. Häromkring är barnen ute själva ungefär fråm 3 år och uppåt så det finns massa lekkompisar på gården!

• Citrusblomman

Okej... jag är rätt så ensam känns det som.
    Vår äldsta är alltså som sagt 4 år, och rent mognadsmässigt skulle han kanske klara av att vara ute själv.
    Vi bor i ett lägenhetsområde, så gott som bilfritt (det är bilfritt men man kan mot en depositionsavgift låna bomnyckel och köra in om man behöver). Vi har många fina lekparker häromkring och jag är säker på att han skulle hitta hem till oss.

Skulle så gärna vilja testa, men samtidigt så är jag rädd.. tänk om han går bort? Om han följer med någon hem, han som är så social och pratsam med alla? Tänk om han beter sig illa och knuffas (han har haft problem med detta sen han var liten).. Gah! Jag känner mig verkligen som värsta curlingföräldern. Samtidigt som jag vill att han ska klara sig själv och få leka själv så skulle jag ALDRIG förlåta mig själv om något hände honom...

• Busbellan

Min 4-åring får absolut vara ute och leka själv. Hon får även gå hem till kompisar längre bort på gatan själv. Vi bor i ett villaområde.
    Ute i trädgården har hon varit själv och lekt länge, men den är inhägnad med 1,2 m högt staket så där var hon ute själv redan i 1-års åldern

Mamma till Nora, August och Ella
  • virre85

Vår son har precis börjat vara ute på gården själv med kompisar. maken började med det när jag var på jobbet och när jag fick reda på detta blev jag väldigt skeptiskt men det fungerade jätte bra. Så nu vågar faktiskt jag det med, han är 3½ år. Han är bara på framsidan så jag ser honom om jag ställer mig vid fönster och han kommer alltid in så fort hans kompisar ska eller om man ropar på honom.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • DragonWoman

Min son blir 5 snart och får inte vara ute själv. Han har för stora problem med sin impulskontroll och blir för lätt påverkad av andra barns mindre bra beteenden. Tyvärr......

Jag tog inlägg 100 000
  • MammaMia88

Jag skulle aldrig släppa ut min 4 och 3½-åring utan uppsikt....men just vi bor vi ett "ghetto" med bilbomber och väldigt hög kriminalitet.

Däremot så verkar dem flesta utlänningar (har inget emot dem annars, är absolut inte rasist eftersom min dotter är "blandras") släppa ut sina ungar lite hur som helst. Den som bodde under mig innan släppte ut sin 4,3 och 1½-åring utan någon som helst uppsikt Skrikandes Dem skrek, klättrade på tak, dem kunde även stå och banka på dörren och skrika efter sin mamma hur länge som helst....såna saker

Vi ska snart flytta till ett lugnt område med egen trädgård, så då kanske jag kan tänka mig att släppa ut dem själva, EFTER att vi satt upp ett staket. 

• Citrusblomman

Ja, alltså hade vi haft egen trädgård (inhägnad då) så hade de helt klart fått vara ute och leka. Kanske inte tillsammans utan uppsikt eftersom äldsta sonen har lite problem med sina impulser och kan bli lite "tuff" mot sin lillebror (knuffas, bitas etc) om inte vi är med, men själv hade han fått leka.

Jag är så kluven alltså...

Svar på tråden När låter ni era barn leka ute själva?