Inlägg från: FinastE2010 |Visa alla inlägg
  • FinastE2010

Hur mycket ögonkontakt har era barn med er och när pekade de?

Du beskriver mkt hur min son var, fast det var mkt mer än det du beskriver. Han är nu 18 mån. Han slutade också le etc vid ungefär 8 mån och började peka ungefär vid 14 mån tror jag (minns inte exakt) men han pekar mkt "för sig själv". Ögonkontakten varierar men det är oftast väldigt korta  stunder och han tittar nog egentligen mer på munnen än ögonen.

Jag misstänker också diagnos, ngt åt adhd, autismhållet, men svårt att sätta fingret på vad eftersom mycket är diffust och svårt att sätta fingret på. Han har förvisso heller inte några ord än heller. Jag har fått tid för logoped och på neuropsykiatriska för samtal för att "kolla upp", så jag vet ju inte om ngt är fel eller inte (hoppas givetvis allt är som det ska) men jag har en magkänsla och jag går efter den. Hellre ta kontakt med läkare osv i onödan än en gång för lite.

Jag vet hur du känner för jag har varit orolig lång tid men egentligen är det väl kanske bäst att avvakta tills han är 18 mån ör mkt kan hända innan dess. Kan ju iaf tillägga att sonen vägrade ge mig ett leende hur mkt jg än försökte runt 8 mån ålder, men nu ler han tillbaka lite oftare så någonting bra har ju hänt också.

Jag vill själv inte måla fan på väggen i förtid, men jag är dock väldigt uppmärksam. Och det tycker jag man ska vara om ngt inte känns rätt. Men sålänge det inte är "massor av andra problem" så tycker jag du ska ta det lugnt. :)

Svar på tråden Hur mycket ögonkontakt har era barn med er och när pekade de?