Hur mycket ögonkontakt har era barn med er och när pekade de?
Hej!
Jag har en son på 13 månader.
Jag har i perioder varit orolig för hur social han är och de senaste dagarna har jag blivit jätteorolig.
Han var ett ganska socialt barn till han blev 8 månader. Tittade på folk, log och var charmig. När vi satt i bilen kunde han sitta och stirra på mig när jag körde och le.
Sen han blev 8 månader har han varit som förbytt. Är inte så intresserad av andra människor, söker sällan kontakt. Har sällan ögonkontakt med mig och när han har det är det för att han vill ha något eller för att jag sjunger eller likn. Han kan leka bredvid andra barn men leker inte med dem. Fast häromdan matade han ett annat barn med sin macka.
Han har inte börjat peka ännu och är inte alls som andra barn i samma ålder som går och pekar på allt för at visa föräldrarna.
Däremot brukar han hålla upp saker och vill att jag ska säga vad det är. Under denna tid har vi också ögonkontakt men den är väldigt kort.
Han har alltid älskat tittut men den senaste månaden gillar han inte det. Han gillar däremot kurragämma.
När jag googlat på ögonkontakt kom jag inte på ett formulär för autism-misstankar och då var både bristande ögonkontakt och avsaknad av pekning varningsklockor.
Jag har blivit så orolig för det här och undrar om det finns några som också hade barn som inte tittade så mycket i ögonen och pekade sent som inte har autism el. liknande?
Jag vet att jag borde ta upp min oro med BVC men jag vill inte dra igång något om allt är som det ska. Min man tycker att jag är knäpp och säger att han inte är orolig alls. Till saken är att jag är lite hypokondrisk med saker och ofta sonen.
Tacksam för svar!